Liten söt radio

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Liten söt radio

Inlägg av TomasL »

För ett år sedan hittade jag en liten söt transistorradio,
viewtopic.php?p=1683411
Försökte få liv i den i dag, men helt tyst, så det blir felsökning.
Skall börja med att rita schema på den så man vet var man skall leta.

Vad är "MPX Out", någon som vet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Liten söt radio

Inlägg av Mickecarlsson »

Sitter det germaniumtransistorer i den eller är del kisel?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Liten söt radio

Inlägg av TomasL »

Vet ej, har inte kikat så noga, skall rita AF-kortet i kväll tänkte jag.
MF-kortet måste jag nog lossa lite anslutningar på för att kunna fota baksidan riktigt.
HF-kortet vet jag inte hur det ser ut, då det sitter i en plåtburk.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Liten söt radio

Inlägg av Mickecarlsson »

Såg att en av bilderna hade en skymd beteckning, 2SB… det är germaniumtransistorer.
Dom kan lida av att whiskers skapas mellan elektroderna och kortsluter transistorn.
Går att bränna av med en laddad elyt och lite jävlar anamma, men kan ibland bara ge en död transistor :(
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32789
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Liten söt radio

Inlägg av HUGGBÄVERN »

MPX låter som MultiPleX men det är bara vad det låter som, men vad det kan vara ... :humm:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Liten söt radio

Inlägg av TomasL »

Läst någonstans att det skall vara en multiplexad stereosignal, dvs mono+LH-Dif på 38kHz, dvs den signalen som stereodekodern får. men jag vet som sagt inte riktigt.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Liten söt radio

Inlägg av ajje »

Ja, det är multiplex.

Tanken är att man ska ansluta en extern demux som ger quad-ljud.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Liten söt radio

Inlägg av TomasL »

Inte Quad, men väl stereo, gissar jag då.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Liten söt radio

Inlägg av ajje »

Hmm, efter lite googlande lutar jag åt att det helt enkelt verkar vara en riktigt bredbandig signal, som släpper igenom (förutom stereoenkodningen) andra typer av påhängd info som RDS och liknande.

Att jag fastnade för quad var för att det tydligen var en av användningarna för MPX-signalen.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Liten söt radio

Inlägg av pi314 »

Det kanske blir till att komplettera med en sådan här? :)

http://electronics-diy.com/lm1310-fm-stereo-decoder.php

När jag städade för lite sedan kunde jag inte förmå mig at kasta den här.

230731_Grundig_std_boy.jpg
Den är från 1960, så det lär vara germaniumtransistorer i den. Jag har inte testat att strömsätta den ännu. Den drivs med 9 volt, från två 4,5-volts batterier.

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Liten söt radio

Inlägg av TomasL »

Hmm, får nog löda loss korten, gissar jag, och ta med dem hem, för att kunna rita av dem, fotona är inte tillräckligt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Liten söt radio

Inlägg av TomasL »

Trodde att antennen var avbruten, men icke, vad som saknas är toppen på den, nånting har suttit fastgängat på det övre sprötet.
Man kan se lite av det på denna bild. Gissar att man får låta någon svarva till nått i Al, och polera det, då det inte går att kroma, eventuellt kanske man kan förnickla hemma och få det bra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6954
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Liten söt radio

Inlägg av Marta »

Håll det enkelt och riv inte i det för att rita schema. Du behöver nog inget. Sådana apparater är väldigt lika byggda. Den som sett en har set alla. Titta på några oika scheman från samma årgång så får Du en bra uppfattning om hur den är konstruerad.

Då det är helt tyst så är det förmodligen LF-delen. En dålig kontakt eller kass transistor. Vanligtvis håller elektrolytkondensatorerna i sådana apparater, där är inget som anstränger dem.

Ta en tongenerator och gör en prob till den med 100nF konding i serie med utgången. Följ sedan signalen baklänges från LF-slutsteget. Börja med att få ljud i på AM/mellanvåg

På bilden med spolburkarna är den övre raden mellanfrekvens 10.7MHz för FM. Dubbelburken är FM-demodulatorn. Efter dioderna är det LF.
Den nedre raden är 455kHz MF för AM. Dioden vid den svarta burken är AM-detektorn. Den röda burken är antagligen oscillatorn.

Stora plåtasken är FM-tunern . Låt den vara ifred. Felet är med all säkerhet inte där och den kommer lätt i olag om Du rotar i den.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Liten söt radio

Inlägg av MiaM »

Instämmer i vad andra skrivit, MPX är signal ut direkt från FM-detektorn före lågpassfilter osv.

Tanken då var extern stereodekoder. På 70-talet pratades det om olika förslag för fyrkanalstereo, därav att denna utgång fanns även på en de apparater med stereodekoder inbyggd (t.ex. en del Marantz). Idag kan man använda den för RDS-dekoder ifall man vill. Kan ju vara lite udda att ha automatisk trafikinfo på en sån radio :D

Om det är fel på slutsteget så borde du kunna få signal på MPX-kontakten ändå om du kopplar den till nån tillräckligt högohmig ingång.

Allmänt så kolla att matningsspänning kommer fram över huvud taget. Vet inte hur denna är byggd men iaf bilstereo brukar vara byggda så att de mixar ljudet från alla signalkällor och låter "ingångsväljaren" istället slå av/på strömmen till de olika delarna. D.v.s. AM/FM-omkopplaren här kan mycket väl tänkas bara slå av/på strömmen till AM/FM-kretsarna ifall de är separata. Fast en så gammal apparat kanske har en mångpolig omkopplare för att kunna använda samma transistorer både för AM och FM, för transistorerna var det dyra på den tiden.

Du kan ju också mäta / "lyssna" vid volympotentiometern.

Kolla också så att det inte är oxid i brytjacket i earphone out, detta kopplar bort högtalaren.

Extremt ovanligt fel som dock ändå kan vara värt att kolla är om högtalaren fungerar.
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Liten söt radio

Inlägg av ASEA »

Kul och snygg apparat! :tumupp:

Det förvånar lite att många av dessa "småradioapparater" från 60-70-talet har frekvensband upp till 108MHz på FM, när många fullvuxna apparater inte hade det? :humm:

Edit; Kan det ha nåt med vilket frekvensomfång för FM man använde i Europa vs Japan/USA på denna tid?
Skriv svar