Bygge av pick-and-place.

Berätta om dina pågående projekt.
vaxfan
Inlägg: 852
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Bygge av pick-and-place.

Inlägg av vaxfan »

Två enkla joysticks, en för X/Y och den andra Z och rotation, och sedan en arduino för styrningen.
Arduino har ju redan tilläggskort för små stegmotorer, så då slipper du fundera så mycket på den biten.
En momentan tryckknapp för vakuum av/på.
Kanske en switch för att välja att göra X/Y förflyttningarna i hög eller låg hastighet också vore nått.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Bygge av pick-and-place.

Inlägg av Teknikern »

Alltihop detta ligger långt över min nivå idag, Arduino vet jag vad det är, stegmotordrivare vet jag vad det är, joystick vet jag också vad det är men få ihop detta har jag inte den blekaste aning om hur, dessutom kommer jag troligtvis aldrig att pyssla med programmering om nu det skulle behövas, jag är kass på det och totalt ointresserad i dagsläget så frågan är, motoriserar jag den till ett stjälpmedel istället för att skapa ett hjälpmedel?
vaxfan
Inlägg: 852
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Bygge av pick-and-place.

Inlägg av vaxfan »

Jag tror säkert att det finns en och annan programmeringskunnig som kan assistera dig med den biten.
Men det går naturligtvis att göra ett styrsystem utan programmering.
Du kan använda vanliga DC-motorer och bygga styrningen helt analogt också.
Lite retro stil på styrningen kanske är grejen. :)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Bygge av pick-and-place.

Inlägg av Teknikern »

Jag börjar med helt handstyrd och ser hur det går först, ett steg i taget brukar funka bäst. :)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Bygge av pick-and-place.

Inlägg av Teknikern »

Plockhuvudet klart, det blev en elektromagnet. Den modifierades invändigt så den har fjäderretur vilket den saknade. Nålen sitter på ett litet t-kors till tryckluft och magnetspindeln är nersvarvad och trädd inuti t-korset, stadigt blev det iallafall. Nu är munstycket fullt svängbart.
20230407_215037.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Bygge av pick-and-place.

Inlägg av Teknikern »

Så blev den färdig och den fungerar kanonbra så nu har jag "en tredje hand", magneten trycker ner kretsen alldeles lagom löst för att inte kvadda nåt med 7 volt, magnetventilen till vakuumet öppnar också på 7 volt, båda är 24-voltare och ska köras på växelström men labbaggregatet fick bli strömkälla, varför inte använda det som ändå står på bänken? :)
Den här kommer att förenkla "en hel del" lindrigt sagt, kommer behovet bygger jag en pick-and-place från scratch i framtiden men jag känner att dit är det lång,,,,,väldigt långt. Tronxy-vraket som blev organdonator köptes för en tusenlapp, cirka 1/3-del gick åt så billigare blir det nog inte att bygga en handjagad pick-and-place, vakuumpumpen är från en skrotad butikskyl, fotpedalen från en skrotad,,,,tja nåt annat så i vanlig ordning blev det ett "recyklingbygge" och återbruk gillar vi ju här. :mrgreen:
20230409_230330.jpg
20230409_231131.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bygge av pick-and-place.

Inlägg av tecno »

Det går framåt med bygget ser jag :tumupp:
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Bygge av pick-and-place.

Inlägg av Teknikern »

Jag är helnöjd så här långt, nästa projekt i maskinbygget blir en pastadispencer / pick-and-place- kombimaskin, sen en ev. "kretskortsgrill" men detta ligger i framtiden. :)
vaxfan
Inlägg: 852
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Bygge av pick-and-place.

Inlägg av vaxfan »

Bra jobbat! Och ja, vi gillar återbruk. :) :tumupp:
jas39
Inlägg: 99
Blev medlem: 24 december 2005, 23:23:09
Ort: Älvsjö

Re: Bygge av pick-and-place.

Inlägg av jas39 »

Snygtt bygge! Enkelt och med återanvändning. Själv klarar jag inte att plocka ihop kort utan mikroskåp. Hur löser du det? Starka glasögon? Den kasnke skulle gå att ha nån form av lins, eller kamera för att underlätta?

/&&
Skriv svar