EMC avstörning stegmotor, vilket sätt är bäst?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry

EMC avstörning stegmotor, vilket sätt är bäst?

Inlägg av Henry »

Handlar om en avstörnings toroid och 4 kablar som går till en stegmotor med lite långa kablar.

Har fått ner störningarna så de är precis ok på gränsen men vill göra det bättre så det är klart ok som sista grej. Kan göra på två sätt men vilket är bäst?

1. Oskärmat kablage runt de 4 kablarna som är ihop tvinnade och därefter 2 varv runt avstörning toroiden och så nära motorn som möjligt där de direkt efter toroiden kopplas till ett kablage med skärmat jordat ytterhölje.

Eller

2. Helt skärmat kablage hela vägen till motorn med inget varv i toroiden, och då alltså bara rakt igenom toroiden, alternativt ev 1 varv (ont om utrymme) och så lite ej skärmade kablar som möjligt så nära stegmotorn som möjligt samt förstås även toroiden så nära motorn som möjligt?

Skärmat kablage användes vid första EMC testet men bara ena änden av de skärmade kablarna var jordade (jag klagade på det) och det sattes då dit några lite större toroider istället vilket precis hjälpte.
Vet inte om bara skärmat kablage med båda ändarna jordade och utan torioid är tillräckligt och bättre än det som är nu eller om det inte skadar att ändå ha en toroid om än så bara rakt igenom eller som bäst ett varv?
vaxfan

Re: EMC avstörning stegmotor, vilket sätt är bäst?

Inlägg av vaxfan »

Vilka åtgärder som är bäst beror på frekvensen/frekvenserna på störningarna,
Om du vill ha en toroid så ska den vara av rätt material. Olika material fungerar olika bra på olika frekvenser.
Kablaget bör vara skärmat och jordat i ena änden och täcka hela kablagets längd.

Det är inte helt enkelt med att få bort störningar och det är inte allt för många som har tillräckliga kunskaper, däribland jag själv.
Oftast brukar det bli lite olika försök baserat på mina kunskaper och så får man hoppas att det blir tilläckligt bra. :D
Fast jag designar och bygger bara till mig själv, inte yrkesmässigt.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Common-mode baluner till allt som drar mycket ström är något jag testade till några servon då
de störde styrelektroniken. Blev kanonbra.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

vad har du för drivkrets till stegmotorn?

Swech
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kan jag tyvärr inte gå in på.

Jag har rätt bra koll på vilka störningar som finns då det gjorts en grundlig genomgång av de av en firma och toroiderna har jag köpt in för de områdena som var störst.

Jo jag vet att det skall vara rätt typ av toroid till rätt frekvens område vilket jag också har skaffat och det är sedan lägre strömmar runt 1A.

Helt skärmad kabel hela vägen med förstås jord i båda ändar får testas då och även en variant med ett varv runt en toroid tror jag för det borde ändå göra något.
gkar

Inlägg av gkar »

Behlver mer info för at veta vad du försöker fixa till:
* emission eller immunitet?
* Vilken mätmetod, std?
* Vilka frekvenser har du problem med?
* Hur mycket är det du behöver sänka?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

1. Emission
2. Ingen aning, gjordes på ett certifierande lab med high tech instrument och speciell Yagi. Fick därefter en detaljerad plott av störningarna över ett stort frekvensspann och om något låg över.
3. Kommer inte riktigt ihåg exakt men inte speciellt högt på stegmotorerna max en 30Mhz tror jag, fanns även en annan på en 300Mhz om jag inte minns fel som dock var lite jobbig.
4. Någon dryg dB till en två-tre hade inte varit fel.

Allt ligger under gränsvärden vid senaste testet förra året men bara typ en halv dB under tror jag så lite väl tajt, så vill typ alltså ha det bättre än det. Nu skall jag ändra lite grejer till det egentligen bra bättre, men bäst att ha lite extra var tanken. Fås det ner flera dB så är det förstås absolut välkommet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har du möjlighet att kolla själv på störningen kan du ju prova dig fram lite
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vi har inte det direkt som så då vi brukar ta saker till LTH som har bra bättre tillgång till grejer för att mäta EMI än vad vi har då de har ett helt labb för det. Inte för att få det perfekt som på cert stället utan typ mer se om det blivit bättre eller sämre eller var störningar finns och så, men även få det mer specificerat inom ett visst spann om jag velat. Dock inte direkt tid att vara där flera timmar eller så för att testa saker.

