Identifiering av diod

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Minimalistos
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 juli 2023, 13:54:24

Identifiering av diod

Inlägg av Minimalistos »

Hallo,

jag skulle behöva hjälp med att identifiera en diod till ett trasigt kretskort. Skulle tro det är en likriktardiod. Såvitt jag kan utläsa är den märkt "T<diodsymbol>R" och "D4". Har googlat men inte hittat något! Det kanske inte är tillräckligt för identifiering :( Bifogar bild på diod + kretskortet den sitter på. Kretskortet är från -84 eller -94 och styr en infartsbom till en parkering. Troligen amerikansk. Vet inte om det är nätspänning där dioderna sitter. Kanske måste mäta upp det?

Tack,

Minimalistos

kort

diod1

diod2

diod3
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Identifiering av diod

Inlägg av Pucco »

Går inte att avgöra med dina bilder. Man behöver se hela kortet och komponenterna runt för att kunna avgöra vad som krävs av dioderna.
Man ser kopparbanorna genom kretskortet att det är en likriktarbrygga med fyra dioder. Den mekaniska storleken tyder på 1 ampere diod men för att avgöra spänningen behöver man se värdet på omgivningens komponenter.
Användarvisningsbild
morten.dynamite
Inlägg: 62
Blev medlem: 9 juni 2012, 19:30:30
Ort: Charlottenberg

Re: Identifiering av diod

Inlägg av morten.dynamite »

Logan är International Rectifier
Dioden kan vara 10D4 https://www.datasheets.com/en/part-deta ... #datasheet
400V 1,5A
Det ser ut som om D1-D4 är en likriktar brygga
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Identifiering av diod

Inlägg av TomasL »

Posta gärna bilderna direkt i inlägget så slipper vi hålla på att klicka till obskyra servrar
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Identifiering av diod

Inlägg av breflabb »

Dom där dioderna kan du ersätta med 1N4007
Och dom skall bytas alla fyra samtidigt
Minimalistos
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 juli 2023, 13:54:24

Re: Identifiering av diod

Inlägg av Minimalistos »

Fantastiskt, tack gode gud för experter! Nu ordnar det sig säkert och de jag hjälper slipper köpa ett nytt bomsystem för 170.000 kr. Stort tack för hjälpen!

Bilder i tråden? Ja. Självklart. Hittade inte bilagefliken. Har inte sett det här forumsystemet tidigare. Jag lägger väl in några bilder på kortet om någon vill fördjupa sig i konstruktionen. Ursäkta för mörka bilder, jag brassade på med extraljus men kameran har ändå usel mörkerprestanda:
DSCN3155.JPG
DSCN3156.JPG
DSCN3157.JPG
DSCN3163.JPG
DSCN3165.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5814
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Identifiering av diod

Inlägg av rvl »

Mycket ljus är bra, men gärna litet från sidan. Blixtjäveln ska man nog helst stänga av när man fotar kretskort.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Identifiering av diod

Inlägg av TomasL »

Oavsett så är det en likriktarbrygga
Kontrollera säkringarna, vilken brytström har dessa?
Dioderna bör kunna klara betydligt mer än vad säkringarna är specificerade för.
Minimalistos
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 juli 2023, 13:54:24

Re: Identifiering av diod

Inlägg av Minimalistos »

TomasL skrev: 19 juli 2023, 11:02:45 Oavsett så är det en likriktarbrygga
Kontrollera säkringarna, vilken brytström har dessa?
Dioderna bör kunna klara betydligt mer än vad säkringarna är specificerade för.
Två av säkringarna är på 2A, en på 7A. Det kan inte vara rätt, något snille har väl vid något tillfälle bara tagit vad han råkat ha tillhands och stoppat i. Säkringarna i AC-kretsar brukar ju vara på 315 eller 650 mA och liknande. Kanske därför dioderna brunnit? En 7A säkring vinner över en 1A diod.... Eller så är de bara gamla, 40 år är rimlig livslängd.

Tyvärr är säkringsvärdena inte angivna på kortet som de ofta är och på nätet finns ingenting om dessa kort så det går inte att hitta rätt säkringsvärde. Kanske man skulle prova att byta alla till 0,5A och se om det håller?
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Identifiering av diod

Inlägg av Pucco »

Bra bilder nu.
Det är en intressant konstruktion med enbart relä-logik. Reläerna ser ut att vara Omron MY4 med 24Vdc spole, 4 växlande kontakter. https://www.ia.omron.com/product/item/7441/
Tittar man på ledningarna från diodbryggan kan man se att i alla fall minus går till minus på den stora elektrolyten som är 2200µF och därför är det nog bara 24Vac över diodbryggan och kondensatorn är avkoppling till 24Vdc till relä-logiken.
Mönsterkortet är tillverkat 1983 vecka 23 enligt märkningen. Eftersom kortet är 40 år så skulle jag nog byta båda elektrolyterna också.
Dioderna bör vara 1A minst 200V, exempelvis.1N4003-1N4007. Sedan skulle jag köpa minst ett relä för att kunna prova om det är brända eller svetsade kontakter, ett relä verkar redan bytt tidigare.
Säkringarna ser ut att vara kopplade till på plus på likriktarbryggan (24Vdc) och är antagligen till för att skydda mot kortslutning i kablarna till ändlägesbrytare på bommen. 0,5A verkar lämpligt.
Minimalistos
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 juli 2023, 13:54:24

Re: Identifiering av diod

Inlägg av Minimalistos »

Jaha ja, då har Posten återigen imponerat med en veckas lev.tid för en liten påse dioder. Samtliga reläer är förresten bytta ganska nyligen skulle jag tillägga, så de är nog inte en del av problemet.

Ersatte samtliga dioder därnere samt bytte säkringar till 0,5A och körde igång. Resultat: F2 brinner direkt. Ändrade den till 1A med samma resultat. Sedan ville jag inte prova starkare säkringar. Jag förmodar kortis någonstans och att dioderna brinner istället om jag kör fetare säkringar. Så jag lägger ner reparationsambitionerna. "Kunden" får vända sig till någon firma som reparerar kretskort eller helst byta ut hela maskineriet. Det kan ju mycket väl vara något annat än kortet som är trasigt och ger en kortis på kortet. Bommen får väl ändå anses avskriven efter 40 år...

Tack för råd och hjälp!
Skriv svar