Autotrig på chinascope?

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Autotrig på chinascope?

Inlägg av Marta »

"Så med en kanal aktiv har du 1Ms/s och med 2 kanaler aktiva har du effektivt 500Ms/s vilket framgår av specifikationen."

Det är inte trivialt att switch mellan två signaler i 500MHz och sampla dem med samma ADC utan att få påverkan mellan dessa. Jag tvivlar på att de inte använder alternate. Får testa att mäta samma icke repetitiva signal samtidigt på båda kanalerna.

Givetvis är jag medveten om att det är budget chinesium jag har köpt och förväntar givetvis inte att då erhålla ett Keysight/Tek/LeCroy/Anritsu e.dyl.
Däremot förbehåller jag mig rätten att kritisera konstruktörens prioriteringar, som kastar resurser på nätverksanslutning o.dyl, men snålar till det yttersta på kvaliten i manöverdon och kontakter. Ingen som skall sätta upp en automatiserad mätstation kommer ju på en så absurd tanke som att köpa dessa instrument. Med vettiga prioriteringar och ett par hundringar mer kunde det blivit något riktigt bra för hobbyanvändare.
Wihelm
Inlägg: 600
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Autotrig på chinascope?

Inlägg av Wihelm »

Ett digitalt skop mäter inte hela tiden som ett analogt. Hur många gånger den gör en mätning beror på modell och inställningar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Autotrig på chinascope?

Inlägg av Marta »

Givetvis, givetvis. Självklart att signalen kvantiseras.
Däremot är det en väldans skillnad på att sampla först den ena kanalen och sedan den andra. Görs det så blir det omöjligt att fånga ett dubbelsvep av två icke repeterande signaler och se deras relation.

Om ADC samplar 1GS/s så för att läsa in två signaler med 500MS/s och ofrånkomlig "skew" på 1 ns skulle en analog switch behöva växla med 1ns intervall och signalen därefter hinna "sätta sig". Att göra detta blir en helt annan dv/dt på ADC'ns ingång än att sampla en enda signal med 200MHz bandbredd. Göra detta utan överhörning är näppeligen trivialt. Dessutom till lågpris. Jag tvivlar på att det är görbart och får en känsla av att vid de snabbare sveptiderna samplas först den ena kanalen i ett svep och därefter den andra kanalen i nästa svep.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Autotrig på chinascope?

Inlägg av Gimbal »

Slösurfade runt lite på skåpet och såg en kommentar att många missade att göra en "auto calibrate".

Nu tror jag inte att du missat det då knappast är grön inom området, men kastar in kommentaren i alla fall...
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Autotrig på chinascope?

Inlägg av H.O »

"Jag tvivlar på att de inte använder alternate. Får testa att mäta samma icke repetitiva signal samtidigt på båda kanalerna."

Testa du och återkom med resultatet.
Under tiden kan du fundera på hur single trigger skulle fungera om ADC'n skulle använda "alternate".

ADC'n i 1202X-E är en Analog Devices HMCAD1511 ifall du vill kolla databladet.
https://www.analog.com/media/en/technic ... ad1511.pdf
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Autotrig på chinascope?

Inlägg av Marta »

Tack för uppgift om vad det är för ADC och länk till databladet. Det här är ju något totalt annat med 4 st. 250MS/s ADC på samma chip som delar på uppgiften. Hade fått uppbyggnaden totalt om bakfoten och trodde det var en enda 1GS/s ADC som switchades mellan de två kanalerna. :oops: :oops: :oops: :oops:
Skriv svar