Portar på RPi 0W

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Portar på RPi 0W

Inlägg av Marta »

Då det är i det närmaste omöjligt att hitta raka besked om RPi, utan en massa dravel, ute på nätet så frågar jag här.

Serieporten:
Stämmer det att mark == etta == 3.3V ut?
Pin 8 == data ut från RPi, pin 10 == data in till RPI?
Är där andra pinnar typ RTS/CTS inblandade som blockeras från annan användning eller måste ha en viss nivå för att UART skall sända?

Är där några pinnar som bör undvikas som generell digital I/O?
XorXaX
Inlägg: 409
Blev medlem: 27 maj 2004, 09:44:16

Re: Portar på RPi 0W

Inlägg av XorXaX »

https://pinout.xyz/ ger dig en korrekt oinout på RPi.

Jag har aldrig behövt krångla med RTS/CTS på en RPi. Däremot kan man behöva avaktivera Bluetooth då använder samma pinnar för kommunikation på vissa RPi. Klicka på UART-pinnarna på länken ovan får du mer info.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Portar på RPi 0W

Inlägg av anders_bzn »

Jag lade till enable_uart=1 i /boot/config.txt, sedan kopplade jag in en USB-TTL seriekabel på pinnarna i headern. Sedan kunde jag få en konsol i ett terminalprogram på min dator. USB sidan kopplades till min dator.

Det stämmer att man kan disabla BT om man vill använda HW-UART till konsolen, men det behövs inte. Man kan såklart se till att man befriar UART:en så att man inte får konsol där om man vill använda den till annat.

Jag använde en Pi 4 för mina experiment.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Portar på RPi 0W

Inlägg av Marta »

Det är en RPi zero w som skall användas. UART skall vara i hårdvara och användas fristående av ett program skrivet i gcc.

Använder putty som console för kompilering och edierar på min PC genom att öppna källfilen via LAN. På det sättet undgås allt trassel med compiler. wiringpi skulle nog också bli stökig på PC.

Tack för länken. Den mesta infon fanns där, om än invävd i dravel. Hur serieporten är "vänd" saknas, eller drunknar i dravlet. De TTL-USB seriekort jag sett har mark == 1, så antar det är vad som gäller.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Portar på RPi 0W

Inlägg av Icecap »

Alla "normala" UART jag har sett har '1' som viloläge.
Jag har förvisso sett ett datablad där man kunde invertera detta ifall man behövde det men det var tänkt som specialfall.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Portar på RPi 0W

Inlägg av anders_bzn »

Jag mätte på min paj nu, det stämmer med '1' i viloläge. Inget konstigt alltså.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Portar på RPi 0W

Inlägg av Marta »

Är där pull-up på uart ingång? När jag testar med scope så är där etta på ingången trots den är öppen. Är det möjligt (hur?) att configurera bort f*nskapet? Tanken var att den skulle drivas från 5V genom en spänningsdelare. Det faller ju om där är en satans pull-up. Vad är max nivå för nolla, pallar den en shottky eller kanske t.o.m. 4148?

Är där samma skräp på vanlig digital in?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5815
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Portar på RPi 0W

Inlägg av rvl »

Borde vara programmerbart...
gpio.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Portar på RPi 0W

Inlägg av Marta »

Tack för svar. Nu med vetskap om att det borde finnas letade på nytt och hittade till slut bland allt dravel att wiringPi har en funktion för pull-up. Fungerade alldeles utmärkt att stänga av denna.
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 249
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Portar på RPi 0W

Inlägg av ojz0r »

Kanske inte är någon nyhet men jag har för mig att GPIO är designade för 3,3V och inte 5V.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Portar på RPi 0W

Inlägg av Marta »

Javisst är det så, därför det behövs spänningsdelare. Sitter där då en pull-up behövs det en diod, eller tillräckligt låga motstånd, för att orka hålla ner ingången till en stabil nolla.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Portar på RPi 0W

Inlägg av Marta »

Vad är den riktiga specen på hög/låg nivå för ingångarna på RPi? Det enda jag hittat är threshold 1.8V. Så specas inte detta. Skall ju vara max för nolla och min för etta. Kan det vara 20% av Vdd åt båda håll som det ofta är för CMOS?
ds77
Inlägg: 2226
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Portar på RPi 0W

Inlägg av ds77 »

Det verkar vara väldigt hemligt och i vanlig ordning verkar det inte lätt att hitta ett riktigt datablad från broadcom.

https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=86721 ställer ungefär samma fråga och där länkas till något dokument (på scribd) med lite info.
Skriv svar