"best practice" gällande styrskåp till CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: "best practice" gällande styrskåp till CNC

Inlägg av Bonehead »

Jepp, rätt dumma misstag när det var 15 år sen man läste ellära/trefas och fortfarande tror man kommer ihåg saker samt har för många bollar i luften. :lol:
Frekvensaren var ett riktigt billigt Amazon köp så misstänker att det är C E och inte CE, om det nu finns något överhuvudtaget.

Gällande att alla maskiner går baklänges så har jag spänning på alla tre faser. Har även stängt av alla dvärgbrytare till mina 3-fas uttag så inget ska kunna "bakmata" på något konstigt vis. Har lite olika spänning på dom 3 faserna men det skulle kunna ske även vid bakmatning gissar jag. Får prova huvudbrytaren så jag kan isolera bort huset och säkerställa inkommande el imorgon.. Samtidigt tycker jag att både maskiner och övriga prylar borde bete sig konstigt om dom skulle gå på 2-fas istället för 3 fas. Bland annat växelriktaren till solcellerna borde ju klaga om den tappar en fas.

Men men, frekvensomriktaren får hamna på hyllan ett tag och se om jag kan laga den i framtiden när jag har mer tid. Nästa försök blir med en-fas.. Måste reda ut vad det är för motor också så 3x220V verkligen funkar..

Toppen med regellistan Prins Valiant, den ska jag skriva ner!
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: "best practice" gällande styrskåp till CNC

Inlägg av Prins Valiant »

Ett bra sätt att kolla att du har alla faser, utan bakmatning, är att först mäta mellan samtliga faser. Skall vara 400V med maximalt några volts skillnad. Mät därefter mellan varje fas och jord. Där skall det vara 230V vid samtliga mätningar, max några volts skillnad. Jag tror du kommer se att det inte stämmer.

När det gäller att motorer kan gå baklänges då en fas saknas har jag sett i samband med enkla mjukstartare från 70-talet, där en fas togs bort i starten med en tyristor, för att därefter styras upp till full spänning. Dessa motorer kunde då i starten gå något baklänges. Frågade utvecklingselingenjörerna hur detta kunde hända. Förstod inte det kompletta svaret, men ifall en fas försvann, kunde det i vissa fall uppstå en kondensatorverkan (i motorerna tror jag det var), och att detta fick motorerna att gå baklänges vid driftstart, ungefär som en 1-fas motor med driftkondensator. Det hände endast i enstaka fall, men det hände.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: "best practice" gällande styrskåp till CNC

Inlägg av Bonehead »

Jahopp, nästa blunder. Börjar undra om man kanske dra ner på tempot lite eftersom hjärnan inte verkar funkat sista 2 veckorna. :oops:
Mätte spänningarna fas-fas och fas-nolla, tänkte inte ens på att fasförskjutningen borde visa direkt om någon fas saknas när man mäter fas-fas.. Men nu till den pinsamma delen!
Maskinerna som går baklänges(dom två jag testat) ... Jag har någon gång, måste vara nyligen men har inget minne av det, kopplat dom till uttag dom normalt inte sitter i och kan inte ha startat dom sen dess..
Troligtvis är dessa uttag kopplade med olika fasföljd för allt funkar såklart som det ska när jag bytt tillbaka till "rätt" uttag. :oops:
MAO ... Jag behöver se till så uttagen är rätt kopplade och istället fixa så mina gamla maskiner har rätt fasföljd.
TL;DR Stress är dåligt för hjärnan.

Sitter och funderar på faktumet att min 'reserv VFD' har 3x220 som utgång och inte 3x400 vilket säkert är mer standard.. Vet inte vilken motor som sitter i svarven, får ta reda på det nästa vecka när jag har lite mer tid.
Tänker lite högt och försöker förstå hur det hänger ihop, som sagt länge sen jag läste dessa ämnen...
Om jag förstår rätt så ger D-koppling huvudspänning över varje lindning och Y-koppling ger 'huvudspänning delat på roten ur 3' dvs ~230V vid 400V.
Så om motorn nu är Y-kopplad bör jag kunna driva den D-kopplad med VFD'ns 220V huvudspänning, under förutsättning att man överhuvudtaget kan koppla om lindningarna, går ju inte alltid på billiga motorer.

