Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
John Eriksson
Inlägg: 476
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Maskinen heter Modig UBM-AM. Vet att vissa tycker att den inte passar som fräsmaskin men det beror naturligtvis på hur stora fräsar man sätteri och hur stora skär man tar och material. Den har MK4 i spindeln upp till 2160 RPM, Spännhylschuck som tar 20 mm pinnfräsar, Sitter ett Demanders koordinatbord med ca 450 mm längdmatning och ca 200 mm tvärmatning. Pinolen har en rörelse på 170 mm och borrhuvudet höjs och sänks ca 450 mm. Automatiks pinolmatning på 0,1 eller 0,2 mm/varv på spindeln. Gissar på en totalvikt på ca 400 Kg.

https://www.gnosjomaskin.se/sv/maskiner ... -05b-00464

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
agehall
Inlägg: 427
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Inlägg av agehall »

Ok, det var en lite större maskin än vad iallafall jag tänkte mig när du först ställde frågan men fortfarande långt ifrån en 5-axels CNC-fräs.

Jag ser fortfarande inte hur linear rails skulle hjälpa dig med en Z-probe. En Z-probe är ju bara en sensor som ska indikera att spetsen på verktyget är på en viss höjd. Om detta sker med induktion, ultraljud, mekanisk brytare eller telepati är mindre intressant och en smakfråga. Det absolut enklaste är att göra något med en mikrobrytare. Om du tänker använda någon beröringsfri metod för själva höjdbestämningen, så vill du fortfarande ha en "knapp" som verktyget trycker ned och mäta mot undersidan av "knappen" för annars kommer du ha problem att mäta verktyg med liten diameter.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32566
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Inlägg av säter »

Jag fattar fortfarande inte vad en linjärskena ska göra för nytta?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Inlägg av tecno »

Det är du ine ensam om
John Eriksson
Inlägg: 476
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.
Började rita på en probe som ser ut som så.
Height probe.JPG
Bestående av ett hus, har ett konisk "pelare" mest för att det ser bra ut. En induktiv gränslägesbrytare som sitter på ett vinkelfäste. Samt en axel 12 mm diam med en platta med en helt plan och vinkelrät översida med minst 20 mm diameter som fräsverktyget/borren skall tryckas emot, fjäderbelastad uppåt i bilden. Tanken var att göra denna 12 mm axel med mycket fin glidpassning. så att den vobblar minimalt när den åker upp och ner i huset.
Gränslägesbrytaren sitter med ena änden några mm från 12 mm axeln. Gränsläget bryter eller sluter beroende på typ när 12 mm axeln har nått till en viss punkt. denna punkt kan variera beroende på hur stort föremålet är samt material. Jag har provat ett gränsläge genom att sätta en mikrometer istället för 12 mm axeln, och funnit att vid ett visst avstånd från gränsläget så sker ett omslag i gränsläget och det är i ett gränsområde som är på hundradels mm. Sitter en diod som tänds vid omslag. Så noggrann tror jag inte att en mikrobrytare är.
Därför är det viktigt att 12 mm axel inte vobblar eller intar olika avstånd från gränsläget. Detta gäller om denna axel skall påverka en mikrobrytare, speciellt en med en lång arm som dom kan ha, där det kan uppstå glapp, armen böjs eller annat. Finns väl även mikrobrytare som ser ut som en tryck ström brytare.

Hur kommer då linjärskenan in i bilden. Det är tänkt att denna skall ersätta huset och den noggranna passningen mellan hus och 12 mm axel. Är den glappfri och löper lätt så skulle det vara enklare för mig att göra en hållare/hus för skena och ett fäste för gränsläget.

