Per har sönder något

Berätta om dina pågående projekt.
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Det var länge sedan en uppdatering även om det har hänt en del.

Min Monroe la av igen. Börjar tröttna lite på trasiga 4116 minnen.

Tog tag i saken och skrev om Adrian Blacks test rom för TRS80 till Monroen. Dock behövdes det en del extra för Monroens minnesbankar. Har listat ut lite hur det fungerar med att dissamblera bootloadern.
Dock har jag i princip aldrig gjort någon igentligen med assembler så inlärningskurvan var ganska hög.... Har gjort ett tidigare försök att göra detta till ABC80 med blandade resultat...
Men till slut så fick jag igång den och mycket riktigt så var det inte bara en utan två trasiga minnen.
Nu blev det lättare att byta dem då man vet vilka kretsar det är.
Speciellt lurigt var att väldigt mycket av koden bygger på macro, och la man till en rad kod för mycket så fungerade inte JR inte längre pga längden men assemblern varnade inte för det
monroe_test.jpeg
Efter att Monroe gick igång så tänkte jag att ta nya tag i samma test rom för ABC80. Denna gången så gick det mycket snabbare och fungerade direkt i ABC80SIM. Smidigt att ha en simulator o testa i vilket jag inte har för Monroen.
Dock är jag inte programmera nog att lösa ABC80's klocka, aka NMI, som drar NMI pinnen och skall köra kod för att uppdatera klockan stup i kvarten. Svårt när man inte har minne att tillgå att få stacken att fungera. Det finns säkert sätt att köra koden i 20ms steg för att på så sätt komma runt NMI hantering med JP tabeller.
Så det blev en special Z80 som får användas som ren abrupt disablar NMI den hårda vägen.
20231220_071907.jpg
Igår eller igentligen i förrgår var jag o hämtade lite ABC saker åt en kompis. Lovade att renovera en ABC812 skärm men där följde med en ABC80 också. När den ändå stog här så tänkte jag att jag skulle bara prova om den funkar.
Det gjorde den inte. Alla spänningarna var ok och den typ halvkörde kod, men inte riktigt det vanliga minnesfelet. Den hade lite för mycket regularitet i skräp bilden.

I med testrom och Z80'n
abc_test2.jpg
Mycket riktigt inte ett vanligt minnesfel utan alla bitar var dåliga... Kanske inte helt sant. Efter lite mätande med skåpet på kretsarna runt minnet så visade det sig att en multiplexer, 74LS257, gav skräp ut på en av pinnarna för adressavkodning. Byte och sedan ny provkörning. Då gav minnestesten ett mycket bättre resultat, 4st döda 4116. Byte och verifierade att minnena var trasiga i retrochiptestern.

O sen såg det roligare ut.
abc_test1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kockums
Inlägg: 51
Blev medlem: 1 december 2019, 08:11:45

Re: Per har sönder något

Inlägg av Kockums »

Skickligt jobbat! :bravo:
Vad är en retrochiptester?
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Hej

Man kan testa minne och logikkretsar men även programmera några typer av eprom, dock kräver det adapterkort.

Men den tar det mesta i logikkretsar faktiskt. Ett av min bättre köp faktiskt.

https://8bit-museum.de/sonstiges/hardwa ... r-english/
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3844
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Per har sönder något

Inlägg av Mickecarlsson »

Du hittar en tråd om Retro Chip Tester här: viewtopic.php?t=103426&hilit=Retro+chip+tester
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Per har sönder något

Inlägg av MiaM »

Trevligt att du portat testmjukvaran!

Ett tips angånde NMI på ABC 80 osv:
Du skulle kunna göra en version som förutsätter att skärmminnet fungerar bra nog och använda skärmminnet som stackpekare. Så gjorde de första versionerna av testet för TRS 80.

