Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av Mizzarrogh »

Angående krympning så är det ju som så att en solid kropp som rymmer en stor massa alltid lir knepig då den sas kommer att vilja kollapsa in i sig själv när den stelnar, det är här man ofta får tänka till litet med kanaler och ingöt om man inte kan undvika att ha detta hos modellen, du får se detta som träning helt enkelt. :)

Jag rekommenderar varmt riktigt gamla pappersböcker om hur man konstruerar gjutmodeller.
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av svanted »

man behöver en grov raiser på tjockaste delen så att den har material att suga i sig då den stelnar..
gärna lägga på en bit isolering på det som sticker upp så att det stelnar sist.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag brukar ta en trästav eller en bit koppar rör, etc att göra den med, sedan får man handkarva den sista biten aå att det stämmer, om man behöver göra den extra låg kan man ofta göra den bredare men så att man ser var den slutar mot modellen för att få erforderlig massa utan att det blir för stor åverkan på modellen sedan, ofta får man göra grenar ut från raisern som blir tjockare mot den och smalnar av mot modellen, man kan göra raisern rejält tjock vid foten (så att den håller sig flytande litet längre än modellen när modellen stelnar) men såpass att den inte stelnar i toppen.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av X-IL »

Vet inte om nån av Seth Robinsons videor länkats tidigare i tråden, men han gör otroligt fina gjutningar med Lost PLA, då använder han nåt som heter "Suspenda Slurry" och gör ett keramiskt skal runt utskriften som sen smälts/bränns ur (i två steg).
Länk till kanalen: https://www.youtube.com/@robinson-foundry
Länk till en av häftigare gjutningarna(även om jag inte delar hans fascination för dödskallar):
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av larky »

Börjat prova med sandgjutning men det går inte så bra.
Skriver ut en skylt på 3D-skrivaren, med mycket släppvinkel.
Lägger skylten med baksidan på bordet, lägger ena ramen runt, delningsplanet mot bordet.
Packar med sand.
Vänder på det som nu blir den undre delen, talkar delningsplanet, sticker ner rör för fyll och stigrör, packar sand i andra halvan.
Plockar ur plastpluggen, rensar upp lite lös sand och återmonterar formen.
Mönstret ligger nu neråt, vilket jag tänker är bra för att få fyllning, hade mönstret varit vänt uppåt hade jag varit mer rädd att få ur luften ut varje bokstav.
Men...
Vid gjutning av aluminiumet stiger det bra i stigaren, men mönstret blir inte alls bra.
IMG_20230927_175214.jpg
Den plana baksidan ser däremot riktigt bra ut.

Ramen blir rätt bra men resten inte alls.
6mm tjocklek på grundplattan, 3mm höga bokstäver.
Sidovy:
snitt.PNG
Varför blir det så?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av X-IL »

Nu baserar jag nedan gissningar på att det ser ut som att undersidan "svällt" snarare än inte fyllt ut, alltså att det är bubbligt utåt från där bokstäverna borde vara, svårt att avgöra på bilden.

Det ser nästan ut som att det är bubblor i aluminiumet, alltså stora mängder instängd luft/ånga? Jag tänker att med det där utseendet måste formhalvorna gått isär vid gjutningen? Det konstiga är att bubblorna i såna fall trycks ut neråt men inte uppåt i gjutet. Såga isär skylten och kolla om det är stora luftbubblor inuti eller ej.

Vad är det för sand, är den för fuktig så att det blir ångbildning? Vad är det för aluminium? Har du testat att köra aluminiumet lite varmare eller lite kallare?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av X-IL »

Jag blev påmind av Larkys problem, här är mina senaste gjutningar.
IMG_8585.jpg
Image_20230928_140648_124.jpeg
IMG_8609.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5813
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av rvl »

Testade gjuta aluminium i öppen form av rostigt järn. Det blev mycket avrundade former, medan det blev skarpa "hörn" såsom formen med bly i samma form. Antog att det inte hann fylla ut innan det stelnade, dessutom blir det ju mindre tryck på samma djup jämfört med blyet.
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av larky »

Jag använder hemmablandad sand med bentonitlera. Väldigt svårt att säga vad vattenhalten är eller vad den borde vara men lite ånga bildas det vid gjutning.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av X-IL »

Om du har stora bubblor i aluminiumet när du sågar isär så endera för du in gasen med metallen, men knappast i de volymer det ser ut som, eller så frigörs den från sanden, kan inte ta sig nånstans och trycks ut mot det sista som stelnar. Testa att göra en stor stigare mitt på baksidan av skylten, och kolla på Mark Preslings färska video:
ds77
Inlägg: 2226
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av ds77 »

Testa att luta formen lite så skylten fylls uppåt.

Sen tror jag sanden kan vara lite för blöt också.
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av larky »

Mark Preslings film beskriver väl precis det jag försöker göra, men hans sand ser torrare ut.
Ska försöka i helgen med lite lutning på formen.
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av svanted »

sanden ska vara väldigt torr, inget ska fastna på handen om man kramar den härt..
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av larky »

Nytt försök igår med både sand och gipsformsgjutning.
Klara framsteg tycker jag.
Jämnade plastbacken med sand öppen sen sist så att det skulle få torka, blandade rund med skruvdragaren och packade en ny sandform.
Släppte lite lättare från PLA-modellen nu när sanden var torrare.
Jag var inte helt såld på att det var tillräckligt tort så 30 sekunder med varmluftspistolen när formen var klar men inte ihopmonterad.
IMG_20231016_183226.jpg
IMG_20231016_183258.jpg
Jag hann inte riva gipsformen igår men det kommer sen.
Klart nöjd så här långt, nu börjar det likna det som andra får till i sina gjutningar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Tråden om gjutning och vax-utskrifter

Inlägg av X-IL »

Kul! Sågade du nånsin isär den tidigare skylten för att kolla om det var inneslutningar i "bubblorna"?

Det vi får se av skylten nu är väl rätt så nära av vad man kan förvänta sig på hobbynivå med grönsand (eller vad den nu kallas på svenska), bra jobbat!
Skriv svar