Solid State Linear Generator SSLG

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Solid State Linear Generator SSLG

Inlägg av Mizzarrogh »

Det väl upp till var och en vad man väljer att tro på, du har ju bilderna och det från John Hutchisons research i videon jag länkade till tidigare, han håller ju på med i grunden exakt samma saker som du gör här, om man vill undersöka dethär närmare så har du ju massor med bildmaterial där, vi lever i ett fritt land, ingen tvingar dig att tro på allmänt vedertagna fysiska lagar om du hellre vill tro på alternativa eller ännu oupptäckta krafter, vem vet, kanske är det du och John som var de som hade rätt i slutänden när framtidens forskare läser gamla dokument. :)
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Solid State Linear Generator SSLG

Inlägg av malman »

terox skrev: 19 september 2023, 23:01:52 Ökade till ca 1Mhz får ca 10 gånger mer ut vs in.
Ingen verkade intresserad så jag tog bort de mesta infon.
Hyffsad förvirrande trådstart.... iaf som den ser ut nu efter editering...

Om du tog bort infon efter ett dygn så ställer man sig lite frågande till vad du vill uppnå med denna tråd...

Lösryckta informationspaket utan sammanhang... och sen en massa tjöt om att alternativa teorier blir slaktade med vetenskap...

Tror det behövs en rejäl omstart av tråden...
Baklänges kan man förstå att det handlar om någon form av free energy device... lite kod som styr nåt, men ganska fattigt med beskrivning av vad.... ett schema och lite förklarande text bor nog på sin plats.... Just nu är allt bara bissart....
terox
Inlägg: 28
Blev medlem: 10 januari 2023, 14:38:12

Re: Solid State Linear Generator SSLG

Inlägg av terox »

sslgb01a1.JPG
inut01a2.JPG
sslgb02a3.JPG
inn01a4.JPG
inspolarna på ferrite cores
utn03a5.JPG
utspolarna serie kopplade
m01a6.JPG
4-channel MONSTER MOSFET board - 2.5 Vgs, 20Vds / 5Vgs/100Vds, optional gate driver.
mosfet 1 kopplad till inspole (1N och 1S) mosfet 2 kopplad till inspole (2N och 2S)
mosfet 3 kopplad till inspole (3N och 3S) mosfet 4 kopplad till inspole (4N och 4S)
t01.a7JPG.JPG
Teensy 4.0

Del av Arduino styr program, den viktiga delen.



Kod: Markera allt

//initialize
digitalWrite(out01, HIGH);
digitalWrite(out02, HIGH);
digitalWrite(out03, HIGH);
digitalWrite(out04, LOW);


int tmicrsec = 1000; // delay microsecond


while (1)
{
digitalWriteFast(out01, LOW); // turn the out01 off
digitalWriteFast(out04, HIGH); // turn the out04 on

delayMicroseconds(tmicrsec); // wait


digitalWriteFast(out02, LOW); // turn the out02 off
digitalWriteFast(out01, HIGH); // turn the out01 on

delayMicroseconds(tmicrsec); // wait

digitalWriteFast(out03, LOW); // turn the out03 off
digitalWriteFast(out02, HIGH); // turn the out02 on


delayMicroseconds(tmicrsec); // wait


digitalWriteFast(out04, LOW); // turn the out04 off
digitalWriteFast(out03, HIGH); // turn the out03 on

delayMicroseconds(tmicrsec); // wait
}
DPS5015.JPG
digital power supply DPS5015
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av terox 23 september 2023, 13:48:19, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5816
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Solid State Linear Generator SSLG

Inlägg av rvl »

Bilder är ju kul, men schema skulle man förvänta sig på ett elektronikforum ...åtminstone på blocknivå.

ps. Det finns code taggar som gör bifogad kod mer lättläslig.

Kod: Markera allt

while(you are out) {
    get some milk;
}
de går hit å de går dit å de går runt en liten bit...
terox
Inlägg: 28
Blev medlem: 10 januari 2023, 14:38:12

Re: Solid State Linear Generator SSLG

Inlägg av terox »

Ok här min skiljer sig lite jag har bara 4 mosfet som är kopplade till 2 spolar vardera och inte distribuerade ut spolar och min spol timing är annorlunda
då jag har ferrit istället för transformator stål.
Simplified Block Diagram.pdf
Håller på att göra distribuerade spolar att testa men de blir senare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Solid State Linear Generator SSLG

Inlägg av Mizzarrogh »

Om du kan mata in någon form av fysisk rörelse i den, eller induktion från någonting annat, så har du ju annars en "uträtad" generator, det fungerar, det spelar mig veterligen egentligen ingen roll om en generator är "rund" eller uträtad, detta används ju till exempel i en del vågkraftverk.

