Väga lasten på grävmaskinsarm, idéstadiet...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16778
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Väga lasten på grävmaskinsarm, idéstadiet...

Inlägg av grym »

kommer aldrig gå att mäta perfekt på en sådan maskin, men man kan om man har givna förutsättningar mäta ok
då måste man ex stå på plan mark, ha alla delar i rätt position för att få rätt vikt
då kan man behöva ha ex tryck på kolven längst in, ha armen rakt ut , kanske med givare för nolläge
det ända andra rimliga sättet är att ha en hängades våg och hänga upp det man vill väga

eller ha givare på alla led och räkna ut vikten, som jag gissar i detta fallet är extrem overkill
ex ha givare för maskinens vinkling i våg
ha vinkelgivare på alla ledade delar och ha givare för töjning eller tryck på en eller flera ställen

men det är upp till trådskaparen att fundera på vad som han tycker är rimligt
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Väga lasten på grävmaskinsarm, idéstadiet...

Inlägg av Glenn »

av rent intresse, vilken teknisk lösning har de maskiner som har våg i skopan från fabrik ?

När jag köpte fyllnadsmaterial av lokala mark/entrepenadfirman så körde dom över det till mej med hjullastare, och jag fick se hur mycket det var i varje lass på en display, och noterade att upplösningen verkade vara väldigt bra iaf, typ kilon.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Väga lasten på grävmaskinsarm, idéstadiet...

Inlägg av Klas-Kenny »

Glenn: Beror lite på vad det är för typ av maskin.

Hjullastare, de jag sett, har mätt hydraultrycket och gått på det.
Tex. skotare har ofta en trådtöjningsgivare i rotatorn (som roterar gripen).

Just grävmaskin har jag dock inte kollat närmare på. Men mäta hydraultrycket känns som en lämplig metod.
Många grävmaskiner idag har ju grävsystem där man har full koll på kranens och skopans position medelst givare (brukar vad jag vet vanligen bygga på ett gäng lutningsgivare), då har man all data som behövs i alla lägen för att räkna ut rätt exakt.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Väga lasten på grävmaskinsarm, idéstadiet...

Inlägg av PeterH »

Nu pratar ni stora, nyare och ganska dyra maskiner... Jag har en minigrävare och den har inget som mäter något överhuvudtaget (mer än bränslenivå (trasig) och temperatur på motorn (lampa som tänds när det är för varmt)). Jag har inga större krav, det behöver inte stämma på kilot även om det vore bra, men på 10kg när vill man i alla fall komma. Men att behöva mäta vinklar i alla leder eller lutningen på maskinen är rejält "overkill" :lol:

Tanken är att hitta en tillräckligt bra metod (säg 10kg) med enkla medel (exempelvis en Arduino eller ES32), relativt tåliga givare så att man fortfarande kan använda maskinen...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Väga lasten på grävmaskinsarm, idéstadiet...

Inlägg av Klas-Kenny »

Absolut, svarade bara på Glenns fråga kring hur "proffsen" gör. :)

Men jag tror på att mäta hydraultrycket i någon kolv. Där har man något som är enkelt att mäta med god precision och robusthet.
Vill du sen inte ha ytterligare en massa givare så kan man ju kalibrera det hela för en viss position som du får sätta kranen i för att få en riktigt korrekt siffra.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Väga lasten på grävmaskinsarm, idéstadiet...

Inlägg av MiaM »

Sidospår: Med tanke på hur stort värde även de minsta rena grävmaskinerna har så ifall det finns plats så kanske det vore vettigt att komplettera med mätare för oljetryck och oljetemp samt en sån adapterplatta som sätts mellan motor och oljefilter? En minimal mängd elektronik för varningslampor och ev summer kan kanske också vara vettigt?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16778
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Väga lasten på grävmaskinsarm, idéstadiet...

Inlägg av grym »

om jag hadde gjort detta hadde jag provat med att
sätta dit en ok givare för hydraltrycket på kolven för bommen

en indikering hur man ska ha bom och sticka för att få ok mätvärden

en libell så man står någurlunda rakt om man ska mäta

helt klart enklast
och om man inte kör / rör hydraliken för den kolven så visar det ett tryck som är proportionellt mot vikten, med avvikelse för friktion på delarna som ex kolv och lager om det går trögt
lite glappt och det är nog ok
då i det kalibrerade läget med bom och sticka i rätt position, och maskinen i våg
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Väga lasten på grävmaskinsarm, idéstadiet...

