Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Berätta om dina pågående projekt.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Elbil VW E-UP - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

OBS. Resonemanget är ganska teoretiskt, stött av div. test och mätningar så ta allt med en nypa salt, särskilt med tanke på att jag även kan räkna fel :)

Jag körde idag till grann-orten för att köpa lite grejer och tog tillfället i akt att testa batteriet i min VW E-UP på följande sätt:

Volkswagen anger batteriets totala kapacitet till 18,7kWh och netto 16,8kWh
Min bil är 7år gamal och har gått drygt 10 000mil så jag förväntar mig inte att den ska vara som ny, men det är roligt med siffror och även om massor av parametrar inverkar så kan det ändå ge en fingervisning om man försöker iaktta vad som händer i batteriet. Jag har diagnosverktyg VCDS för Audi och VW.

Jag läste av batteriets modul och sparade alla värden när bilen var laddad till 100%:
SOC 95,600%
Cellspänning snitt 4,030 V (Högst cellspänning 4,033 V, Största cell-differans 0,007 V)

Jag körde sen utan att ha något Eco-läge på och AC:n fick gå ganska friskt i början för bilen var som en bastu eftersom den stått i solen(jag hade inte förkylt den). Körde med farthållaren på hastighets-gränsen i princip hela tiden och det blev väl ungefär 75% 80-väg och resten långsammare genom samhällen och byar.
När jag kom fram så hade jag åkt 52km, hade datorn med i bilen och läste av batteri-modulen igen:
SOC 60,400%
Cellspänning snitt 3,717 V (Högst cellspänning 3,719 V, Största cell-differans 0,008 V)
Förbrukad kWh 6,263

Gjorde mina ärenden och körde samma sträcka hem. När jag parkerade hemma så visade bilen att det fanns 24km räckvidd kvar. Totalt hade jag kört 104km och jag läste av batteri-modulen igen:
SOC 24,000%
Cellspänning snitt 3,521 V (Högst cellspänning 3,526 V, Största cell-differans 0,014 V)
Förbrukad kWh 12,643

Man får väl anta att SOC är baserat på den totala beräknade kapaciteten eftersom det inte går att ladda upp mer än till drygt 95% SOC, det finns även en parameter som heter "Expanded battery limits" som är "not active" vilket låter som att det finns kapacitet som är nerlåst, förmodligen för att öka livslängden på batteriet. Det kan ju vara gränser både neråt och uppåt.

Om man med ovanstående data beräknar total kapacitet som 0-100% SOC borde vara så får jag 17,8kWh och 17,5kWh om jag beräknar sträckorna individuellt. Om man utgår ifrån att den lägsta 17,5 är närmast sanningen så blir det 17,5/18,7 = 0,936 så en degradering med ca 7%

Om man tänker sig att det stämmer att 0-100% SOC för tillfället är 17,5kWh och min körning på 104km sänkte SOC från 95,6% till 24%. Då skulle man kunna beräkna 95,6-24 = 71,6 i minskning av procent för att köra 104km. 71,6/104km = 0,6885 minskning av procent per km. Jag hade 24km räckvidd när jag kom hem så 0,6885*24=16,5. Eftersom SOC var 24% så skulle SOC vara 24-16,5 = 7,5% när räckvidden är 0km.

Verkar teoretiskt som att bilen alltså inte nyttjar 4,4% i toppen av batteriet och 7,5% i botten på batteriet, alltså den nyttjar totalt inte 11,9% av kapaciteten.
Om man tar original-kapaciteten och drar bort 11,9% så blir det 18,7 - 11,9% = 16,47kWh som egentligen, pga olika felmarginaler, skulle kunna vara de uppgivna 16,8kWh netto-kapaciteten som bilen använder.

I mitt fall skulle det då bli en total förlust av kapacitet på ca 7% och en användbar kapacitet på 17,5 - 11,9% = ca 15,4kWh
Senast redigerad av Glattnos 14 juli 2023, 07:24:47, redigerad totalt 2 gånger.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Elbil VW E-UP 2016

Inlägg av Palle500 »

Tror du gissar rätt på reserver i toppen och botten.
Jag mätte min Leaf 40 kWh och den ger endast 36 kWh.
Är lite tråkigt att tillverkaren inte anger det användbara värdet.
3,6 kW laddaren är nog vad som klaras på enfas 16 A annars måste du över på trefas vilket många nyare bilar har.
Min Leaf klara 1-fas 32 A 7,4 kW men vem har 32 A hemma?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8479
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Elbil VW E-UP 2016

Inlägg av AndersG »

3,6 kW laddaren är nog vad som klaras på enfas 16 A annars måste du över på trefas vilket många nyare bilar har.
Min Leaf klara 1-fas 32 A 7,4 kW men vem har 32 A hemma?
Få, eftersom grundavgiften är beroende av huvudsäkringen. Vår hemmaladdare klarar 11/22kW beroende på huvudsäkring.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP 2016

Inlägg av Glattnos »

