Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
John Eriksson
Inlägg: 476
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Inlägg av John Eriksson »

Hej på Er alla.

Dessa Linear Rails brukar användas till CNC byggen, i både X,Y och Z axel. Jag tolkar att dessa LR är glappfria och exakta för att kunna användas som styrning av dessa axlar. De finns att köpa i flertalet olika storlekar och med olika längder på "railsen". Skulle en sådan här duga att göra en "Height probe" av.

https://www.ebay.de/itm/402454925129?_t ... 2607686910


Genom att sätta upp enheten på en stål eller alu bit som sedan vilar på fräsbordet och med en induktiv gränslägesbrytare som denna

https://www.ebay.co.uk/itm/284018511271

Har sådana i mitt CNC bygge och min erfarenhet är att det sker ett omslag mellan ledande till avbrott med några hundradelars tolerans. Så frågan är om Linear Rails matchar grtänslägesbrytaren.

Undrar John Eriksson i Bollnäs Mvh
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7008
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Inlägg av lgrfbs »

Troligen.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Inlägg av tecno »

Vad är det för mackapär du ska koka ihop? Hänger inte med i svängarna vad du ska göra.
John Eriksson
Inlägg: 476
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

En sådan här "Mackapär" som blev lite felstavad.



För att kunna byta verktyg i fräsen och få rätt "höjd" på verktyget.

MVH. John Eriksson i Bollnäs.
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Inlägg av hummel »

Kan detta vara ett alternativ i stället?

https://shop.otdtools.se/product/hojdinstallare-analog
agehall
Inlägg: 427
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Inlägg av agehall »

Förstår inte hur linear rails kommer in i bilden här. Allt du behöver är egentligen en mikrobrytare som sitter fast monterad. Sedan kör du ner verktyget mot den tills den slår till och vips vet du var spetsen på verktyget är i Z-led.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Inlägg av tecno »

Håller med föregående. Håll allt KISS så blir det bra.
John Eriksson
Inlägg: 476
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Tycker att dessa mikrobrytare har mycket sämre noggrannhet och repeterbarhet. Skall en height probe bli bra så bör den ha så litet spel i Z-led som möjligt och den brytare som sätter höjden skall ha en väl definerad punkt när det blir endera en öppen krets eller sluten krets. Där kommer denna induktiva gränslägesbrytaren i i bilden då den växlar öppen/sluten inom några hundradels mm. Är det då glapp i Z-led så tappar man noggrannhet och detta gör att fel höjd på verktyget erhålls. Vidare så bör det vara en stor platt yta som är parrallell mot fräsbordet som fräsen kan trycka på, är denna yta inte parrallell mot fräsbordet så blir höjden fel beroende på hur fräsen trycker på ytan.
Förstår inte vad KISS innebär.

Tycker John Eriksson i Bollnäs MVH.
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Inlägg av hummel »

Keep it simple stupid.

Tittade du på min länk, med analog skala kan du nog få en noggrannhet på några tusendelsmillimetrar. Jag nöjer mig med 1/100 mm eller så.
John Eriksson
Inlägg: 476
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Inlägg av John Eriksson »

Hej Hummel.

Tittade på den länk du skickade. Om jag fattat rätt så var det en hödinställare med en indikatorklocka. Var dock ingen anslutning till BreakOut Board kort, som jag fattade, så den går nog tyvärr inte att använda tillsammans med mitt styrprogram UCCNC. Samt att den kostade 1600-: + moms. vilket jag tycker är för mycket för mig.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
agehall
Inlägg: 427
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Inlägg av agehall »

Försöker du säga att din Z-axel inte sitter på rails idag? Isåfall kan det vara en bra uppgradering. Men det kommer bara stabilisera Z-axeln i XY-planet, inte i Z-led - där är du alltid beroende av kulskruven och dess backlash. Dock är backlash i Z ett ganska litet problem i en CNC eftersom hela spindelhuvudet brukar väga en del och se till att alltid trycka huvudet nedåt.

Rails i sig ger dig dock inget när det gäller att mäta längden på verktyg. Där behöver du någon form av givare. Om det sedan är en mikrobrytare eller en induktionssensor spelar mindre roll. Oavsett vilket lär du få tillräcklig precision för allt du gör med ett hemmabygge. Om vi däremot pratar proffesionella maskiner så är det en annan sak, men då pratar vi även andra prisklasser.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7008
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Inlägg av lgrfbs »

Det skulle räcka med en sån här brytare:
Micro_switch.jpg
Det är ju bara skäreggens position i förhållande till ett känt Z värde som bestämmer verktygenslängd.

Formen från ett värmeljus har fungerat fint för mig när jag har behövt ta ut nytt Z för de jobb jag gjort i hobbymaskinen.
På jobbet läser vi av verktygslängden externt i en mätmaskin med ljus.


Eller ta en titt på dessa:
https://www.ebay.com/itm/275259531151?h ... SwrrZiT9kK

https://www.ebay.com/itm/401167842743?h ... Sw65FXqaZT
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Inlägg av hummel »

John Eriksson skrev: 9 april 2023, 19:05:52 Hej Hummel.

Tittade på den länk du skickade. Om jag fattat rätt så var det en hödinställare med en indikatorklocka. Var dock ingen anslutning till BreakOut Board kort, som jag fattade, så den går nog tyvärr inte att använda tillsammans med mitt styrprogram UCCNC. Samt att den kostade 1600-: + moms. vilket jag tycker är för mycket för mig.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Det stämmer att den är helt mekanisk. Jag själv tycker inte att det förenklar hanteringen om den har en brytare som du kan koppla till en ingång på ditt styrsystem.
Klockan indikerar 50 mm över önskad Z som du enkelt matar in i ditt styrsystem.
John Eriksson
Inlägg: 476
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Borrhuvudet som förmodligen väger runt 100 Kg, sitter med en laxstjärt styrning, i en gjutjänspelare med ett tvärsnitt på ca 300x200 mm. Samt en helt vanlig ledarskruv med trapetsgänga. I min maskin som är gjord i gjutjärn och stål. Så de länkade probarna kommer ej att fungera utan att sätta en isolerande skiva under proben. Som förvisso är helt genomförbart. Det sitter en sådan där mikrobrytare på pinolen i min maskin. Har försökt använda den tillsammans med den automatiska pinolmatning som finns men min erfarenhet är att det inte fungerade speciellt bra. Jag ställde in så att matningen skulle brytas vid ett visst djup men sedan när jag körde så bröts matningen på ett annat djup. Så jag vill inte ha någon mikrobrytare och jag har Induktiva gränslägen som jag har provat att dom bryter/sluter med en noggrannhet på några hundradelar.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7008
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Någon som gjort en "Height Probge" med Linear Rail.

Inlägg av lgrfbs »

Vad är det för maskin du har där? (Snälla kan du visa en bild på den?)
Jag har fått intrycket att din idé är överarbetad i förhållande till vad den ska göra, hoppas att jag har fel.
Skriv svar