Med första skiss så kommer jag att få ett centimeter långt område som säkerhet om gränsläget inte slår om. Varför 20 mm plan yta. Jo för att en 20 mm pinnfräs skall kunna landa på denna tallrik då det trots allt är ytterdiametern som ger "höjden" på verktyget oavsett om liten eller står fräs. undantaget kanske radiefräsar, vinlelfräsar och liknande, då det kanske blir centrum på fräsen är då tallriken helt plan och vinkelrät så indikerar det på rätt sätt även då. Är diametern på tallriken stor och axeln vobblar mycket och man använder en liten fräs långt ut mot diametern på tallriken så kommer ett vinkel fel att inträffa som ger fel "höjd" på verktyget. Titta på video klippet jag länkade till så är även den mannen mycket noga med att få så litet spel mellan axel och hans hus.

Det blev långt detta, hoppas att ni orkat läsa igen om och att jag varit tydlig med mina tankar och önskemål.

Önskar John Eriksson i Bollnäs Mvh.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Inlägg av tecno »

Den induktiva sensorn, vad har den repetitions noggrannhet med tilltänkta avståndet?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32566
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Inlägg av säter »

Jag ser ingen linjärskena i den där ritningen.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Inlägg av tecno »

Nu får du allt klura lite bättre, skissen är ju ett förslag och texten borde ge dig resten :)
John Eriksson
Inlägg: 476
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Sklall försöka göra en liten film på detta med min mobil.

Mvh. John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7008
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Inlägg av lgrfbs »

Fin skiss, var har du tänkt att fjädern för att trycka provytan upp mot verktyget, ska sitta?
Bra nyfiken.
John Eriksson
Inlägg: 476
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.
Film nedan om det får plats i forumet. Har satt mikrometern så att den simulerar hur 12 mm axel kommer att verka. är ca 2mm mellan manteln på miken och gränslaget. som är av typen BK-NPN-NC 10-30 V spänningsområde. Titta på vippindikatorn och sedan lysdioden på gränslaäget. Jag justerar miken 1- 1,5 hundradel och då sker ett omslag. Är tänkt att fungera så att när dioden lyser så är proben inte aktiverad, när dioden är släckt då är proben aktiv. DVS. diod lyser krets sluten, diod släckt krets bruten på samma sätt som en 3D probe verkar. Filmen för stor. Får lägga upp den på YouTube istället på min kanal.
Jag tycker att denna film bör visa att dessa Induktiva gränsläges brytare är mycket känsliga och repeterbara. Filmen bör var tillgänlig om några minuter.




Mvh. John Eriksson i Bollnäs.
John Eriksson
Inlägg: 476
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Gjort i ett 3D CAD program där jag gjort huset delvis transparent och en fil sparad som JPEG. Inte berstämt var fjädern skall sitta, det spear egentligen inte så stor roll tror jag. Kan sitta mellan tallrik och hus synligt eller mellan 12 mm axel och botten på hus invändigt. Kanske lite bättre att ha utvändigt då det kanske "centrerar" axeln bättre om fjädern lyfter istället för skjuter på från undersidan. Beror åckså på vilken fjäder jag hittar. Just nu har jag bara fjädrar för invändigt bruk, men skull vilja ha lite klenare och med större slaglängd.

Mvh. John Eriksson i Bollnäs.
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Inlägg av hummel »

Det känns som du vill skapa en avancerad teknisk lösning på ett problem som inte existerar. :-)

Enklast som nämnt tidigare är en mekanisk verktygsmätare där du joggar ner Z till rätt höjd. Trycker på ”set Zero” och det är klart.
Att han en verktygsmätare med utgång kommer inte ge dig någon större fördel. Detta är en hyfsat billig variant, jag har deras 3D-prob till en fräsmaskin.
https://vers.ge/en/touch-probes/21-vers-tsm.html
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32566
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Inlägg av säter »

John Eriksson skrev: 9 april 2023, 21:36:10 Automatiks pinolmatning på 0,1 eller 0,2 mm/varv på spindeln
Jag antar att du har byggt om detta till CNC-styrt nu?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32566
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Inlägg av säter »

tecno skrev: 12 april 2023, 18:02:18 Nu får du allt klura lite bättre, skissen är ju ett förslag och texten borde ge dig resten :)
Ett par kulbussningar kanske vore bättre?
Skriv svar