Hur fungerar Chromecast och liknande

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Hur fungerar Chromecast och liknande

Inlägg av Prins Valiant »

Som rubriken antyder vill jag vet hur, inte endast att det fungerar.
Jag vill se exempelvis på Netflix på min TV. Jag vet att alla involverade enheter skall vara kopplade till samma router.
1 Öppnar jag Netflix (eller liknande) via min telefon kan jag efter att castat till TV stänga min telefon.
2 Öppnar jag Netflix (eller liknande) via min Windows 10 laptop och castar till TV, uppfattar jag att laptopen måste förbli uppkopplad på Netflix och får ej gå i exempelvis viloläge.

Då följer frågan, hur går det till att se på Netflix? Jag hittar en film på appen och castar till TV. Talar appen om för Netflixservern att en vald film skall skickas till min router som Cromecast fångar upp.
Om jag tittar via Laptop, och castar till TV, är då min laptop en mellanstation i kommunikationen.
Jag uppfattar att kvalitet och funktion är bättre ifall jag använder Android App i telefon vid sökning innan jag castar.
Skulle som sagt vara intressant att veta vad som händer där uppe i molnet.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hur fungerar Chromecast och liknande

Inlägg av sodjan »

Vad betyder att "stänga min telefon" med konkret? Stänga av? Eller bara släcka skärmen?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur fungerar Chromecast och liknande

Inlägg av danei »

Det går ingen kommunikation vis telefonen. Så den kan försvinna från nätverket utan att det stör uppspelningen. Den används bara för att starta upp och kontrollera strömningen. Jag gissar att man kan göra samma sak via en dator. Men där kan man även få strömen via datorn så att cromecast enheten mer agerar skärm till datorn.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Hur fungerar Chromecast och liknande

Inlägg av Prins Valiant »

sodjan skrev: 13 juni 2023, 12:09:10 Vad betyder att "stänga min telefon" med konkret? Stänga av? Eller bara släcka skärmen?
Jag menar att släcka skärmen, standbyläge.
danei skrev: 13 juni 2023, 12:15:35 Det går ingen kommunikation vis telefonen. Så den kan försvinna från nätverket utan att det stör uppspelningen. Den används bara för att starta upp och kontrollera strömningen. Jag gissar att man kan göra samma sak via en dator. Men där kan man även få strömen via datorn så att cromecast enheten mer agerar skärm till datorn.
Det är samma chromecast som används, kopplad och strömmatad från TV'n.
Om jag t.ex hittar en Youtube på laptoppen så vill jag se den på TV'n. Castar över från laptop, men då blir det kastade mer en spegling av skärmen på laptop, storlek m.m.. Därför min fundering att casta från Windows till Chromecast sker via laptop. Har mer uppfattningen att laptopens placering har betydelse, = bra kontakt med router.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur fungerar Chromecast och liknande

Inlägg av danei »

Kommunikationen mellan en cromecast och en dator på samma nätverk hår inte via routern. Så den har ingen betydelse i det fallet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur fungerar Chromecast och liknande

Inlägg av Glenn »

danei skrev: 13 juni 2023, 12:15:35 Det går ingen kommunikation vis telefonen. Så den kan försvinna från nätverket utan att det stör uppspelningen. Den används bara för att starta upp och kontrollera strömningen. Jag gissar att man kan göra samma sak via en dator. Men där kan man även få strömen via datorn så att cromecast enheten mer agerar skärm till datorn.
Strömmen ja, men nån form av kontrolltrafik går det nog, stänger jag ner min telefon (i.e startar om den) så bryts castningen på TV'n tex.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur fungerar Chromecast och liknande

Inlägg av danei »

Det har inte jag märkt av.
Jag får testa.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32789
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur fungerar Chromecast och liknande

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag kör via en iPad och när kommnikation är etablerad stänger jag locket på paddan (det blir väl standby) och vill jag pausa, stänga ner strömmen, eller köra över annat till TV, måste jag öppna paddan, dvs klicka på Öppna-knappen, alltså inte POWER ON/OFF utan 'Vakna', typ.
Att paddan uppenbarligen inte deltar i strömmandet märker jag då batteriet knappt töms alls även om jag tittar på en långfilm.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1581
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Hur fungerar Chromecast och liknande

Inlägg av Jan Almqvist »

Glenn skrev: 13 juni 2023, 13:00:04
danei skrev: 13 juni 2023, 12:15:35 Det går ingen kommunikation vis telefonen. Så den kan försvinna från nätverket utan att det stör uppspelningen. Den används bara för att starta upp och kontrollera strömningen. Jag gissar att man kan göra samma sak via en dator. Men där kan man även få strömen via datorn så att cromecast enheten mer agerar skärm till datorn.
Strömmen ja, men nån form av kontrolltrafik går det nog, stänger jag ner min telefon (i.e startar om den) så bryts castningen på TV'n tex.
Jag är tämligen säker på att telefonen bara behövs när man påbörjar castingen och gjorde ett test här med en Android-telefon (Huawei P10) och en Chromecast (generation 1).
Efter att jag kört igång castingen stängde jag av telefonen och 15 minuter senare fungerar fortfarande castingen.
Att starta telefonen stoppar heller inte castingen.
Senast redigerad av Jan Almqvist 14 juni 2023, 08:28:37, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur fungerar Chromecast och liknande

Inlägg av danei »

Bra, då behöver inte jag testa samma sak.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Hur fungerar Chromecast och liknande

Inlägg av Prins Valiant »

Så då kommer vi tillbaks till en av mina ursprungsfrågor: Går informationen en annan väg om jag väljer film på Laptop Windows och kastar till TV'n.
Redigerat: Jag provade att starta både HBO och en Youtube på Laptop. Det gick bra att casta och när det påbörjats, stängde jag ned datorn.
Nerre
Inlägg: 26718
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur fungerar Chromecast och liknande

Inlägg av Nerre »

Appen säger åt Chromecasten att börja strömma en video från internet. När Chromecasten strömmar videon behöver appen inte vara igång, men om man inte har en TV där chromecasten kan styras från fjärren behöver man appen för att t.ex. kunna pausa, slå på textning och såna saker. Men appen fungerar alltså mest som en fjärrkontroll till Chromecasten (i alla fall vid normal casting).

Det har mer än en gång hänt att den gamla mobil vi har som "streaming-fjärr" till TVn fått slut på batteri medans vi tittar, då får man starta appen på en annan mobil och ansluta till samma Chromecast så tar man över fjärrkontrollen över den.

Jag TROR att det fungerar på samma sätt om man castar från datorn, om man nu inte kör nåt program på datorn som agerar streamingserver.

Skärmdelning är nåt annat.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Hur fungerar Chromecast och liknande

Inlägg av Prins Valiant »

Nerre det låter logiskt att det skulle fungera som du säger.

Jag tror att för en tid sedan, något år eller två, då kom det upp någon teknisk fråga på datorn när man skulle casta, Det var kanske något i stil med vill du ha direkt eller via denna dator. Detta kommer ej upp längre, kanske efter någon programuppdatering.
Skriv svar