Söker buck IC utan intern slope compensation

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Söker buck IC utan intern slope compensation

Inlägg av psynoise »

Önskar mig en current mode PWM-modulator IC för buck-omvandlare utan intern slope compensation. Alternativt en IC där det går att stänga av slope compensation fungerar också bra särskilt om man kan välja lutning på rampen själv.

Mer önskat är extern switchtransistor, gärna differentialförstärkare till strömmätning på high side och viktigast av allt extern loopkompensering. Kompensator i form av operationsförstärkare eller transkonduktansförstärkare spelar ingen roll. Och till sist en fungerande modell i Ltspice.

Det finns flera klassiska IC såsom LT3845 men alla jag öppnad databladet på har intern slope compensation :( .

Är det någon av er andra som har tips på IC?
gkar
Inlägg: 1454
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Söker buck IC utan intern slope compensation

Inlägg av gkar »

Varför vill du inte ha slope compensation?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Söker buck IC utan intern slope compensation

Inlägg av psynoise »

Mest av princip vill jag kunna välja själva hur stor slope compensation ska vara. Drar man på för mycket vill jag minnas att bandbredden sjunker. Sedan beroende på hur kontroll IC:n är implementerad kan det ju även begränsa toppströmmen misstänker jag. Vidare finns också ett utbildningssyfte där jag upplever bättre förståelse när man kan vrida på parametrar själv i labbet eller SPICE.

Förtillfället önskar jag verifiera överföringsfunktionen från Mark Dimattinas PWM-CM2-MD2 avearge-modell mot en transientmodell i Ltspice utan slope compensation till att börja med.

"PWM-CM2-MD2 avearge-modell"
http://powersimtof.com/Downloads/LTSpic ... Tspice.pdf
http://powersimtof.com/Downloads/LTSpic ... M2-MD2.zip

"Ltspice småsignalmodell över current mode DC/DC-kraftomvandlare"
viewtopic.php?t=108077
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Söker buck IC utan intern slope compensation

Inlägg av psynoise »

Förresten, Unitrides UCx84xA och alla dess kopior/efterföljare är ju trevliga sålänge man mäter toppström ner mot jord. Finns det någon annan liknande trotjänare som har differentiellingång för strömmätning?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Söker buck IC utan intern slope compensation

Inlägg av psynoise »

Jag tror mig hittat en kandidat, nämligen UCx846. Vidare blir det att leta efter en SPICE-transientmodel och en verkligt IC.

EDIT:

Texas Instrument har en transientmodell för Pspice.

https://www.ti.com/product/UC1846

Dock är min erfarenhet att dessa är svåra att köra i Ltspice men testa ska jag åtminstone göra.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Söker buck IC utan intern slope compensation

Inlägg av psynoise »

Tyvärr stötte jag på patrull med "UCx846 Unencrypted PSpice Transient Model" i Ltspice. Fick samma problem som jag har haft med UCx84(1-5)A att modellens oscillator inte vill komma igång.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
gkar
Inlägg: 1454
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Söker buck IC utan intern slope compensation

Inlägg av gkar »

Prova att injicera brus på något bra ställe via ett motstånd...
Skriv svar