Söker en Inverterare ,från minus till plus

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MatteBurk
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 januari 2023, 11:29:55

Söker en Inverterare ,från minus till plus

Inlägg av MatteBurk »

Hej
Jag har en shelly rgbw dimmer som ska styra original ledlister i min husbil. Shellyn styr med minus och konstant plus till ledlister.
På husbilen styrs den de befintliga tvärtom dvs de har minus konstant o styrs med plus.
Behöver då ett färdig kort som inverterar signalen från minus till plus....
Har hittat ett men på en firma i usa . Borde finnas nå liknande användbart närmare... Nån som har ider eller nån länk.?

Här är de jag hittade i usa:
http://www.digitallighting.com/animatio ... Common.htm

/Mattias
Mindmapper
Inlägg: 6468
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Söker en Inverterare ,från minus till plus

Inlägg av Mindmapper »

Går det inte bara att koppla om ledlisten ?

Då vill styra minus. Kan du koppla loss ledlisten så att båda anslutningarna till den är loss? Är den då inte på något sätt ansluten till chassit på bilen gör du följande.
Den sidan som förrut styrdes med +, ansluter du till + i bilens elsystem.
Den sidan som förut var fast kopplad till - , ansluter du till Shellyns styrutgång.
i övrigt kopplar du in Shellyn enligt anvisningarna.

Är alltid bra att veta vilken typ av utrustning du har. Inte bara en Shelly utan ange även typ. Du får en säkrare beskrivning då. Men det här borde fungera.
MatteBurk
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 januari 2023, 11:29:55

Re: Söker en Inverterare ,från minus till plus

Inlägg av MatteBurk »

Det är en Shelly rgbw dimmer configurerad för att köra en enfärgad list. De befintliga listerna styrs med plus. Minussidan på listen är ihopkopplade på en slinga runt i husbilen där fler andra elektriska saker använder samma minus. Ledlisten är dessutom uppdelad på 8 delar så det är för mycket jobb att bara koppla loss o vända på allt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45418
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Söker en Inverterare ,från minus till plus

Inlägg av TomasL »

<<tja, du har inte så många alternativ att välja på, antingen ett annat drivsystem, eller koppla om listerna.
MatteBurk
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 januari 2023, 11:29:55

Re: Söker en Inverterare ,från minus till plus

Inlägg av MatteBurk »

Eller få tag på en sån investerare som jag hittat i usa men söker närmare.......
ConnyK
Inlägg: 191
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: Söker en Inverterare ,från minus till plus

Inlägg av ConnyK »

[edit] Kom att tänka på att det inte löser TS problem iom att att LED är ansluten till -, plockar bort inlägget
Senast redigerad av ConnyK 15 januari 2023, 11:32:39, redigerad totalt 2 gånger.
Mindmapper
Inlägg: 6468
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Söker en Inverterare ,från minus till plus

Inlägg av Mindmapper »

Väldigt rörig beskrivning på inverteraren du länkade till. Har läst en gång till.

PWM outputs for Dimming LED or DC Voltage loads with Negative. Common ( chassis common in autos )
Det är ju precis det du har så utgången är ok.

Operates with all PULSE WIDTH MODULATION ( PWM ) DIMMER
Det ska ju också passa dig. Så insignalen är också ok
svanted
Inlägg: 5093
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Söker en Inverterare ,från minus till plus

Inlägg av svanted »

förstår det som att han vill ansluta en lowside drivning till leddar som är higside kopplade...
vilket inte går utan att koppla om leddarna.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26194
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Söker en Inverterare ,från minus till plus

Inlägg av Icecap »

Jag håller med svanted: LED-slingan ska från gemensam katod till gemensam anod.

Detta anser jag betyder att byta endera grej ELLER bygga ett drivsteg som dels kan belasta styrningen nog till att få tydliga signaler till ett eget drivsteg som då "vänder" signalernas polaritet.

Då ska man vara säker på om drivsteget ska köra i konstant-ström läge eller "bara" vara en switch till GND och strömbegränsningen finns i LED-listan.
Skriv svar