Läsa ut information och visa på lcd display till 500hk vol

Berätta om dina pågående projekt.
johnny karlberg
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 april 2006, 21:10:03
Ort: Motala
Kontakt:

Läsa ut information och visa på lcd display till 500hk vol

Inlägg av johnny karlberg »

Hej.
Första gången jag såg detta forum.
Jag har en 850 med 500hk+
I bilen sitter ett eftermarknads styrsystem med en rs232 port.
porten sänder hela tiden ut info om olika givares tillstånd m.m.

Jag skulle vilja ha lite hjälp på traven hur man löser detta att kunna läsa ut informationen på en LCD display.

Har funderat på om en enchipsdator kan lösa det hela.

Har även info om hur data strömmen ser ut.

"Transmission is as follows

Header Bytes

Data (all 16 bits, binary, LSB first)

RPM
Throttle %
Water Temp C
Air Temp C
Manifold Pressure Kpa
Lambda V
Battery V (X10)
Undriven Wheel Speed Kph (x10)

On V30 systems the following information is also sent

Ana1 mV
Ana2 mV
Ana3 mV



Check Sum

16 bit subtractive Check Sum, including header bytes.

all at

9600 baud, 8 bits, 1 stop bit, no parity

All at 10Hz frequency."

Skulle vara glad om ngn kunde hjälpa till.
Kan då bjuda på en provkörning av mitt monster..

/Johnny
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

En µC låter som en bra lösning. Ska du bara visa det på en LCD så är det en lätt uppgift. Räcker det med en text LCD eller ska den vara grafisk? Välj en µC med ströd för rs232. Då behöver du i princip bara en MAX232 eller motsvarande, och dispalyen, uteöver en µC.
johnny karlberg
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 april 2006, 21:10:03
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av johnny karlberg »

danei skrev:En µC låter som en bra lösning. Ska du bara visa det på en LCD så är det en lätt uppgift. Räcker det med en text LCD eller ska den vara grafisk? Välj en µC med ströd för rs232. Då behöver du i princip bara en MAX232 eller motsvarande, och dispalyen, uteöver en µC.
Kul med så snabbt svar, men det där var inte svenska för mig.

Enklaste vore ju att välja ut ngn av informationen som kommer och bara visa den.

Det bästa vore att ha en knapp så man kunde välja stega mellan olika banker som visar olika info.

Jag vill ju ha en text som bekriver vad man tittar på. Sen ett rörligt värde som ändrar sig..

Mvh Johnny
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

1) Läs reglerna. Citera ej föregående inlägg.

2) µC = mikrokontroller = enchipsdator. Vad har du för förkunskaper om elektronik/programmering? Är ganska nödvändigt att veta för att kunna ge svar.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ganska enkelt egentligen. Kan du ta en HExdump på utdatat och beskriva hur stor display du behöver och villka valmöjligheter du vill ha i presentationen så kan jag fixa ihop det åt dig.
DragonOrb
Inlägg: 381
Blev medlem: 16 oktober 2003, 21:57:19
Ort: Flen

Inlägg av DragonOrb »

Låter som ett megasquirt / vems
Dom säljer ju displayer till sina sprut.

Annars fixar en enchipsdator och ett RS232-interface (MAX232)
det du vill.
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Ja, tänkte just på det. Eftersom tillverkaren bemödat sig att implementera ett interface så har de säkert utrustning att koppla in till detta att sälja.
johnny karlberg
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 april 2006, 21:10:03
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av johnny karlberg »

URSÄKTA att jag citerade, visste inte om detta. Ber om ursäkt.

Jo, har inte speciellt stora kunskaper i programmering.

Rs232 portet på mitt DTA sprut används för att ändra värden m.m

Det finns även en "Dashlogger" att köpa för 16000 som läser information i realtid.

Kan ta en dump av informationen som kommer ut, men du kanske inte såg i första inlägget hur dataströmmen ser ut.

Displayen kan ju se ut hur som helst, men en fast text som talar om vilken info man ser för stunden.
En knapp där man kunde växla mellan olika infon.

En fyraradig display med två värden och två textrader vore ju en bra idé kanske.

Jag vet inte om det finns färdiga lösningar till Vems eller M squirt.

Tackar på förhand
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Då får du göra som någon här skrev; välja lämplig mikrokontroller med UART, MAX232, en fyraradig LCD samt nödvändiga komponenter därikring. Ett relativt lätt projekt om man pillat lite med mikrokontrollers tidigare.

Hur fungerar din hemsida, jag lyckas inte komma in på den?
johnny karlberg
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 april 2006, 21:10:03
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av johnny karlberg »

Eftersom jag inte har pillat ngt med microcontrollers skulle jag bli glad om ngn kunde ge lite mer utförligare information, eftersom jag älskar att lära mig nya saker..
DragonOrb
Inlägg: 381
Blev medlem: 16 oktober 2003, 21:57:19
Ort: Flen

Inlägg av DragonOrb »

Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Kika sedan på Elfa, välj en uC som har UART, det betyder att den har inbyggd "hårdvara" för att kommunicera med sprutet i din bil. Köp sedan denna uC samt en programmerare till denna och hårdplugga databladet. Börja med att få lysdioder att blinka och andra lätta saker. Sedan kan du börja laborera med UARTen och testa mot terminalprogram i datorn. När du väl fått detta att funka köper du en LCD display, exempelvis från sodjan här på forumet och lär dig skriva på den. Sedan gör du en enkel applikation som bara dumpar ut data från UARTEN till LCD'n. När du gjort det är du nästan i hamn och kan börja programmera den slutgiltiga mjukvaran som visar informationen på det sätt du vill ha den, som du skrev exempelvis genom att man "bläddrar" genom att trycka på någon knapp eller dylikt. Men som sagt - börja med att välja vilken uC du skall ha. Ett tips är en Atmel butterfly som du kopplar direkt till serieporten på datorn - då lär du dig använda UART från början. Buterfly bygger på en AT Mega 32 - en av de "värre" uC - den har allt du behöver och en massa I/O pinnar.
Skriv svar