Om du hinner köra kod nog för att skriva ut hela teckenuppsättningen inom 20ms så finns det god chans att man kan använda endast den utskriften som felsökning för skärmminnet, och börja med att se till att detta ser vettigt ut, och när det är fixat så bör resten av koden gå att köra.
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Lite uppdatering från labbet.

Fick en fråga för ett tag sedan av en här på forumet om CATnet HDD kort. Jag har ett fungerade CATnet system till ABC men han har allt utom HDD kontrollern ( det är igentligen bara en kortväljare för data pinnarna).
CATnet var uppbyggt på 4680 bussen men med egna saker, Ett CPU kort med ram, HDD kontroller, ev floppy kontroller vilket är samma som till ABC, och seriesnöre med fler kanals RS422 för nätverket, samt skrivarkort mm.
CATnet nätverket var det snabbaste utav ABC nätverken. Det fanns ABCnet och Luxnet också.

Kompisen här frågade om jag inte kunde gör en kopia på min HDD kontroller. Sagt och gjort tutade runt på mitt kort och fick ihop ett schema.
hdd.png
Kanske inte det bästa schemat men det blir lite lagom svårt att få det snyggt när man tutar ut ledningarna. Visst kan man rita om det.... men risken är att något då också blir fel...
Hittade ett par mät missar när jag tittade på schemat som jag kunde mäta om o göra rätt.
Logiken såg ut att kunna fungera med det är lätt att man missar någon bana.
Bara för att det skulle gå snabbt (ta lite tid) så gjorde jag PCB i 4 lagers variant så jag slapp routa 5v och gnd. Visst är det ren lathet men tyckte det inte var värt att göra något annat. Det skulle säkert bli en omgång till när man väl har hittat alla fel som man har gjort.

PCB kom för någon vecka sedan men saknade lite komponter så det tog lite tid. Sen visade sig också att jag saknade keramiska kondensator. Fick några men 33pF saknades till slut.... Så det fick bli 0402 istället.

Kortet blev såhär jämnfört med det gamla.
20240119_152822.jpg
Nu till det roliga, Först mäta att inte det var total kortis i kortet och sedan in i CATnet låda för provkörning.
20240119_152912.jpg
Och jag vet inte hur men kortet hoppade igång och fungerade på första försöket.
Man undrar vad som igentligen lurt med det. Det går aldrig första gången.
20240119_152927.jpg
Skulle någon behöva ett kort, har jag ett över och schemat finns här.

https://git.sweproj.com/ABC80/catnet/sr ... controller
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Per har sönder något

Inlägg av anders_bzn »

Så snyggt Per! Nu måste jag ha igång mitt genast!
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Lite uppdatering från labbet.

Kommer att ersätta min Kina DC load med något annat.

Har kollat runt lite efter både färdiga men även projekt. Projekt är ju alltid roligare

Fastnade till slut på en 8 år gammal design från en youtube kanal Scully Electronic
Tyvärr verkar han försvunnit både från sin kanaloch från sin hemsida.

Dock kunde jag inte låta bli att modifiera lite i projektet, Framför allt på PCB layouten pga resistans på PCBet.

Det finns en intressant utmaning i projektet med att köra fetarna parallellt. Speciellt när värmen drar iväg på en fet....

Tanken är att ändra lite i mjukvaran och kör en touchscreen också på den. För denna typen av projekt brukar jag köra nextion skärmar vilka har en super enkel integration. Speciellt för mig som suger i mjukvara.

Kortet kom för några veckor sedan och i fredags kom en del av komponenterna. Istället för att sortera och spara var det bara att löda på allt istället.

Fungerar det bra skall jag bygga 2 kort till så att jag kan köra 3 laster samtidigt och styra dem ihop. Tanken är sedan att montera in alla tre i ett case.
20240204_093902.jpg

Min variant av PCB finns här https://git.sweproj.com/sweproj.com/DC_Load
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Ett parallell projekt som har pågått ett tag är ett smartaid800 kort som jag har lånat av Anders_bzn

Kortet funkar inte och är ganska kraftigt moddat. Batteridriften av minnet har aldrig blivit inkopplad så frågan är om det är någon form av prototyp?

