Väga lasten på grävmaskinsarm, idéstadiet...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Väga lasten på grävmaskinsarm, idéstadiet...

Inlägg av Klas-Kenny »

Du vill väl ändå ha lite skydd på ingångarna, så en spänningsdelare är inte fel.

Och ESP32 är väl 3.3V så då åker du på det även med 0-5V.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Väga lasten på grävmaskinsarm, idéstadiet...

Inlägg av PeterH »

Jo så är det, men tjänar jag på att välja 0-10V för att sedan ta ner det till 5 eller 3.3V? Dom har ju även 0-5V...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16778
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Väga lasten på grävmaskinsarm, idéstadiet...

Inlägg av grym »

du kan exempelvis kombinera spänningsdelning med lågpassfilter

du kommer ändå behöva spänningsdelning

men, kolla även vilka matningsspänningar dom kräver om det är olika mellan 5v och 10v varianten
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Väga lasten på grävmaskinsarm, idéstadiet...

Inlägg av svanted »

kan man inte ställa hela grävaren på en stor våg?
och trycka på "Nollställ"....
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Väga lasten på grävmaskinsarm, idéstadiet...

Inlägg av PeterH »

:D Bra idé Svante :tumupp: jag gör så, har du en länk till en bra badrumsvåg? :wink:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Väga lasten på grävmaskinsarm, idéstadiet...

Inlägg av JimmyAndersson »

Ett exempel:
https://www.clasohlson.com/se/Personv&a ... /p/44-1186

Men jag tror Svanted menade fordonsvåg.
(Larda på forumet byggde en av lastceller för länge sedan. Finns nog en tråd om det.)
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Väga lasten på grävmaskinsarm, idéstadiet...

Inlägg av PeterH »

Ja, men väldigt opraktiskt... rätt jobbigt att släpa med en fordonsvåg när man ska iväg på ett litet jobb och är nyfiken på hur tungt något är 8)
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Väga lasten på grävmaskinsarm, idéstadiet...

Inlägg av MiaM »

PeterH skrev: 7 september 2023, 17:28:03:D Bra idé Svante :tumupp: jag gör så, har du en länk till en bra badrumsvåg? :wink:
Ställ grävmaskinens ena band en decimeter in på en 10 meter lång balk, så får du 10 ton kapacitet på badrumsvåg som står i andra änden av balken :D
cittra49
Inlägg: 273
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Väga lasten på grävmaskinsarm, idéstadiet...

Inlägg av cittra49 »

Vill flika in att volvos hjullastare förr iaf (L120E) modellen, troligen generellt för alla E-modeller hade en "låda" som svetsades fast på ramverket och va kopplad till en digital skärm i hytten, eftermonteringstiden på en sådan va ca 8h och kalibreringen va en stor del av tiden. Så hittar du nån servicemanual till en sån kanske det står lite info, ganska säker det va nån form av töjnings sensor i. Vikten som det kalibrerades efter tror jag vägde 11,5 ton.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Väga lasten på grävmaskinsarm, idéstadiet...

Inlägg av JimmyAndersson »

PeterH skrev: 7 september 2023, 19:47:02 Ja, men väldigt opraktiskt... rätt jobbigt att släpa med en fordonsvåg när man ska iväg på ett litet jobb och är nyfiken på hur tungt något är 8)
Troligen transporterar man ju grävaren på någon form av släp och där finns det garanterat plats för två balkar. :wink:

(Jag hade själv samma tanke som Svanted och ville bara sticka in med att lösningen finns.
Att mäta hydraul-trycket är förstås en smidig lösning som alltid finns monterad, men det har andra utmaningar. Alla som försökt gräva så långt ifrån maskinen som möjligt har märkt att man förlorar mycket kraft. Motsvarande gäller om man ska väga. Man behöver alltså mäta alla inblandade cylindrars tryck. Men det går förstås det också, bara lite mer pyssel och beräkningar.)
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Väga lasten på grävmaskinsarm, idéstadiet...

Inlägg av PeterH »

Alternativt, som någon föreslagit tidigare, mäter när bommen står i ett känt läge (går ju lätt att markera). Då bör det gå att mäta upp och försöka linjärisera uppmätt tryck på stickans hydraulkolv Jag satsar nog på att använda stickan istället för skopan då jag normalt lyfter saker (där vikten kan vara intressant) utan skopan monterad eftersom jag har lyftkroken på fästet och slipper ha skopan i vägen och får dessutom mindre egenvikt att lyfta förutom lasten 8)
Skriv svar