Min tanke med 11 eller 22kW AC-laddning är att det hade passat bättre att stå 30-60min på en 22kW AC-laddare än att stå 15min på en DC-laddare som kostar mer(dock behöver man inte ta bort den möjligheten).
Optimalt tänker jag mig:
Hemma 3,7kW AC
På laddstation 11-22kW AC (billigare)om man gör ett stopp för att äta eller liknande
På laddstation 50kW DC (dyrare)om man bara ska ladda och dra vidare

Men det är såklart ett önsketänkande men kanske värt att tänka på till nästa bil :)
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Elbil VW E-UP 2016

Inlägg av Palle500 »

Ok, ja det är ju en lösning för att spara lite vid extern laddning.
Nu är det så sällan jag laddar publikt men finns det även gott om AC laddare i anslutning till DC laddstationer?Kollade lite i PlugShare och det fanns många AC typ2 laddare.
Jag brukar kolla i appen när det börjar bli fulladdat så jag kan flytta på bilen. Även om bilen saknar app så visar tex Cirkel-K laddapp även laddstatus på bilen.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP 2016

Inlägg av Glattnos »

Min bil har WeConnect appen så jag kan se laddningsgrad samt styra vissa funktioner.

Lite funderingar, räknar inte med att folk orkar läsa allt men kanske nån finner det läsvärt :)

Det är väl några olika anledningar till att DC-laddning känns sämre jämfört med om det hade funnits ett halv-snabbt AC-alternativ :
1. Tiden - Det blir så kort ladd-tid att jag knappt hinner göra något utan måste stressa om jag ska köpa nått att äta, alternativt vänta tills bilen är full och sen flytta den
2. Batteriet - Det är inte rekommenderat att snabb-ladda mer än nödvändigt eftersom det belastar batteriet ganska hårt
3. Priset - Många DC-laddare häromkring kostar över 6:-/kWh och då blir det dyrare än att tanka min diesel-bil, så att åka elbil längre sträckor ger ingen ekonomisk fördel(spelar ju då ingen roll om jag hade haft länge räckvidd för de flesta elbilar drar minst 1,2kWh/mil) AC-laddare går att hitta till bättre pris så att elbilen får ekonomisk fördel

Nu köptes elbilen för att bara köra kortare sträckor och ladda hemma, men det är en trevlig bil att köra så jag vill gärna köra den så mycket som möjligt :D
Exempel där det inte är räknat på medelförbrukning eller medelpris utan vad det faktiskt kostade:
När vi hämtade bilen och körde hem den 165km så kostade elen 199:- (några olika DC-laddare) medan dieseln i min andra bil kostade 134:-
Igår när jag körde en sväng på 104km så kostade elen 16:- (hemma-laddning), hade jag åkt dieselbilen hade det kostat 73:-

Om jag ska åka en sträcka på 20-30 mil så känns inte räckvidden(ca 10mil) som ett problem utan snarare kostnaden för DC-laddningen, då kan man ju tänka sig att räckvidden indirekt påverkar eftersom ju längre räckvidd man har desto större del av körningen blir hemma-laddning. Så kalkylen slår ju lättare över till elbilens fördel om den har längre räckvidd.

Observera att jag bara beskriver min situation och mina bilar. Jag är jättenöjd med lösningen(elbil + snål dieselbil) för jag åker billigare än de flesta oavsett vilken sträcka det är. Jag väljer bara den av mina bilar som passar bäst vid varje tillfälle :) Dock är elbilen som en dröm att köra så man vill ju köra den :mrgreen:
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Elbil VW E-UP 2016

Inlägg av FormerMazda »

Inte för att gnälla, utan för jag legitimt undrar: var är själva projektet i detta? Kommer det ett projekt? Eller har jag missat nåt? :)
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP 2016

Inlägg av Glattnos »

För att vara ärlig så visste jag inte vilken kategori det passade bäst i, kändes lite som ett projekt att försöka ta reda på batteriets kondition. Jag ville bara inte posta allt i Elbilstråden utan istället ha en separat tråd om själva bilen. Går väl att flytta tråden om det inte räknas som projekt :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Elbil VW E-UP 2016

Inlägg av Glenn »

En bättre rubrik vore också bra :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8479
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Elbil VW E-UP 2016 - Bestämma batteriets kondition

Inlägg av AndersG »

Jag ville bara inte posta allt i Elbilstråden utan istället ha en separat tråd om själva bilen
Helt sätt tänkt! Som Glenn föreslår så ändra rubriken till "Elbil VW E-UP 2016 - Bestämma batteriets kondition"
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP 2016

Inlägg av Glattnos »

Jag tänkte posta allt jag testar och gör med bilen här, inte bara batteriet :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8479
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Elbil VW E-UP 2016 - batteri-test mm

Inlägg av AndersG »

OK. Men hitta då på en beskrivande rubrik.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP 2016 - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

Dög den inte nu heller? :oops:
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8479
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Elbil VW E-UP 2016 - batteri-test mm

Inlägg av AndersG »

Bättre :)
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elbil VW E-UP 2016 - batteri-test mm

Inlägg av Glattnos »

Okej, jag ändrade ju till den rubriken vid kl 16 så jag trodde att du fortfarande tyckte det var otydligt :)
Skriv svar