Limknekt byggd i Trä

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18409
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Limknekt byggd i Trä

Inlägg av 4kTRB »

Den här håller på att torka (härda), epoxilim i vissa delar.
Ska bygga en till. Och sedan eventuellt 2st ytterligare då jag
fick tag i ekbitar till klotsarna.
Skulle egentligen köpt 2 på biltema i går men var för långt ifrån och spanade på nätet efter DIY istället.
LKT.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18409
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Limknekt byggd i Trä

Inlägg av 4kTRB »

Klotsen längst till vänster har en försänkt M10 mutter till höger och ett 10x26x8 kullager monterat till vänster.
Kullagret är helt öppet och har legat i bra att ha lådan hur länge som helst.
Det verkar fungera bra. Förmodligen kommer jag köpa några fler då de bara kostar 15kr typ. Centrumborret på 26mm kostade 67kr!!!
Kloots nr2 har en bricka och 2 låsta muttrar försänkta till höger och 1 bricka och 2 låsta muttrar utanpåliggande till vänster, lagom
åtdragna så det snurrar fritt.
Klots nr3 har en 12mm stång monterad som placeras i hålen.
Handtaget har ett 10 cm djupt hål om 10mm och limmat med super-epoxi. 24-timmars.
Spännvidden totalt är nog runt 70 cm på den här.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32789
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Limknekt byggd i Trä

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Förutsätter att du, där du har trä mot trä, har limmat med riktigt trälim och efter att ha putsat bort hartsämnen från ytorna. Har man ett bra tryck på bitarna får man jimra bra fogar.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18409
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Limknekt byggd i Trä

Inlägg av 4kTRB »

Det jag lärt mig är att inte ha så mycket tryck så allt lim försvinner för då har limmet ingen verkan,
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Limknekt byggd i Trä

Inlägg av Glenn »

I slöjden i mellanstadiet hade vi en massa limknektar av trä, dock byggde dom på en excentrisk träbit som pressade ihop det hela, jag misstänker att dom inte var köpta utan tillverkade av nån slöjdlärare.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18409
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Limknekt byggd i Trä

Inlägg av 4kTRB »

Och hur blev resultatet?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32789
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Limknekt byggd i Trä

Inlägg av HUGGBÄVERN »

4kTRB skrev: 6 april 2023, 21:08:15 Det jag lärt mig är att inte ha så mycket tryck så allt lim försvinner för då har limmet ingen verkan,
OJ! Nej, tvärtom! Lim som sådant är riktig skit att utgöra en bra fog. Det är när limmet penetrerar träet och du har trä-mot-trä som du får en riktigt stark fog. Har du enfog med trä-lim-trä har du ingen styrka. Limmet ska bort från ytorna och in i träet och det fixar du med tryck.
Det är så här all möbelindustri gör för att få möbler som inte faller isär. Du pressar ihop limbestrukna träpinnar med hydraulpressar för att få limmet från ytorna och in i träet.

Du kan inte spräcka isär en riktig limfog så den delar sig utmed de gamla träytorna. Har du låtit det vara en spalt med lim mellan träpinnarna, får du brottet i limmet.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18409
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Limknekt byggd i Trä

Inlägg av 4kTRB »

Var det därför min slöjdlärare sa att stryka lim på båda sidor om träet en stund innan jag applicerade limmet, som en novis den jag var
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32789
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Limknekt byggd i Trä

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det vet jag inte. DEn limfogmaskin vi startade upp i Estland en gång beströk bara ena sidan men pressade sedan ihop pinnarna med hydraulcylindrar.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18409
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Limknekt byggd i Trä

Inlägg av 4kTRB »

Inget lim kvar då går det väl lika bra att bara pressaihop och det blir bra?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32789
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Limknekt byggd i Trä

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kan du flytta det tredje blocket för att justera för olika storlekar på objekt som ska limmas?



En liten fotnot, hade inte Clas-i-Sjön, en gång i tiden, "grejjer" för att göra egna limknektar av lagom stort/litet stålrör?


PS. MDF gör man genom att pressa träfibrer under högt tryck och värme så hartsämnena klistrar ihop fibrerna. (Man kanske tillsätter lite extra lim).

PPS. Om någon undrar, det är skillnad på lim, klister osv. Men det får man googla upp.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18409
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Limknekt byggd i Trä

Inlägg av 4kTRB »

Den går att flytta.
Det var här jag sett bygget: https://svenska.yle.fi/a/7-1456449
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Limknekt byggd i Trä

Inlägg av SeniorLemuren »

4kTRB skrev: 7 april 2023, 14:22:44 Inget lim kvar då går det väl lika bra att bara pressaihop och det blir bra?
TRYCK
På limmet finns ett tryck angivet, t.ex. 1-5 kg/cm2. Det är svårt att kontrollera, men när limmet bubblar ut ur limfogen är trycket lagom.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18409
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Limknekt byggd i Trä

Inlägg av 4kTRB »

Och det krävs inte så mycket tryck för det.
Nerre
Inlägg: 26718
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Limknekt byggd i Trä

Inlägg av Nerre »

HUGGBÄVERN skrev: 7 april 2023, 14:43:09 PPS. Om någon undrar, det är skillnad på lim, klister osv. Men det får man googla upp.
Traditionellt sett har klister varit stärkelsebaserat (d.v.s. vattenlösligt) och lim har varit proteinbaserat (potentiellt mjuknande av värme).

Inom bokbindning skiljer man tydligt på klister (paste) och lim (glue). Klister görs helst av stärkelse från vete (wheat paste), lim idag använder man särskilt PVA-lim men traditionellt har man gjort lim på fiskars simblåsor har jag för mig. Animaliska lim undviker man inom bokbindning idag då diverse insekter och gnagare dras till dem.
Skriv svar