Frekvensstyrning av godtycklig AC-motor/kompressor?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32566
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Frekvensstyrning av godtycklig AC-motor/kompressor?

Inlägg av säter »

pi314 skrev: 8 april 2023, 10:16:09 är de någon som vet varför det inte finns värmepumpar med borstlösa motorer?
Jag trodde att det satt en kortsluten asynkronmotor i dessa?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Frekvensstyrning av godtycklig AC-motor/kompressor?

Inlägg av TomasL »

De flesta har vanlig motor, dock gissar jag att en del inverterstyrda maskiner kan ha BLDC
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32566
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Frekvensstyrning av godtycklig AC-motor/kompressor?

Inlägg av säter »

Båda dessa typer är väl borstlösa?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Frekvensstyrning av godtycklig AC-motor/kompressor?

Inlägg av TomasL »

Ja, en BLDC motor är egentligen en AC-motor, då den inte går att driva utan ett drivsteg, som ger en 3-fas späning till motorn.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5829
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Frekvensstyrning av godtycklig AC-motor/kompressor?

Inlägg av pi314 »

Jag har en 12 kW VV-VP, Thermia Atlas 12, som kan variera varvtalet mellan 1200 RPM ch 5300 RPM.
Jag hittar inte i specen vilka frekvenser det motsvaras av från invertern, men förhållandet mellan högsta varv och lägsta är 4,42.

Det är ju betydligt mer än 2,3 (70/30) och t.o.m. mer än 4,35 (87/20).

Det låter inte för mig som om det skulle vara omöjligt att lösa smörjningen av kompressorn vid låga varv.

Är det inte bara så att det inte har funnits ett sådant behov tidigare?

Allt har så klart ett pris och ett värde. Med billig el har det kanske inte gjort så mycket att man inte har optimerat effektiviteten?

En bekant talar om en lite experimentell VP-installation där man nått COP=9. Med standard värmepumpar. Jag ska vid tillfälle försöka ta reda på mer om detta. Om och när jag vet mer ska jag dela med mig. Jag personligen är nöjd om jag når COP≥6 under december till februari. Lite högre resten av året. T.o.m. COP=5,5 skulle jag nog nöja mig med...

/Pi
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Frekvensstyrning av godtycklig AC-motor/kompressor?

Inlägg av TomasL »

Nu gällde det traditionella kompressorer, vilka normalt sett används i diverse kylmaskiner och VP.
Thermia använder en speciell kompressor, gissar att det är en Danfoss VZH, vilken är en inverterdriven scrollkompressor, och den är naturligtvis konstruerad för att köras enbart med omformare inom ett hyffsat stort område.
Skriv svar