Tips: Värmekamera på ClasOlle

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av Glenn »

sodjan skrev: 20 september 2023, 17:36:07 Det går nog, om varan finns "på hyllan" i den aktuella butiken. Provade nu med denna värmekamera.
Ja finns den i butikens sortiment så går det bra, men dom kan inte beställa hem.

Jag har gjort så flera gånger innan utan problem, men nu senast sa dom att det inte gick längre tyvärr :(
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av tecno »

Felet är att man glömmer att betala och så får man en FET påminnelseavgift.
Är väl inte Klarnas fel att du inte har koll!
SM0VDT
Inlägg: 679
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av SM0VDT »

Handlar tråden om en värmekamera eller era problem med klarna? :roll:
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av sodjan »

Sorry, det handlar om en värmekamera från Classe och vissa otydligheter i Classes webb sidor då man vill beställa den... :-)
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av sodjan »

Back on track...
Var och hämtade kmeran på ICA för 30 min sedan.
Några exempel. Det gäller att veta vad man mätte mot, det är inte så lätt att avgöra från bilderna...

Router och fiberkonverter (under):
IMG 0001.jpg
Elpannan i tvättstugan (lite onödigt varm utsida kanske):
IMG 0002.jpg
Handfatet i duschrummet med varmvatten (efter ett tag).
Här går det i alla fall att se konturerna av kranen, det är ungefär en sådan här:
tvattstallsblandare-tapwell-candy-ca-071-krom__9cde624f-ebef-40cc-a69b-0c184ad419da.jpg
IMG 0003.jpg
IMG 0004.jpg
IMG 0005.jpg
IMG 0006.jpg
IMG 0007.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag antar pannan är runt 1,5 m o 0,6 m x0,6 m

Då har den en yta på runt 4kvm, och är den 32-33 grader förlorar den ca (33-20)*5*4 eller ca 300W.
(5 W/kvm K vilket är en höftning på konvektionen)

Det blir ca 2500kWh på ett år

Vet inte hur varmt det är i tvättstugan eller om det behövs ett påslaget element där för att hålla temperaturen uppe.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16778
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av grym »

för er som skaffat värmekamera så tänk på att en hel del material beter sig annurlunda i dom våglängderna som den kan se

ex så höll jag på att skita på mig när jag gick in i ett mörkt fläktrum med mycket galvad plåt och såg ett elakt monster som rörde sig emot mig i värmekameran, tja, det var min spegelbild som syntes, men ändock ett elakt monster :mrgreen:

glas är inte genomskinligt

och olika material har olika mängd utstrålad värme

och som en enkel sak att ha för att mäta temperatur på saker, men ir termometer eller värmekamera, dra på lite vanlig svart eltape som funkar hyggligt bra som rättvis temp för dom sakerna
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av FormerMazda »

Hm. Det här med att inte ha värmebilden som ett överlapp på en vanlig bild var ju en nackdel kände jag på sodjans bilder.
Visst, som nämnt, vet man vad man tittar på så är det kanske ett icke-problem.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17155
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av AndLi »

Jag plockade också upp en häromdagen.
Jag stör mig på två saker:
jag lyckas inte låsa färgskalan, så om något kallt (molnfri himmel tex) råkar komma med i hörnan av bilden blir allt annat väldigt vitt.
Avtryckaren för att ta bild känns som den missar lika ofta som den faktiskt tar en bild (men lasern kommer alltid på)

Men annars upplever jag den som ganska snabb och känslig, man kunde tex se hundens tassavtryck på grusvägen när den gått där :)

Jag tycker inte överlapp var ett så stort problem när man använder kameran, men däremot efteråt när man ska försöka gissa vad man fotat.
(Jag har använt flir kameror med den featuren och det är alltid en massa mek med att få termobild och foto att matcha..)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av MiaM »

rikkitikkitavi skrev: 22 september 2023, 15:46:31 Jag antar pannan är runt 1,5 m o 0,6 m x0,6 m

Då har den en yta på runt 4kvm, och är den 32-33 grader förlorar den ca (33-20)*5*4 eller ca 300W.
(5 W/kvm K vilket är en höftning på konvektionen)

Det blir ca 2500kWh på ett år

Vet inte hur varmt det är i tvättstugan eller om det behövs ett påslaget element där för att hålla temperaturen uppe.
Vet inte hur bra det är i praktiken, men det sägs att det går att tilläggsisolera pannor genom att helt enkelt klä in dem med glasullisolering eller liknande. Man får väl tänka på var det sitter saker som inte bör bli för varma, så att man t.ex. inte klär in elektronik, kablage osv så att de grejerna blir för varma.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av sodjan »

Elementet togs bort vid renoveringen för 5-6 år sedan.
Det är ett komb tvätt/pann/dusch rum.
Finns golvvärme som inte är på.
Men ja,pannan kunde vara svalare. Äldsta pannan i området...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av MadModder »

Kan det vara värt 3900 kr och få dubbla IR-upplösningen (eller 4-dubbla blir det egentligen) jämfört med Uni-T, plus videomöjlighet? Eller "bara" 3000 kr om man inte behöver video eller kamera för synligt ljus.
https://eur.vevor.com/thermal-imaging-c ... 57?lang=sv
Något lägre högsta temperatur, 350°C.
Den här guben nämner att det är svårt att se vad det är med lägre IR-upplösning när man kollar på bilderna efteråt, vilket inte är några problem alls med Vevor'n.
Lutar nog mot en Vevor... :humm:
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av bearing »

Finns det någon information om sensorns storlek i båda fallen? Dubbla upplösningen låter ju bra, men kommer det på bekostnad av mindre yta per pixel på sensorn?

Jag vet egentligen inte nyttan av ljuskänsliga pixlar på värmekameror. Men för vanliga kamerasensorer minskar det bruset i mörker avsevärt.

AndLi, går det inte att låsa värmeskalan med hjälp av någon knapp? På en Flir jag använt fanns det en sån knapp. Samma Flir kunde inte lägga ihop värmebilden med ett foto, vad jag kunde se. Så det är nog inte något som är speciellt vanligt, ens på en Flir för 10k.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av sodjan »

> går det inte att låsa värmeskalan med hjälp av någon knapp?

Inget i manualen om det i alla fall.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av MadModder »

bearing: För IR-sensorer verkar det vara tvärtom? Ju tätare pixlarna sitter, desto högre detaljrikedom kan uppnås. Det känns lite märkligt :humm:
http://www.mh-elec.com/news-x.php?id=563
Jag tror inte de berättar hela sanningen. Dyrare är inte alltid bättre. Med samma upplösning men mindre pixlar har man ju en annan optik som ser till att det blir samma bildvinkel.

Men det lär sitta 17µm-sensorer på båda, då de är billigare än 12µm-sensorer. Hittar dock inget om vad som sitter i.

[edit]
Det var väl det jag trodde. Det är inte tvärtom. Det handlar ju fortfarande om fotoner...
17µm-pixlar är känsligare än 12µm och ger en klarare bild vid samma bildvinkel.


Sätter man samma optik framför båda blir ju såklart den med mindre pixlar mer inzoomad.

[edit2]
Hittade för uni-t. Den har 17µm.
uti712s_spec.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar