Dämpa störningar från kablage från givare
Dämpa störningar från kablage från givare
Har gjort en styrning till en automat växellåda 8HP70 i växellådan sitter 2 st givare (infineon TLE4953) för varvtal detta är hall givare med en utsignal
låg 7ma hög 14ma den höga utsignalen/pulsen är 60 micro sekunder eller 120 micro sekunder beroende på rotationsriktningen.
får in störningar via kablaget det sitter 8 st magnetventiler i lådan som styrs med PWM frekvensen är 1000Hz.
Givarna matas med +12V från bilen och är sedan anslutna till FREQ_1, FREQ_2
Några tips hur man filtrerar bort störningarna?
se bif bilder.
låg 7ma hög 14ma den höga utsignalen/pulsen är 60 micro sekunder eller 120 micro sekunder beroende på rotationsriktningen.
får in störningar via kablaget det sitter 8 st magnetventiler i lådan som styrs med PWM frekvensen är 1000Hz.
Givarna matas med +12V från bilen och är sedan anslutna till FREQ_1, FREQ_2
Några tips hur man filtrerar bort störningarna?
se bif bilder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Dämpa störningar från kablage från givare
Går alla sensores ledningar i samma kabel?
Matas de med samma ledning?
Med ström-signaler brukar det vara enklare att filtrera bort störningar.
Matas de med samma ledning?
Med ström-signaler brukar det vara enklare att filtrera bort störningar.
Re: Dämpa störningar från kablage från givare
Ja alla kablar går i samma kabelstam gemensam +12V för solenoider som styrs med lowside switchar i styrboxen.
Re: Dämpa störningar från kablage från givare
Mätningarna med oscilloskop är gjorda vid test_point denna går direkt in till en ingång på en Teensy 3.5
Re: Dämpa störningar från kablage från givare
Steg ett är väl att avgöra om störningarna överförs magnetiskt och/eller elektriskt.
Om du kan köra allt utan givarna (typ manuellt ställa lådan i vilket läge du nu vill ha den i) så rekommenderar jag att du matar givarna med ett helt separat batteri och mäter med oscilloskopet utan att ha några jordar eller liknande sammankopplade mellan fordonet i övrigt v.s. givare/oscilloskop.
Rekommenderar också partvinnad kabel dels för signal+signaljord och dels för matning/jord. Avkopplingskonding mellan matning/jord direkt vid givaren och litet seriemotstånd i serie med matningen i andra änden av kabeln kan också hjälpa. Du kan också använda balanserad ingång för de två ledarna i det tvinnade paret. Vet inte hur mycket vibrationer du lär ha och vilken kabel som kan vara lämplig. Om du allmänt mekar med fordon och skrotar ner något fordon totalt så lär väl airbagkablarna vara tvinnade och lär väl rimligtvis vara av hög kvalitet. (Läs dock på noga++ innan du börjar riva i airbagkablar, tror att tumregeln är att ta bort batteriet en evighet i förväg innan man rör nåt och sen skava av isolering och kortsluta ledarna vid varje airbag innan man rör resten, och så bör man väl ha rätt sorts skyddsglasögon när man mekar osv).
Om du tillfälligt riggar upp för att mäta med oscilloskop så kan du ställa oscilloskopets två ingångar för diffmätning (subtract) för att simulera balanserad ingång, för att se om det hjälper.
Om du kan köra allt utan givarna (typ manuellt ställa lådan i vilket läge du nu vill ha den i) så rekommenderar jag att du matar givarna med ett helt separat batteri och mäter med oscilloskopet utan att ha några jordar eller liknande sammankopplade mellan fordonet i övrigt v.s. givare/oscilloskop.
Rekommenderar också partvinnad kabel dels för signal+signaljord och dels för matning/jord. Avkopplingskonding mellan matning/jord direkt vid givaren och litet seriemotstånd i serie med matningen i andra änden av kabeln kan också hjälpa. Du kan också använda balanserad ingång för de två ledarna i det tvinnade paret. Vet inte hur mycket vibrationer du lär ha och vilken kabel som kan vara lämplig. Om du allmänt mekar med fordon och skrotar ner något fordon totalt så lär väl airbagkablarna vara tvinnade och lär väl rimligtvis vara av hög kvalitet. (Läs dock på noga++ innan du börjar riva i airbagkablar, tror att tumregeln är att ta bort batteriet en evighet i förväg innan man rör nåt och sen skava av isolering och kortsluta ledarna vid varje airbag innan man rör resten, och så bör man väl ha rätt sorts skyddsglasögon när man mekar osv).
Om du tillfälligt riggar upp för att mäta med oscilloskop så kan du ställa oscilloskopets två ingångar för diffmätning (subtract) för att simulera balanserad ingång, för att se om det hjälper.
Re: Dämpa störningar från kablage från givare
Din förstärkning av frekvenserna (den enliga transistor) imponerar inte alls!
Du har ett 7/14 mA signal med common mode störningar.
För mig hade det naturliga varit att ta signalet o belasta med ett motstånd av lämpligt värde.
14 mA o 120Ω ger 1,68V.
7 mA o 120Ω ger 0,84V.
Med en spänningsdelare som trigger transistorn vid 10,5 mA (1,26V) och lagom impedans (2-4k typ) kan du nog få ett skapligt signal.
Samt vad MiaM skriver.
Du har ett 7/14 mA signal med common mode störningar.
För mig hade det naturliga varit att ta signalet o belasta med ett motstånd av lämpligt värde.
14 mA o 120Ω ger 1,68V.
7 mA o 120Ω ger 0,84V.
Med en spänningsdelare som trigger transistorn vid 10,5 mA (1,26V) och lagom impedans (2-4k typ) kan du nog få ett skapligt signal.
Samt vad MiaM skriver.
Re: Dämpa störningar från kablage från givare
Håller med Grym, de riktiga signalerna ser inte särskilt distinkta ut. De behöver bli bättre först.
Re: Dämpa störningar från kablage från givare
Oj, jag tittade inte ens på transistorkopplingen. Den där kopplingen fungerar med gamla germaniumtransistorer ifall man gör tidsresa till sextiotalet. För alla "moderna" kiseltransistorer från 70-talet och framåt så bör man ha spänningsdelare mellan matning och jord till basen och seriemotstånd på emittern, annars kommer förstärkning variera och DC-arbetspunkt kantra när temperatur varierar osv.
Men allt detta borde inte påverka detta med common mode osv, utan det är nog mer kablage/dragning som påverkar.
Kan tillägga en smula teori för kablage osv:
Fordon har rätt "skitig" miljö. Dels så kan man räkna med att chassit har lite olika spänning överallt så känsliga kretsar bör bara kopplas till chassi/batteri-minus på ett enda ställe, i ditt fall lämpligtvis vid elektronikboxen. Och dels så förekommer diverse magnetfält, mest utstrålat från ledningar överallt. Ledningar som ligger nära varandra fungerar som en transformator (om än med stora förluster, men inte så stora att överföringen är försumbar). Men två ledningar som ligger tätt emot varandra tar upp samma störning på samma sätt, så även om det t.ex. induceras 0,5V störning mellan ändarna på ledningarna så "syns" det inte om man skickar in en signal i ena änden och "lyssnar" på skillnaden mellan ledarna i andra änden. Tvinnad kabel är ännu bättre på att se till att båda ledarna tar upp exakt samma mängd störningar, så att skillnaden = balanserad ingång inte "hör" störningarna.
P.S. för partvinnad kabel så kan du såklart använda nätverkskabel för att provköra, så slipper du gräva fram t.ex. airbagkablage. Men nätverkskabel lär väl inte tåla vibrationer lika bra (speciellt de stela lär väl gå av på nolltid i ett faktiskt fordon), så det är väl inte bästa valet för nåt som ska användas långsiktigt.
Men allt detta borde inte påverka detta med common mode osv, utan det är nog mer kablage/dragning som påverkar.
Kan tillägga en smula teori för kablage osv:
Fordon har rätt "skitig" miljö. Dels så kan man räkna med att chassit har lite olika spänning överallt så känsliga kretsar bör bara kopplas till chassi/batteri-minus på ett enda ställe, i ditt fall lämpligtvis vid elektronikboxen. Och dels så förekommer diverse magnetfält, mest utstrålat från ledningar överallt. Ledningar som ligger nära varandra fungerar som en transformator (om än med stora förluster, men inte så stora att överföringen är försumbar). Men två ledningar som ligger tätt emot varandra tar upp samma störning på samma sätt, så även om det t.ex. induceras 0,5V störning mellan ändarna på ledningarna så "syns" det inte om man skickar in en signal i ena änden och "lyssnar" på skillnaden mellan ledarna i andra änden. Tvinnad kabel är ännu bättre på att se till att båda ledarna tar upp exakt samma mängd störningar, så att skillnaden = balanserad ingång inte "hör" störningarna.
P.S. för partvinnad kabel så kan du såklart använda nätverkskabel för att provköra, så slipper du gräva fram t.ex. airbagkablage. Men nätverkskabel lär väl inte tåla vibrationer lika bra (speciellt de stela lär väl gå av på nolltid i ett faktiskt fordon), så det är väl inte bästa valet för nåt som ska användas långsiktigt.
Re: Dämpa störningar från kablage från givare
Det är detta som är vitsen med forum att man får tips på fel och brister man gör när man inte är så bra på det.
Signalen från givarna är OK det är som om det kommer små glitchar precist efter signalen.
75-100 ohms motstånd är vad som rekommenderas, innan jag satte dit 1kohms motståndet R13,R14,R16 fick jag ingen bra skillnad mellan hög o låg signal.
Bild 4598 här ser man pulsen till vänster mitt i bilden stigande flank och precist efter kommer störningarna. Bild 4614 här är signalerna när jag testkör på bänk med borrmaskin och en tandskiva med 10 tänder som simulerar växellådans kuggkrans den i växellådan har 40 tänder EDIT GUL = test_point BLÅ på givaren
Signalen från givarna är OK det är som om det kommer små glitchar precist efter signalen.
75-100 ohms motstånd är vad som rekommenderas, innan jag satte dit 1kohms motståndet R13,R14,R16 fick jag ingen bra skillnad mellan hög o låg signal.
Bild 4598 här ser man pulsen till vänster mitt i bilden stigande flank och precist efter kommer störningarna. Bild 4614 här är signalerna när jag testkör på bänk med borrmaskin och en tandskiva med 10 tänder som simulerar växellådans kuggkrans den i växellådan har 40 tänder EDIT GUL = test_point BLÅ på givaren
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Swech
- EF Sponsor
- Inlägg: 4714
- Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
- Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
- Kontakt:
Re: Dämpa störningar från kablage från givare
Skippa transistorkrafset och kör med komparatorer istället.
100 ohm för att omvandla ström till spänning.
Sedan in till komparator
andra ingången på komparatorn, lämpligt med en pot som spänningsdelare så kan du
ratta in exakt omslagspunkt
Swech
100 ohm för att omvandla ström till spänning.
Sedan in till komparator
andra ingången på komparatorn, lämpligt med en pot som spänningsdelare så kan du
ratta in exakt omslagspunkt
Swech
Re: Dämpa störningar från kablage från givare
Tack för alla tips ska titta på det när jag gör rev 2 av kortet.
Satte en 1,8nano farad kondensator parallellt över 100 ohms motståndet och fick bort alla störningar nu har vi fin varvtalssignal.
Satte en 1,8nano farad kondensator parallellt över 100 ohms motståndet och fick bort alla störningar nu har vi fin varvtalssignal.
Re: Dämpa störningar från kablage från givare
hur har du kopplat givarna?
är de jordade vid lådan?
det ska man inte göra, hanterar man signalen som balanserad, dvs båda trådarna fram till detekteringen dämpas störningar utifrån effektivt,
det finns en speciell IC för ändamålet som funkar kanonbra, MAX9926 det finns små kort till dem på nätet,
den snyggar till signalen effektivt,
det finns en tråd om växellådsstyrningar på forumet om det kan vara intressant, leta på AODE.
har själv gjort en till en ford AODE som rullat några år, som jag skrev in i en lånad tråd?
är de jordade vid lådan?
det ska man inte göra, hanterar man signalen som balanserad, dvs båda trådarna fram till detekteringen dämpas störningar utifrån effektivt,
det finns en speciell IC för ändamålet som funkar kanonbra, MAX9926 det finns små kort till dem på nätet,
den snyggar till signalen effektivt,
det finns en tråd om växellådsstyrningar på forumet om det kan vara intressant, leta på AODE.
har själv gjort en till en ford AODE som rullat några år, som jag skrev in i en lånad tråd?
Re: Dämpa störningar från kablage från givare
Givarna är matade med gemensam +12V matning det är så orginal med men tror de matas med +9V.
Vi har tagit bort orginal styrningen som sitter integrerad i växellådan och kopplat på solenoider och givare som går i en kabel härva upp till en extern styrbox.
signalen från hastighetsgivaren går via varsin kabel till styrboxen.
Du måste mena MAX9921 denna är för 2 tråds hall effekt givare med 7-14mA signal.
Hade gjort ett kort med en sådan för att koppla till givarna men vi hade tidigare lött om lådan och tänkte inte på det då för att kunna använde detta kort hade vi varit tvungna att ta isär lådan igen o lödda om kablarna inne i lådan ville slippa detta.
Vi har tagit bort orginal styrningen som sitter integrerad i växellådan och kopplat på solenoider och givare som går i en kabel härva upp till en extern styrbox.
signalen från hastighetsgivaren går via varsin kabel till styrboxen.
Du måste mena MAX9921 denna är för 2 tråds hall effekt givare med 7-14mA signal.
Hade gjort ett kort med en sådan för att koppla till givarna men vi hade tidigare lött om lådan och tänkte inte på det då för att kunna använde detta kort hade vi varit tvungna att ta isär lådan igen o lödda om kablarna inne i lådan ville slippa detta.
Re: Dämpa störningar från kablage från givare
Rekommenderar två separata kabelstammar, en för givarna och en för solenoiderna, och dra dem en bit ifrån varandra.