Sortimentskåp och organisering

bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Sortimentskåp och organisering

Inlägg av bos »

Mitt största problem, i ren allmänhet, är att strukturera alla ziljoner olika komponenter. Jag har sex stora sortimentskåp på väggen och två på en hylla. Funkade bra, tills de blev fulla; då hamnar allt överblivet i kartonger och jag brukar skänka bort innehållet nån gång per år. I kartongerna finns det komponenter som kan användas till nästa reparation, men i och med att jag inte vet vad jag har - och var nånstans - blir det ny beställning, högen växer sig större och problemen får därmed ingen ände.

Det är inte hållbart.

Tog därför tag i saken och letade runt efter lösningar, och jag var beredd att öppna plånboken denna gång. Hittade en Raaco DC250, som är en karusell med plats för 12 stora Raaco-skåp. 104kg levererades på pall idag och jag är i färd med att montera ihop allt. Första insikten är att Raaco har en del att lära av IKEA när det gäller instruktioner... :)

Jag har en liten förhoppning att karusellen kommer lösa många (dock inte alla) av mina organiseringsproblem, men det återstår att se. Allt som allt gick karusellen och alla skåp på ca 15k + moms.

Återkommer med en rapport när allt är ihopskruvat och i funktion.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33839
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Sortimentskåp och organisering

Inlägg av Glenn »

Man kan hitta dom där karusellerna begagnade ibland, även här på EF, men dom tar ju rätt mycket plats.

Jag föredrar nog att ha skåpen vägghängda, men det beror ju lite på hur "labbet" ser ut.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Sortimentskåp och organisering

Inlägg av MiaM »

Raaco känns som att de är bra för saker som inte är särskilt avlånga. D.v.s. t.ex. transistorer, IC-kretsar och liknande, samt såklart t.ex. skruvar och muttrar.

Men som vanligt propagerar jag för att köpa begagnat ritnignsskåp och inreda med avlånga lådor av hårdpapp eller plast, av den typ som har plats för märkning i ena änden. Dessa är perfekta för t.ex. hålmonterade motstånd, kondensatorer, dioder och liknande.
BJ
Inlägg: 8303
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Sortimentskåp och organisering

Inlägg av BJ »

Jag har använt karuseller, kanske precis den modellen,
och jag tycker att det fungerar väldigt bra.
Sen vet jag inte hur du kommer att få plats med alla komponenter,
men vi lyckades bra. :)

Visst kan man hänga skåp på väggarna annars, men med t.ex. 2 karuseller
så blir det ganska många skåp. Och vad man slipper att borra i väggarna.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33839
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Sortimentskåp och organisering

Inlägg av Glenn »

Ja, hela två hål per skåp, verkligen jättejobbigt :)

Men det beror väl mest på hur lokalen ser ut, har man väggyta skulle jag säga att det är överlägset, har man istället tom golvyta är karusellerna överlägsna.
BJ
Inlägg: 8303
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Sortimentskåp och organisering

Inlägg av BJ »

Tja, 2 karuseller blir ju 24 skåp. Det blir 24 x 2 hål = 48 hål att borra. :)
Även jobbigt om det är någon fin tapet och man behöver återställa efter sig sen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Sortimentskåp och organisering

Inlägg av MadModder »

Är det betongvägg eller liknande monterar man såklart upp en stor träskiva först. Minns inte riktigt hur många hål jag borrade i väggen för mina sortimentskåp. 4 eller 6 tror jag.
Skulle nog göra det annars också för att slippa fylla igen så många hål om man ska ta bort allt senare.

Plyfaskivan jag monterade på lättbetongväggen för att hålla upp teven blev ett undantag vad gäller hålmängden. 14st 80x6mm-skruv, 60x8mm-plugg, PL400 i hålen. Ska den bort följer delar av väggen med. :lol:
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Sortimentskåp och organisering

Inlägg av MiaM »

Man kan även montera brädor just i den höjd skruvhålen ska vara på. Också ett sätt att minska antalet hål som måste tas i väggen.
Skriv svar