Edit, det man kalla "passiva" värmepumpar bygger på kapillärverkan och värme från jordens kärna, det stämmer att en sådan i teorin skulle kunna göras helt utan rörliga delar eller delar som slits i egentlig mening.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Solid State Linear Generator SSLG

Inlägg av Electricguy »

Grattis. Du har byggt en mycket onödigt komplicerad, hyfsat dålig boostconverter. Bara för att man får ut högre spänning än man matar in betyder det inte fri energi. I såfall skulle man kunna göra detsamma med en boostconverter för 7kr på eBay. Om du däremot kan bevisa att du kan plocka ut mer effekt än du stoppar in så är det en helt annan sak. Men lycka till.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Solid State Linear Generator SSLG

Inlägg av Mizzarrogh »

Jaha, jag läste inte hela, jag trodde att detta var något sorts förlängning av teslacoil tråden och att det gick ut på att någon typ av spole skulle "skörda energi" det såg ut som att det var en massa spolar kopplade i serie, men då är det alltså en boost konverter. Så, som föregående talare säger med en sådan får du inte ut mer energi än som stoppas in, tyvärr inte ens med Hutchisons teori. :)
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5816
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Solid State Linear Generator SSLG

Inlägg av rvl »

Växelriktare kan man också kalla det, så länge inte utgången likriktas.
terox
Inlägg: 28
Blev medlem: 10 januari 2023, 14:38:12

Re: Solid State Linear Generator SSLG

Inlägg av terox »

JA min är en dålig DC till AC konverterare jag gjorde den för att försöka förstå vad Holcomb gör.
Frågan är vad Holcomb gör annorlunda eller om dom lurar sig själva och andra "time will tell".
Bara för att jag inte fattar hur den funkar betyder ju inte att de absolut inte funkar.
Senast redigerad av terox 24 september 2023, 11:38:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Solid State Linear Generator SSLG

Inlägg av hcb »

De lurar *minst* andra och möjligen också sig själva.
Jag säger återigen: termodynamiken är synnerligen väl beprövad och absolut INGET antyder att det skulle gå att kringgå dess lagar. Och det är ju inte för att ingen har försökt göra så.
terox
Inlägg: 28
Blev medlem: 10 januari 2023, 14:38:12

Re: Solid State Linear Generator SSLG

Inlägg av terox »

Att termodynamiken går att kringgå tycker jag att det här bevisar.
harness energy from thermal fluctuations in graphene
https://interestingengineering.com/inno ... n-graphene
Det är lite som Maxwells demon.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Solid State Linear Generator SSLG

Inlägg av hcb »

Bevisat är det när det publicerats i en granskad tidskrift och när andra grupper upprepat experimentet. Och på den punkten fallerar 100% av alla som tror sig ha uppfunnit en evighetsmaskin.
ToPNoTCH
Inlägg: 4891
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Solid State Linear Generator SSLG

Inlägg av ToPNoTCH »

Kan inte TS förklara vad det är han uppfunnit ?

Är det ytterligare en i raden av maskiner som skapar NY energi så säg det rakt ut.

Jag ser bara massa implikationer, länkar och en boost converter, vad är meningen med tråden ?
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Solid State Linear Generator SSLG

Inlägg av pi314 »

terox skrev: 24 september 2023, 11:47:07 Att termodynamiken går att kringgå tycker jag att det här bevisar.
harness energy from thermal fluctuations in graphene
https://interestingengineering.com/inno ... n-graphene
Det är lite som Maxwells demon.
Maxwells demon är ett roligt tankeexperiment.

Ungefär som det är ett roligt tankeexperiment att tunnla en deuteriumkärna genom den elektrostatiska barriären och få den att slå ihop med en annan deuteriumkärna utan högt tryck och hög temperatur.

Det vore trevligt om något av dessa tankeexperiment skulle gå att realisera. Men, om det skulle gå så strider det inte mot termodynamikens första huvudsats. Maxwells demon strider däremot mot andra huvudsatsen.

Maxwells demon
Grunden är att allt som har en temperatur över absoluta nollpunkten har ett energiinnehåll. Vi är ganska bra på att tillgodogöra oss den energin om vi har något som t.ex. har tillräckligt hög temperatur så att det kan förånga vatten och driva en turbin. Att ta energi från något med låg temperatur är inte lika enkelt.
I rumstemperatur far luftmolekylerna runt med en hastighet på runt 300 km/t. En del snabbare, en del långsammare. Maxwells demon baseras på iden att vi har ett hål mellan två rum som bara släpper igenom luftmolekyler med betydligt högre temperatur/hastighet till det ena rummet och lågenergetiska luftmolekyler till det andra. Efter ett tag har vi hög temperatur i ett rum och låg i det andra.

Att göra så strider mot termodynamikens andra huvudsats.

Att "fånga" termiska fluktuationer i grafen i en så hög grad att det skulle kunna driva någon elektronik låter ju fantastiskt! För det är väl vad Interesting Engeneering skriver? Kan det vara ett Klickbate?

Här är originalartikeln från Thibado et.al.
Vad säger den egentligen? Strider det dom hädar mot termodynamikens andra huvudsats?

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar