kondensator för motor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ryderman
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:30:18
Ort: Göteborg

kondensator för motor

Inlägg av Ryderman »

Någon som kan hjälpa mig om vad för typ av kondensator som behövs? Har en 400V pump som slutade fungera. Har kontrollerat allt jag kan och det ser bra ut, men kondensatorn har jag dock ingen möjlighet att testa och texten är borta. Är det en startkondensator eller driftkondensator?
2023-07-29 17.33.40.jpg
2023-07-29 17.33.29.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: kondensator för motor

Inlägg av Mizzarrogh »

Kör du den på Enfas?
Jänkarna använder ibland en fullösning med en kondensator för att kunna köra på "trenfas" med deras centernolla system, detta brukar man inte använda här då motorn går dåligt och tappar rätt mycket i effekt, så är den korrekt byglad för enfas så är den till för att knuffa igång motor så att den börjar snurra, de brukar ligga på kanske 25-30 µF kanske något mindre för denna, men detta är inte alls kritiskt. Du borde kunna hitta en för tex vedklyvar som reservdel hos något lågprisvaruhus om det krisar.

Sagt med reservation för att jag mest mekat med gamla vedklyvar och liknande och på dessa var det så.

Edit, jag råkade skriva 35, men det skall vara (cirkus) 25-30 µF det har i allafall fungerat för mig på hydraulpumpen till vedklyvarna.

Edit, om det är som Tomas säger så blir det annat!
Senast redigerad av Mizzarrogh 29 juli 2023, 18:00:45, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45410
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: kondensator för motor

Inlägg av TomasL »

Men 400V, den måste ju i så fall vara inkopplad mellan 2 faser.

Det hade ju varit bra om du visade ett schema hur den är inkopplad.
Ryderman
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:30:18
Ort: Göteborg

Re: kondensator för motor

Inlägg av Ryderman »

Den körs på 2 faser. De 2 vita sladdarna är kopplade till 2 av faserna och blå+röd till kondensatorn. Maskinen den går till har ingen nolla. Har inget kopplingsschema eller någonting alls till den.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: kondensator för motor

Inlägg av Mizzarrogh »

Hur var det då, då bör den väl spänna över en lindningsgrupp i ställetför till nollan om jag inte minns totalt fel här? google var tyvärr inte till någon vidare hjälp när jag försökte att kolla upp mer exakt karaktäristika.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45410
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: kondensator för motor

Inlägg av TomasL »

Ryderman skrev: 29 juli 2023, 18:10:00 Den körs på 2 faser. De 2 vita sladdarna är kopplade till 2 av faserna och blå+röd till kondensatorn. Maskinen den går till har ingen nolla. Har inget kopplingsschema eller någonting alls till den.
Ett foto på den gamla kondingen vore bra.
Problemet är väl att hitta en konding med tilllräckligt hög spänningstålighet, då den behöver ligga på 600V
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14890
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: kondensator för motor

Inlägg av mrfrenzy »

Om det inte finns någon klixon eller PTC eller liknande så bör det vara en driftkondensator.
Enligt denna tabell så blir det strax under 6,3 μF för 230V så din kondensator borde vara kanske 3-4 μF https://www.bevi.se/bevi/kunskapsbanken ... densatorer
Att mäta storleken på den gamla är ju en bra reality check.
Man kan också mäta strömmen i lindningarna under drift för att se så man har rimligt rätt storlek på nya kondensatorn.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45410
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: kondensator för motor

Inlägg av TomasL »

Eftersom det tydligen är någon form av cirkpump, så är väl behovet av startmoment obefintligt, och då behövs ingen startkonding.

Vad för någon utrustning är pumpen till?
Ryderman
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:30:18
Ort: Göteborg

Re: kondensator för motor

Inlägg av Ryderman »

Det är bara en pump för skärolja till en bandsåg. Nästan inget hydrauliskt mottryck alls i systemet.

Kondensatorn är 58x30mm stor.
2023-07-31 17.19.33.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 10082
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: kondensator för motor

Inlägg av MiaM »

Angående 1/2/3-fas: Det står ju klart och tydligt på motorn att den är 1-fas (om än på tyska, dock med så snarlikt språk att svenskar bör förstå utan att kunna tyska). Så även om motorn är ansluten till två faser i vårt elsystem så är det tekniskt en enfasmotor, eller snarast en enfasapparat.

För kondingen så kolla vilka värden som finns att köpa med ungefär samma yttermått och som föreslagits tidigare i tråden 600V tålighet.
alexanderson
Inlägg: 874
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: kondensator för motor

Inlägg av alexanderson »

Om pumpen bara drar 0,16 A vid 400V så kan inte kondensatorn vara särskilt stor.
Gissningsvis 0,5 - 1uF
Skriv svar