Dock säger manualen till kortet att det finns en nyare FW version än det som ligger på eprommet. Manualen finns här https://www.abc80.net/archive/luxor/ABC ... manual.pdf och rommen finns här https://git.sweproj.com/ABC80/roms/src/ ... 800/addons

Owoco var närmast kungar på att göra saker komplicerade och implementera kopieringsskydd samt urläsningskydd för deras kort vilket gör felsökning ganska besvärlig...

Givitetvis har man slipat bort alla märkningarna på kretsarna
20240204_115859.jpg
Det är iofs inte så svårt idag att lista ut vilka kretsarna är, det är nästa fusk idag faktiskt...
Sedan blev det att bipa ut kortet och försöka göra ett schema, detta är iofs en ganska tidig version så det finns säkert ganska mycket fel men en del av logiken stämmer ganska bra.
Screenshot from 2024-02-04 12-00-00.png
Dock orkar Q1 inte driva med 68 ohms motståndet så U24A blir aldrig låg, som följd av det skrivs det aldrig till minnet.
U15 bipolärar prommet styr hurvida eprommet eller RAM skall vara inkopplad beroende på adresser.
Nästan hela den nedre vänstra delen är urläsningsskyddet. Den kommer att skriva skräp på databussen om den inte nollställs i tid.

Det bipolärar prommet har dock förlorat lite av sin bipolära kapacitet. Så har satt på ett pullup motstånd för att få bit 4 utgången att fungerar. Funkade dock att läsa ut med min ALL07 med rätt resultat men när lasten blir lite högre går det åt skogen.

Tyvärr har jag ingen stor logikanalysator utan bara 8 bits. Vilket inte räcker riktigt här.

Dock verkar det som den första biten i koden körs och att den sätter upp ramminnet med inital data men sedan skiter det sig

Så uppdatering följer
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Per har sönder något

Inlägg av xrayspex »

Fastnade till slut på en 8 år gammal design från en youtube kanal Scully Electronic
Tyvärr verkar han försvunnit både från sin kanal och från sin hemsida.
Spännande, jag har byggt ihop en dylik men har tänkt mig att skippa tangentbordet och byta till en OLED-skärm.
Fixar du ihop något med Touch så vill jag gärna ta del av din lösning :)
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Hej

Det löser vi.

Gjorde en liknande sak för några år sedan.

Hade en current ranger för att mäta små strömmar, nA o uA och behövde lite trigger för att debug mjukvara. Så la till en Nextion skärm till current rangern och lite nya funktioner. Den lilla oled skärmen står sig blek nu.

#d skrivare är bra att göra frontpaneler med så man får håla att gänga i skruvar till skärmen :-)
20240204_193537.jpg
20240204_193622.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

xrayspex skrev: 4 februari 2024, 19:25:06
Fastnade till slut på en 8 år gammal design från en youtube kanal Scully Electronic
Tyvärr verkar han försvunnit både från sin kanal och från sin hemsida.
Spännande, jag har byggt ihop en dylik men har tänkt mig att skippa tangentbordet och byta till en OLED-skärm.
Fixar du ihop något med Touch så vill jag gärna ta del av din lösning :)
Byggde du från Scully också ???
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Per har sönder något

Inlägg av xrayspex »

Ja precis.
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Hej

Efter en del svärande över antingen implementation av UART i arduino, kan vara i HW för 368an i arduino nano, som inte fixar duplex. Så blev det bitbang istället vilket verkar fungera bättre :-)
Så nu är nästan all kod för knappar och skärm över till en nextion skärm istället. Återstår nu att snygga till det lite och lägga på lite mer funktioner.
20240307_062706.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Per har sönder något

Inlägg av xrayspex »

Ser kalas ut!
Skriv svar