Oplanerat projekt, Blomqvist-svarv
Postat: 25 januari 2023, 22:58:33
Det var inte tänkt att det skulle bli nåt direkt projekt av svarven, men efter några oväntade vändningar så är den mer nerplockad än när jag köpte den.
Jag får återkomma med lite bilder men jag börjar med en kort sammanfattning av vad som hänt.
Jag köpte under hösten en Blomqvist BS 1000-SL Universal från -73 med diverse tillbehör och kända fel.
Slutdrevet hade tappat en tand och dragröret till spännhylsorna är på okänd ort.
Eftersom man kan välja mellan nerväxlat eller direktdrift känns inte drevet som en show-stopper, utan mer som ett svarv- och fräsprojekt för framtiden.
Och detsamma tänkte jag för dragröret.
Sen visste jag att drivremmen var något, ehm, efter bäst-före om en så säg.
Hur som, efter ett fasligt arbete* med att dra om matarkabeln till nya garaget, så den passerar en ny undercentral i gamla källargaraget**, så hade jag ett trefasutag och ett nytt boende till svarven.
När farsan var på besök (pensionerad elektriker) fick han inspektera mitt eljobb och så provkörde vi maskinen. Jag blev faktiskt lite förvånad när det började spruta drivrem ut ur motorrummet.
Motorn är kopplad med rem till en variator, och från variatorn till spindeln sitter den utgångna kuggremmen i fråga. Inte omöjligt att den är från -73, med tanke på skick. Det påminde en del om spagetti när man lyfte på locket till spindelhuset.
Jag ringde Bergströms mekaniska i Frövi som på sin hemsida utlovade diverse reservdelar till Blomqvistare, och de hade haft remmar tidigare, men de var tyvärr slut i lagret just nu. Vidare visar det sig också att dessa är lite omöjliga att få tag i, så de har tidigare specialbeställt från Tyskland och sålt från sitt lager. Specialbeställt betyder också specialpris och senast de sålde dem gick de för 12-1300 plus moms.
Jag har nu varit hos två firmor är i Eskilstuna utan napp ännu, men jag ska försöka hinna förbi Momentum imorrn även om jag inte tror på napp där heller.
Johan på Bergströms sa att remmen som de sålt hette 25,4 T1/2" Brecoflex 1270 049. Osäkert om 049 var av betydelse. Dvs, 1 tum bred, halvtums delning, T-profil(?), 1270 lång.
Tips mottages tacksam om det är så att någon har några känningar på en sån rem.
Längden tänker jag borde vara ganska lätt att hantera något längre om så behövs genom att bara tillverka några block man sätter mellan svarven och skåpet den står på.
Är det helt omöjligt att få tag på rätt profil skulle man kanske kunna byta remhjulen mot modernare profil, men då skulle det nog vara bra med en svarv för att modifiera drev-rem-kombon i huvudet. Just ja, svarven är ju inte brukbar för stunden...
Och ska man nu börja bygga om och man måste leja ut jobb så kanske det inte var så farligt med en rem för 1600 skattade sekiner i alla fall.
Vidare har jag också en VFD ligger och väntar installation för att få mjukstart och varvtalsstyrning, för variatorn rör sig inte, men det kan vara så att det bara är luft i systemet.
*Ett litet elskämt, även om det inte var helt smidigt med en 4g10.
**Hade tänkte att ha svarven i nya garaget först, men det blev en större modell än vad som ryms där, och kabeln gick redan genom källgaraget. Bara att lägga till 2m mitt på.
Jag får återkomma med lite bilder men jag börjar med en kort sammanfattning av vad som hänt.
Jag köpte under hösten en Blomqvist BS 1000-SL Universal från -73 med diverse tillbehör och kända fel.
Slutdrevet hade tappat en tand och dragröret till spännhylsorna är på okänd ort.
Eftersom man kan välja mellan nerväxlat eller direktdrift känns inte drevet som en show-stopper, utan mer som ett svarv- och fräsprojekt för framtiden.
Och detsamma tänkte jag för dragröret.
Sen visste jag att drivremmen var något, ehm, efter bäst-före om en så säg.
Hur som, efter ett fasligt arbete* med att dra om matarkabeln till nya garaget, så den passerar en ny undercentral i gamla källargaraget**, så hade jag ett trefasutag och ett nytt boende till svarven.
När farsan var på besök (pensionerad elektriker) fick han inspektera mitt eljobb och så provkörde vi maskinen. Jag blev faktiskt lite förvånad när det började spruta drivrem ut ur motorrummet.
Motorn är kopplad med rem till en variator, och från variatorn till spindeln sitter den utgångna kuggremmen i fråga. Inte omöjligt att den är från -73, med tanke på skick. Det påminde en del om spagetti när man lyfte på locket till spindelhuset.
Jag ringde Bergströms mekaniska i Frövi som på sin hemsida utlovade diverse reservdelar till Blomqvistare, och de hade haft remmar tidigare, men de var tyvärr slut i lagret just nu. Vidare visar det sig också att dessa är lite omöjliga att få tag i, så de har tidigare specialbeställt från Tyskland och sålt från sitt lager. Specialbeställt betyder också specialpris och senast de sålde dem gick de för 12-1300 plus moms.
Jag har nu varit hos två firmor är i Eskilstuna utan napp ännu, men jag ska försöka hinna förbi Momentum imorrn även om jag inte tror på napp där heller.
Johan på Bergströms sa att remmen som de sålt hette 25,4 T1/2" Brecoflex 1270 049. Osäkert om 049 var av betydelse. Dvs, 1 tum bred, halvtums delning, T-profil(?), 1270 lång.
Tips mottages tacksam om det är så att någon har några känningar på en sån rem.
Längden tänker jag borde vara ganska lätt att hantera något längre om så behövs genom att bara tillverka några block man sätter mellan svarven och skåpet den står på.
Är det helt omöjligt att få tag på rätt profil skulle man kanske kunna byta remhjulen mot modernare profil, men då skulle det nog vara bra med en svarv för att modifiera drev-rem-kombon i huvudet. Just ja, svarven är ju inte brukbar för stunden...
Och ska man nu börja bygga om och man måste leja ut jobb så kanske det inte var så farligt med en rem för 1600 skattade sekiner i alla fall.
Vidare har jag också en VFD ligger och väntar installation för att få mjukstart och varvtalsstyrning, för variatorn rör sig inte, men det kan vara så att det bara är luft i systemet.
*Ett litet elskämt, även om det inte var helt smidigt med en 4g10.
**Hade tänkte att ha svarven i nya garaget först, men det blev en större modell än vad som ryms där, och kabeln gick redan genom källgaraget. Bara att lägga till 2m mitt på.