Schaublin 70

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10679
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Schaublin 70

Inlägg av GeekJoan »

Har en kompis som ska sälja av lite grejer från ett dödsbo, och då fanns det bla. en söt liten schaublin 70 svarv. Men jag vet egentligen ingenting om den. Finns inte så mycket på nätet heller. Men det verkar ha varit en fin maskin.
Är det någon som vet nått om dessa maskiner?

Ser ut nått åt det här hållet. Lånad bild:
schaublin-70.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Schaublin 70

Inlägg av tecno »

Det är tillbehör som följer med som styr priset då dessa inte är lätt att få tag på.

Fin svarv!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Schaublin 70

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag vet inte så mycket om den modellen, men generellt gjorde de minst lika bra grejer som Engelsmännen, de större modellerna skulle jag våga påstår faktiskt är mycket bättre än Britternas maskiner.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Schaublin 70

Inlägg av X-IL »

Schaublin har en mycket stor kult runt sig, och Mizzas jämförelse med engelska maskiner skulle nog få de flesta att sätta kaffet i vrångstrupen, jag har sett ungefär lika många engelska maskiner som Schaublin, och jag skulle säga att i det här segmentet är det inte ens en tävling i samma klass. Det är få märken som åtnjuter sån respekt som Schaublin när det gäller mindre svarvar, de är framförallt vurmade för i klockbranschen och andra precisionsarbeten. Nu är inte maskinerna automatiskt magiska, man måste fortfarande kunna använda dem för att få bra resultat. En maskin som kan ge stora pengar om den är i vettigt skick och med mycket tillbehör, men som också kan bli ganska billig (6k och uppåt) om den inte har några tillbehör, ser förjävlig ut och kanske har spakmatade reglage istället för vred. Denna har legat på Tradera många gånger nu, så riktigt så mycket pengar verkar inte en 70 med hyfsat med tillbehör men lite bedagat yttre kosta.
Många av dessa såldes med fokus på repetitiva jobb, och då var de inte utrustade för generellt arbete, vilket såklart drar ner priset i det fallet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Schaublin 70

Inlägg av grym »

mycket liten, mycket gullig
skulle gärna ha en sådan för småarbeten

säg till om den blir till salu :wink:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Schaublin 70

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, men ni anar inte kulten för de Brittiska öarna hos folk som håller på med veteranfordon... :D
Jag skulle knappt våga skriva sanningen här ens. Sedan att gamla Brittiska skruvstycken går tvärt av på mitten (jag har själv ett par sådana... som var sönder redan innan... ) verkar alla ha förträngt... :D

Får du en bra deal på den så köp!!
Detdär är som sagt en djäkligt bra svarv.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Schaublin 70

Inlägg av Teknikern »

Man ska inte förkasta allt från brittiska öarna, jag har en Colchester Student med 600mm bädd jag köpte för en struntsumma som en gammal gubbe kört sönder matningen på, gjort en massa "special" på, alltså ett typiskt "gubba-bygge" som aldrig blev riktigt färdigt och alltså ser förjävligt ut. Den köptes som renoveringsobjekt, ska renoveras-repareras, allt gubben byggt på ska slaktas av, sen ska den användas när jag renoverar Örn-svarven för att till sist få en allmän uppsnyggning och säljas, jag behöver inte 3 svarvar och den kommer att gå för runt 20,000:- Det är en bastant gjutjärnspryl och inget plåtrackel, gammal, javisst, men i ett väldigt bra mekaniskt skick så när som det gubben kvaddade när han fick i matning och gängning samtidigt och drog i spaken till spindelstarten. :doh: :bravo: Spärrar plockar man inte bort, dom sitter där av en anledning. :doubt:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Schaublin 70

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, jag håller helt med, jag tycker bara att Myford och Bridgeprt maskiner är närmast gudomligt dyrkade i dessa kretsar, men djäkligt bra maskiner är det helt klart anser jag, bättre än Jänkarnas tycker jag personligen, men det är kanske mer en smaksak. :)
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Schaublin 70

Inlägg av X-IL »

Bridgeport är ju en amerikansk maskin Mizza, tillverkad på licens av Adcock-Shipley i England.

Vad det gäller Colchester/Clausing så är väl deras minsta modeller i paritet med Schaublins näst största svarv typ, så går inte riktigt att jämföra, men jag har hört/sett mycket gott om dem också. Men nu slirar vi ut lite. En schaublin 70 är nog en väldigt bra maskin till småpill, så länge man inte behöver skära gängor.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Schaublin 70

Inlägg av Mizzarrogh »

De USA tillverkade svarvar jag sett har varit helt ok i mitt tycke, rätt likvärdiga vad jag kunnat se i allafall, men jag har inte använt de så mycket.
Vem som kopierat vem låter jag vara osagt då alla kopierade alla även på den tiden.
Engelska skruvstycken i stål brukar vara bra däremot.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Schaublin 70

Inlägg av säter »

De där svarvarna har väl ingen riktig support?
Bara toppsliden för längdmatning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Schaublin 70

Inlägg av grym »

nix ingen support

dom är ganska begränsaande om man är van vid en svarv med full längdmatning och allt annat

den är perfekt för små små saker och bara kunna göra små skär , man kan inte smidigt köra längre skär eller bitar än vad man har i toppsliderna, och med en sådan här maskin är det inte långt

jämför med strömbytaren till vänster i bild :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Schaublin 70

Inlägg av Glenn »

Förlåt en korkad fråga, men vad menas med "support" i detta sammanhang ?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Schaublin 70

Inlägg av grym »

att du flyttar hela paket med toppsliderna på bädden

oftast då med matning i dess hela längd

en utan kan man bara svarva en längd på en axel så långt toppsliden kan vevas
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Schaublin 70

Inlägg av Glenn »

Aah, just ja, finns ju ingen vev för det ser jag nu.

Det blir ju lite begränsande förstås, även om jag antar det beror på att den är till för finmekanik.
Skriv svar