Alternativt så har jag denna liggande, tolkar jag skylten rätt att den bör fungera ihop med VFD'n vid D-koppling?
Måste såklart jämföras mot vilket varvtal nuvarande motor har och kanske kompenseras, men det är ett senare problem isf, och bara ett problem om nuvarande motor inte funkar.
IMG_7856.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: "best practice" gällande styrskåp till CNC

Inlägg av Prins Valiant »

Ja, den motorn går att koppla D, vilket är ok för 3x 230V. Och skulle den snurra för fort, kan ju VFD enkelt begränsa max varvtal till önskvärt.
Sedan tänker jag angående reparation, är det lönt att köpa delar till en apparat som kostar tusenlapp? Jag kan mycket väl tänka mig att du även bränt det så kallade uppladdningsmotståndet som mjuk-laddar de stora kondensatorerna vid matning till.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: "best practice" gällande styrskåp till CNC

Inlägg av bobobo »

Lite off-topic:
Jag hade några temperaturegulatorer med 230v matning som någon råkat mata med 400v. Jag bytte likriktarbrygga och nåt effektmotstånd, eventuellt även en x-konding, minns inte säkert, med det var de komponenter som såg brända ut.
Dessa fungerade finfint efter reparation men dog alla efter bara ett par månaders drift.
Tråkigt efter att ha lagt jobb på det, men känns ju bra att iallafall försökt mota global resurskonsumtion.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: "best practice" gällande styrskåp till CNC

Inlägg av MiaM »

Angående fasrotation så är det inte självklart att inkommande trefas är rätt. Sånt kan ha kopplats fel nån gång på stenåldern och man ändrar ju inte sånt även om man upptäcker det utan att också inventera varenda trefasmotor i hela anläggningen. Så t.ex. om nätägaren upptäcker det vid mätarbyte eller liknande arbete så låter det vara som det är antar jag.

Angående att laga VFD:n så ifall det enbart är varistorer som stekts så bör du kunna provköra den utan dem (efter att ha tvättat bort resterna av sunk osv) för att se om den överlevt. Risken är väl att den har förkortad livslängd även om varistorerna gjort nån nytta, men om det är för nån slags hobbyverksamhetsmaskin så kan det kanske vara värt att använda vad du har.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: "best practice" gällande styrskåp till CNC

Inlägg av MiaM »

säter skrev: 26 oktober 2023, 13:33:46
MiaM skrev: 26 oktober 2023, 11:57:43USA verkar ofta köra 3*208V för fas-nolla blir då 120V
Det är väl Japan som kör med detta?
Nej, som Mizzarroh nämner så är det 100V fas-nolla i Japan. Vet inte om de kör trefas i allmänhet men i så fall lär de få ca 174V fas-fas.
Mizzarrogh skrev: 26 oktober 2023, 15:39:37Verkar vara olika i olika delar av Staterna, i söder har de ju 400V systemet, i norr 220V (dvs 110 0 110V).
Hela USA (och Kanada) har 120V fas-nolla nominellt i vanliga vägguttag, men sen varierar det hur de gör med trefas och hur de gör med mer effekthungriga prylar. I bostäder och även i icke-bostäder långt ute från civilisationen så är det fortfarande enfas och ofta 240V (fas-"motfas"), medan i icke-bostäder som inte ligger alltför långt från civilisationen så är det oftast trefas. Det finns väl ett par varianter, men 120/208V verkar vanligast eftersom det gör det möjligt att använda alla standardgrejer för 120V. Dock förekommer även t.ex. 240V fas-fas men då kan inte fas-nolla användas på normalt sätt eftersom den spänningen blir hela 138V. Som jämförelse lär Mexiko ha 127V fas-nolla och därmed 220V fas-fas, vilket väl är en rätt bra kompromiss om man måste vara kompatibel med nordamerikanska grejer.

Högre spänningar förekommer också men då lär transformeras ner lokalt i varje lokal, lär t.ex. förekomma i köpcentrum med restauranger som drar massor av ström.
Mizzarrogh skrev: 26 oktober 2023, 15:39:37Japan har har jag för mig 100/200V (domestic/industri) men massor med olika frekvenser som spänner mellan 50-60Hz... Jag vet inte riktigt varför det gör det dock.
Förklaringen lär vara så enkelt att ena sidans el byggdes av europeer medan andra av amerikaner. Har dock inte hört talas om att de har några mellanting, det är antingen 50Hz eller 60Hz.

Det har säkert precis som i resten av världen förekommit lokala nät med avvikande frekvens. T.ex. här i Sverige hade Arvika 45Hz. Längs Malmbanan så hade belysningsnätet 60Hz eftersom malmbanan byggdes med 15Hz kontaktledningsfrekvens och 15*4=60. När elektrifieringen av järnvägen i allmänhet kommit så långt att det började bli dags att koppla ihop Malmbanan-området med nätet söderut så byttes det till 16 2/3Hz på järnvägen och 50Hz för belysning osv. Stockholm med flera hade 25Hz trefas till industrier och likspänning till bostäder och butiker. Även Göteborg hade likspänning en gång i tiden. Man kan hitta spår av detta i form av lägenheter som matas med två faser och nolla, då har det tidigare varit plus/noll/minus 220V likspänning (medan Stockholm hade plus/noll/minus 110V likspänning).