Gjorde dock så att jag jordade båda ändarna av koaxkablarna, som man ju skall, och drog skärmen så nära motorerna som möjligt och ferriter så nära motorerna som möjligt med. Borde bli bättre än innan jag började där när andra inte jordade båda ändarna m.m. Så nu har jag fått ta över det hela så grejer blir rätt gjorda.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Men varför har ni ingen egen spec om ni håller på med utveckling och har problem? Det räcker långt med att kunna göra relativa mätningar mot vad som sågs i det riktiga labbet. Mät före förändring och se till att du kan se samma problem som labbet, gör förändringar och prova om det påverkade nämnvärt... spectrumanalysatorer kan du ju få för småpengar idag...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har nämnt det samma och det är planer på att ta in mätutrustning för det för att kunna kolla in house. Problemen såg dom först inte förrän efter cert testningen även om jag sade att det behövde göras si och så. Jag använder ibland FFT:n på ett oscilloskop som vi har, det är grovt men funkar för vissa saker och tänker testa en sväng med det efter semestern, har inte rätt antenner för det men går att fixa på annat sätt och har dragit igång en diskussion även om det. Har fixat delar på olika saker så det går att se skillnader om det finns. LTH har allt så tänkt att dra ner några saker där för test först innan cert.
malman

Inlägg av malman »

Tankar som dyker upp i huvudet...

För att reda ut lite förutsättningar.... Som jag tolkat det:
1. Ni har en produkt/system som ni gjort emc tester på men där det ej möter emmisionskraven..
2. Är det ett komplett system där ni har ansvarar för helheten... Dvs drivare, kabel och motor ingår i ert ansvar.? Eller är motor och kablage normalt någon annan ansvar...(bygger ni en komponent, eller ett system.?)
3. Det lär väl inte vara motorn som skapar störningarna, utan drivelektroniken. Sen kanske det strålar mest vid motorn, men det är en annan sak.

Jag skulle angripit problemet vid källan.... (Drivaren?) Eller där signalen lämnar apparatens kapsling... Dvs inte försökt kapsla in störningarna i de externa gränsytorna. (Kabel/motor)

En sak som jag funderat på efter lite trasslade med med plasmaskärare och stegmotorer..
Hur en stegmotor faktiskt beter sig med inkommande ledningabundna störningar, eller tvärt om (i mitt fall)...hur den tar upp externa störningar och leder tillbaka dem via motorkablarna.

Motorns drivströmmar leds ju till spolar som är lindade runt bobiner som i sin tur sitter monterade på polstycken som utgörs av laminerade plåtar, som samtidigt utgör motorns inkapsling.... Funderar på om inte motorhuset i sig kan utgöra antenn för div övertoner på motorkablarna...

Någon som har erfarenhet av sånt?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

1. Produkt ja men det möter kraven men det är precis på håret vilket vissa ansvariga på företaget, inkl mig, inte tyckte helt om av förklarliga anledningar, men det var inte jag som var involverad i det då jag bara var med på mätningarna då det var precis när jag börjat där. Jag rek en del modifikationer som jag visste borde göra saker bättre, så nu har jag ansvar för det. Nu är det en ny version på gång där jag har fritt spelrum med detta.

2. Det är ett komplett system byggt in house, allt är vårt ansvar.

3. Tycker så. Ut från systemet, fine stepping, till stegmotorn (är ett införskaffat drivkort av hög kvalitet) är väl fin och ren som så men det driver sedan med lite hög frekvens en induktans medelst stegmotorns lindningar med dess järnkärna som jag ser skapar diverse harmoniska störningar som kommer ut från motorn, vilket så vitt jag vet är rätt normalt vid stegmotordrivning men även rätt lätt att eliminera med tumregler. Störningar skall kortslutas till jord på ett eller annat sätt och där var det lite si och så med innan.

Ledningarna till stegmotorn är sedan lite smålånga men dessa var inte helt kopplade så som är standard för detta vilket jag tror är orsaken till en del störningar, och skall vara lätt att fixa. Sedan borde ferriter på väl valda ställen minska det hela lite till.
swirve

Inlägg av swirve »

En siglent specca, en tem cell (om korten är tillräckligt små, nätfältsprobar och kanske nån strömprob kostar inte så mycket om man kollar typ tekbox och liknande. Bedriver ni produktutveckling så är det billig investering för att kunna felsöka. Går sällan bra eller billigt att felsöka på emc labb...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det är inte fel som så utan mer avskärmning på rätt sätt. Det är snack om att köpa in instrument för egen koll för EMI men det är rätt hyfsade offerter vi fått, men det är vad det kostar, så so far är det LTH som är vårat go-to och som funkar för snabba tester för att bara se om grejer är helt åt helvete eller inom spec och det är inte ofta som vi behöver kolla dessa grejer men det hade varit bra med egna saker.

Det är sedan inte några kort som är orsaken utan kontakteringen från korten till stegmotorn som jag ser det och då jag inte var helt involverad i förra versionen så var det också kopplad därefter då ingen direkt hade EMC kunskap då dom som visste nyligen hade gått i pension. Efter att mina EMC kunskaper uppmärksammats så fick jag direkt fått fullt ansvar för hela nästa version som jag nu håller på och bygger där jag nu skall tillämpa allt vad jag vet och det kan bara inte bli sämre då det var en del som inte var helt rätt med den förra vad gällde detta.
Skriv svar