Inlägg av PeterH »

Tittar man på tryckgivare från kända leverantörer så är dom ju svindyra! Eftersom detta är experiment och en gammal maskin vill man lägga ner minimalt under utvecklingen (även för slutprodukt) :D Men jag har hittat denna sida hos Aliexpress med rimliga priser, däremot är det som förväntat lite snålt med information, inga datablad och man känner sig inte helt säker på vad man faktiskt beställer :humm:

Enligt datablad från Volvo arbetar maskinen med tryck upp till 250bar. Om man väljer tryckgivare med 300bar borde man rimligtvis få ok upplösning (finns lite olika gränssnitt men det verkar vara vanligt med 0.5-4.5VDC, alternativt skriver vissa "0.5-4.5V, 0-10V, 4-20mA, I2C" (men vilken data som finns via I2C står det inget om?) Vidare så har jag försökt använda kalkylatorer för att omvandla Mpa till Bar (eller annat) men det verkar inte som rubriken stämmer med valen, i rubriken står 300bar, men det går som mest att välja 4Mpa vilket är enligt kalkylator för omräkning 26Mpa för lite(?) Om inte "other" är det som gäller och då måste man kontakta säljaren vilket inte är helt trivialt... :|

Ska göra ett försök att kontakta dom, behöver köra lite Google translate och försöka förklara vad jag vill ha så får vi se om dom svarar...

tryckgivare1.png
https://vi.aliexpress.com/item/10050057 ... pt=glo2vnm

Hydraulic System Volvo EC15.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Väga lasten på grävmaskinsarm, idéstadiet...

Inlägg av Klas-Kenny »

Den givaren är nog bara för lågtryck.
Att de skriver som de gör i rubriken är lite konstigt, men kan kanske kan få annat också om man vill handla i volym.

Men denna kanske?

https://vi.aliexpress.com/item/10050049 ... fKvn9uMa5U

Lite dyrare. Men 0-300 bar, valbar utgångstyp mm.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Väga lasten på grävmaskinsarm, idéstadiet...

Inlägg av PeterH »

Tack för länken, den ser väl okej ut... Tror att 4-20mA blir bästa output med tanke på störkänslighet? :humm:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Väga lasten på grävmaskinsarm, idéstadiet...

Inlägg av Klas-Kenny »

Vet många skogsmaskiner mm. som kör både 0-5V och 0-10V givare av alla de slag (inkl. hydraultryck), så även det lär kunna fungera bra.
Borde ju inte behöva bli några kabellängder att tala om, givaren bör du kunna placera nära ventilblocket på maskinen. Inte så att det behöver gå kablar över hela kranen precis.

Men 4-20mA är ju sällan fel för den delen. :)
Något bökigare i andra änden bara, lite beroende på hur seriös man bryr sig om att vara (exempelvis, gör det något om din 4-20mA ingång går sönder av att du råkar koppla batterispänning rakt in i den?).
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Väga lasten på grävmaskinsarm, idéstadiet...

Inlägg av PeterH »

Det finns lite idéer kring att använda ett 250K motstånd (ev. 200K 25-varvs pot och ett 56K motstånd) samt zenerskydd... Hittade denna sida på nätet som kan vara en utgångspunkt: https://curiousscientist.tech/blog/4-20 ... nt-arduino
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Väga lasten på grävmaskinsarm, idéstadiet...

Inlägg av MiaM »

Enda störkällan i en dieselmaskin är väl generatorn. Eller är det elektronisk bränsleinsprutning?

Både 4-20mA och 0-5V / 0-10V bör funka bra, men oavsett vilket så är det viktigt++ att ha koll på jordslingor. Om signaljord är kopplad till chassi vid givaren och det är 0-5V/0-10V så måste det som tar emot signalen ha vad som i praktiken är en balanserad ingång, där ena polen ansluts till signal och andra har egen ledare till signaljord vid givaren.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16778
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Väga lasten på grävmaskinsarm, idéstadiet...

Inlägg av grym »

personligen ser jag fördel med 0-10v,

ger spänning ut, lätt att ha en voltmätare direkt på den för enkel test, ska man ha nollning och sedan väga last är det bra några operationsförstärkare för att tara, man kan gott ha en pot för det så man lätt kan byta redskap, och en lagom förstärkning så man får rätt skalning

behövs en spänningsreferens med för nollningen

man får kolla vad den vill ha för matningsspänning med, men inga problem att ha en step up för hela mätdelen
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Väga lasten på grävmaskinsarm, idéstadiet...

Inlägg av PeterH »

Kan ju vara dumt med 0-10V om jag ska gå på en ESP32 eller Arduino, annars får jag ändå skala ner spänningen till analoga ingångarna...
Skriv svar