Autotrig på chinascope?

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6973
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Autotrig på chinascope?

Inlägg av Marta »

Då mitt analoga scope är för tungt och ohanterligt sedan jag blev invalid har jag köpt ett litet nätt chinascope. Siglent 1202xe.

På det analoga scopet funkar autotrig så att det både alltid syns en linje, samt att trignivån lägger sig mitt över signalen. På chinascopet gör autotrig endast att det alltid syns en linje, trignivån justeras inte. Visst finns autosetup, men det rör ju till allting.

Är det jag som inte hittar rätt i menydjungeln, eller är autotrig tänkt att vara såhär bristfällig?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2667
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Autotrig på chinascope?

Inlägg av hawkan »

Gör inte denna ratten det du vill?
Namnlös.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6973
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Autotrig på chinascope?

Inlägg av Marta »

Jovisst kan nämnda lealösa veviga ratt justeras så det triggar, men det gör sig inte själv. Autotrig anser jag betyder att nivån följer signalen och närapå alltid ger en lämplig trignivå.

Vertikalpositionen är också en lealös och vevig pulsgivare, jobbig även om den har progressiva steg. Varför i h---lvete inte en pot där ett givet läge ger en given förflyttning av linjen?

Tycker där är så många helt ondiga irritationsmoment. Grundfunktionerna kunde ju fått ha riktiga knappar åtminstone.

Nåväl, vänjer mig väl så småningom...
Gimbal
Inlägg: 7972
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Autotrig på chinascope?

Inlägg av Gimbal »

En pot är svårt i och med att många (alla?) vred har multipla funktioner. Eller det kanske inte är så på denna modell i och med att den "bara" har 2 kanaler?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2667
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Autotrig på chinascope?

Inlägg av hawkan »

Ja en trigger där nivån följer medelvärdet av signalen eller nåt åt det hållet, det har jag inte sett. Det är bara absolutvärde för nivån vad jag kan se.
Du har i alla fall en rad med kontroller för varje kanal. Jag har det fyrkanaliga och där är det en rad med knappar att välja kanal, sedan en enda rad med kontroll.
Det går ju, men det är inte optimalt, för selektorknapparna har dubbla funktioner och ibland stänger de av kanalen helt. Det finns nog en logik där...
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17270
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Autotrig på chinascope?

Inlägg av AndLi »

Jag har alltid tolkat auto på triggern att den mer eller mindre frirullar. Alltså när den ritat upp en skärm börjar den direkt med nästa...
Jag kör själv mest siglent prylar för närvarande, råkade dock ut för ett budget rigol idag där auto inte alls gjorde det jag ville, alltså konstant uppdatera skärmen.. men en autosetup löste det :)
H.O
Inlägg: 5729
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Autotrig på chinascope?

Inlägg av H.O »

Auto trigger väntar, precis som Normal trigger, på uppfyllt trig-villkor men om sådant inte inträffar inom en viss tid triggar skopet automatiskt. Hur lång tid? Beror garanterat på det specifika skopet, inställd time/div, minnesdjup och annat. Om skopet har en trig-ut så borde det gå att mäta om man vill.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17270
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Autotrig på chinascope?

Inlägg av AndLi »

Så om man tex matar med en ontinuerlig sinus som med normal trigger skulle stå still borde denna också stå still i autoläge?

Det är inte min erfarenhet av hur auto brukar funka... men måste nästan prova igen :)
H.O
Inlägg: 5729
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Autotrig på chinascope?

Inlägg av H.O »

Den kan stå still (och gör nog 999 gånger av 1000) men den skulle, teoretiskt sett, också kunna "rulla" sakta beroende på insignalens frekvens kontra auto-triggerns "timeout".
nifelheim
Den första
Inlägg: 2337
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Autotrig på chinascope?

Inlägg av nifelheim »

XYZs of Oscilloscopes skrev:In normal mode the oscilloscope only sweeps if the input
signal reaches the set trigger point; otherwise (on an analog
oscilloscope) the screen is blank or (on a digital oscilloscope)
frozen on the last acquired waveform. Normal mode can be
disorienting since you may not see the signal at first if the level
control is not adjusted correctly.

Auto mode causes the oscilloscope to sweep, even without
a trigger. If no signal is present, a timer in the oscilloscope
triggers the sweep. This ensures that the display will not
disappear if the signal does not cause a trigger.

In practice, you will probably use both modes: normal mode
because it lets you see just the signal of interest, even when
triggers occur at a slow rate, and auto mode because it
requires less adjustment.
Väl värd att läsas i sin helhet :)

https://download.tek.com/document/03W_8 ... Letter.pdf
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2667
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Autotrig på chinascope?

Inlägg av hawkan »

Auto mode fungerar dåligt vid sveptider över 100 ms/div, den säger mest bara "Acquiring" och uppdaterar skärmen med flera sekunders mellanrum. Definitivt ingen flytande uppdatering.
Man kan använda "Roll". Signalen skrollar från höger till vänster hela tiden, det flyter på bra.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6973
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Autotrig på chinascope?

Inlägg av Marta »

Sådana sveptider är extrema, men funkar ju på digitalscope, men de är ju väldigt sällan de används. Philips beskriver autotrig såhär: "A trace is displayed in the abcense of trigger signal. The range of the LEVEL control is proportional to the peak-to-peak value of the triggering signal.". Kinesen orkade bara läsa halva meningen när han kopierade funktionen... Eller så är Philips ensamma om denna funktionalitet.

Angående knappar så är där en uppe till vänster med femtioelva funktioner, medan spänning/tid per ruta tycks vara just det. Skulle mycket väl kunna varit en riktig pot.

Jag valde mellan 2/4 kanalers versionerna och valde 2 för att slippa växlingsknapparna. Kanske var ett felval. Denna har ju bara en ADC, så inget äkta dubbelstråle. Det är ju fyran om de två använda kanalerna väljs rätt.
Antar tvåan växlar mellan chopper/alternating vid en viss sveptid, men vilken? Har inte hittat denna uppgift.

Vet någon av er vad det är för sorts encoders till knapparna, optisk eller fjäderbleck som slafsar runt mot kopparmönster på kortet? Antar det senare. Kan inte känna någon ojämnhet, men prisklassen säger det är billigt.
Nerre
Inlägg: 26744
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Autotrig på chinascope?

Inlägg av Nerre »

Nu är det nog 20 år sen jag höll på med ett oscilloskop sist, men det här när den börjar nytt svep utan trigg brukade väl kallas "free running" på den tiden vill jag minnas?

Sen kan ju vissa digitala scope ha nackdelen att de först läser in värden, och sen ritar svepet. Det är det som ger såna där problem vid långa sveptider som hawkan nämner.
Wihelm
Inlägg: 606
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Autotrig på chinascope?

Inlägg av Wihelm »

Digitala har inte chopper/alternating. Delar 2 kanaler på en ADC så av eller på delad hastighet.

H.O
Inlägg: 5729
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Autotrig på chinascope?

Inlägg av H.O »

Mycket gnäll tycker jag...Kom till insikt att det är ett modernt instrument i budgetklassen du köpt, sluta gnälla och lär dig använda det. Jag tror att om du bara ger det lite tid så kommer du upptäcka de många fördelarna med ett digitalt skop.

Så vitt jag vet så funkar ADC'n alltid i vad som på analog-skop-språk kallas chopper. Den samplar växelvis kanal 1 och 2.
Så med en kanal aktiv har du 1Ms/s och med 2 kanaler aktiva har du effektivt 500Ms/s vilket framgår av specifikationen.
Skriv svar