USA och Kanada hade 25Hz till tyngre industrier och 60Hz till bostäder under rätt lång tid i de nordöstra delarna. (Man ska komma ihåg att södra delarna av USA var rätt glesbefolkade före airconditioning blev ekonomiskt rimligt att ha i bostäder och bilar osv, så det fanns sannolikt inte heller så mycket till elnät före kring mitten av 1900-talet).
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: "best practice" gällande styrskåp till CNC

Inlägg av Prins Valiant »

Förklaringen lär vara så enkelt att ena sidans el byggdes av europeer medan andra av amerikaner. Har dock inte hört talas om att de har några mellanting, det är antingen 50Hz eller 60Hz.
Ja, den förklaringen har även jag läst. Det var så att historiskt sett fanns det ett fåtal stora generatortillverkare med tillhörande utrustning i USA, England och Tyskland.
Beroende på kultur, handelsutbyte och gamla kolonier blev det så att en stad köpte en en lämplig utrustning, och varje tillverkare tyckte förstås att de hade den rätta spänningen och frekvensen och system för att skapa nolla.

När det gäller frekvensomriktare så brukade de på jobbet koppla fel ibland, förväxlade 500V med 400V. Typiskt fel vid denna överspänning var att laddningsmotståndet till mellanledet blev bränt, det var faktiskt det vanligaste felet. Det är ett specialmotstånd som tål mycket effekt under några sekunder, sedan måste det svalna. Kan vara lönt att kolla. Är på några ohm och förbikopplas av ett kretskortsrelä. Design brukar vara fyrkantiga tunna plattor på några kvadratcentimeter.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: "best practice" gällande styrskåp till CNC

Inlägg av Mizzarrogh »

MiaM, intressant, jag misstänkte att det var så i staterna, men jag blev inte klok på hur faser för industri ser ut i sydstaterna med 400V systemet. Kanada vet jag använder centerzero systemet. Det verkar vara ett system där man anänder tre separata powerpoles för att få trefas, ser ut som typ tre enorma startspolar som hänger direkt på stolpen... :tumupp:

110V fann väl också i en del FD sovjet stater, men jag minns inte exakt vilka.
I Sverige och jag har för mig nya Zeeland är det "lågvolt" (110.127V) för järnvägs systemen, (men, har jag för mig i relation till frekvensen som används på linjen, vilket även gäller eventuella fasta anläggningar kopplade mot den).

110V 60Hz är en mycket gammal paralell industristandard i Sverige, men försvann väl på typ 1920 talet eller någonting sådant har jag för mig; man körde samma generatorer men byggde om dem till 220V 50Hz på de större kraftverk som hade detta.
(DC har jag för mig mest fanns kvar som anomalier en bit in på 70 talet från äldre mindre kraftverk) Splittad enfas från trefas till förbrukare är det mig veterligen bara Holland som använder i Europa, jag vet inte varför.

Edit, Kina kör 220V/380V så jag tro inte att detta spelar in här heller.
När jag var där var det bara att plugga in grejer, man behövde inte ens någon underlig adapter.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: "best practice" gällande styrskåp till CNC

Inlägg av Bonehead »

Start tack för all hjälp och intressanta diskussioner! :D
Efter ett oändligt antal suckar är den igång!

Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: "best practice" gällande styrskåp till CNC

Inlägg av Mizzarrogh »

Bra det löste sig, jag hade liknande problem med en motor till en gammal smidesmaskin, höll på att göra mig vansinnig när jag felsökte allt från elcentralen till varenda jädra motorlindning, kontaktorer och allt, men det var i allafall en fas som var ur i en gammal skarvkabel, just den biten hade jag tydligen inte kollat ordentligt... :roll: :D

Kina VFD aggregat är ett ett kapitel för sig... :roll:
De gamla från Kina var bättre gjorda tycker jag, de har jag nästan aldrig haft problem med.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: "best practice" gällande styrskåp till CNC

Inlägg av Prins Valiant »

Bra att det fungerar. När jag ser din retardationstid hade jag nog valt drygt 2-3 sekunder, med tanke på att VFD'n ej har någon bromsschopper med tillhörande motstånd. När du retarderar går motorn som generator, och det enda du har som kan lagra denna återmatade energi är mellanledets kondensatorer. Var snäll mot dessa, längre tid skadar inte.
alexanderson
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: "best practice" gällande styrskåp till CNC

Inlägg av alexanderson »

Mizzarrogh skrev: 26 oktober 2023, 15:39:37 Verkar vara olika i olika delar av Staterna, i söder har de ju 400V systemet, i norr 220V (dvs 110 0 110V).

Japan har har jag för mig 100/200V (domestic/industri) men massor med olika frekvenser som spänner mellan 50-60Hz... Jag vet inte riktigt varför det gör det dock.
Södra Japan 60 Hz. Norra Japan 50 Hz.
I USA finns ett 440V trefassystem för motorer i industri, för belysning i industri 3x208V.
I vissa hushåll och kontor finns ett 3x208V system. I många hushåll endast 2x120V.
I en pizzeria typiskt 3x208V
Skriv svar