3fas elmotor 15kW felsökning
3fas elmotor 15kW felsökning
Elmotor brummar 3sek sen löser motorskyddet och automatsäkringen (den driver en hydraulpump som är bortkopplad nu, samma fenomen utan hudraulpump). Lagrena snurrar fint när axeln snurras för hand.
Ej tillgång till megger, men vid resistansmätning med multimeter över lindningarna så visar 2 lindningar ~1ohm och den sista ingen kontakt alls. Mäter mellan huvudkontaktor och D-kontaktor (Y/D-start). Hittar inga avbrott mellan kontaktorer/elmotor.
Någon som kan dra några slutsatser av detta? Kan en lindning bränna och orsaka totalt avbrott?
Elritning bifogad.
Ej tillgång till megger, men vid resistansmätning med multimeter över lindningarna så visar 2 lindningar ~1ohm och den sista ingen kontakt alls. Mäter mellan huvudkontaktor och D-kontaktor (Y/D-start). Hittar inga avbrott mellan kontaktorer/elmotor.
Någon som kan dra några slutsatser av detta? Kan en lindning bränna och orsaka totalt avbrott?
Elritning bifogad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 6114
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Tranås (Jönköping)
Re: 3fas elmotor 15kW felsökning
Hej och välkommen!
Enligt schemat, och märkningen på motorns anslutningar, hur mätte du resistansen?
Mätte du ~1ohm mellan exempelvis U-Z så lär det vara bränd linding = kortis = byt motor eller linda om den.
Enligt schemat, och märkningen på motorns anslutningar, hur mätte du resistansen?
Mätte du ~1ohm mellan exempelvis U-Z så lär det vara bränd linding = kortis = byt motor eller linda om den.
Re: 3fas elmotor 15kW felsökning
En lindning kan mycket väl bränna och orsaka kortslutning och/eller avbrott.
Mät mellan samtliga plintar dvs U-X, U-Y, U-Z, V-X, V-Y, W-Z, W-X, W,Y, W-Z, U-V, U-W, V-W, X-Y, X-Z, Y-Z samt samtliga plintar mot jord.
Skriv upp värdena du får.
Nu vet jag inte vad för multimeter du har, men motorlindningarnas resistans är troligen så låga, så du egentligen inte kan mäta dem med en multimeter, snarare behöver du ett motorinstrument, vilket mäter impedansen i stället.
Var huserar du någonstans?
Mät mellan samtliga plintar dvs U-X, U-Y, U-Z, V-X, V-Y, W-Z, W-X, W,Y, W-Z, U-V, U-W, V-W, X-Y, X-Z, Y-Z samt samtliga plintar mot jord.
Skriv upp värdena du får.
Nu vet jag inte vad för multimeter du har, men motorlindningarnas resistans är troligen så låga, så du egentligen inte kan mäta dem med en multimeter, snarare behöver du ett motorinstrument, vilket mäter impedansen i stället.
Var huserar du någonstans?
Re: 3fas elmotor 15kW felsökning
Tack för svaren och välkomnandet!
Bifogar en bild på mätvärden. Slarvade första mätningen insåg jag.
Jag använder en vanlig UNI-T UT139A multimeter. Vet att man inte kommer långt utan bättre instrument men man kanske kan hitta nåt uppenbart fel tänker jag, jobbar på båt så blir svårt att få tag på instrument, iallafall ett par dagar till.
Bifogar en bild på mätvärden. Slarvade första mätningen insåg jag.
Jag använder en vanlig UNI-T UT139A multimeter. Vet att man inte kommer långt utan bättre instrument men man kanske kan hitta nåt uppenbart fel tänker jag, jobbar på båt så blir svårt att få tag på instrument, iallafall ett par dagar till.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 6114
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Tranås (Jönköping)
Re: 3fas elmotor 15kW felsökning
Att motorskyddet löser ut, kan bero på att någon av kontaktorernas kontakter är brända och inte sluter, så att det blir obalans mellan faserna. Kanske är det inte fel på motorn, resistansmätningen verkar ok.
Re: 3fas elmotor 15kW felsökning
värdena är rimliga såvitt man kan mäta med en multimeter
kolla först så lagren är ok, även att rcyka ganska hårt i sidled
sedan hadde jag kollat om verkligen alla faserna kommer fram
byglat motorn i Y och provkört i tomme
spänn fast motorn innan man provar
kolla först så lagren är ok, även att rcyka ganska hårt i sidled
sedan hadde jag kollat om verkligen alla faserna kommer fram
byglat motorn i Y och provkört i tomme
spänn fast motorn innan man provar
Re: 3fas elmotor 15kW felsökning
Tack för alla bra svar!
Jag resistansmätte över kontaktorerna och alla kontakter ledde igenom. Noterade att tidreläet till Y/D-kopplingen var ställd på 0, så vred upp den till samma värde som den andra elmotorn på 0,5s (2 likadana motorer på samma system).
Nu snurrar motorn fint, spänning där det ska vara osv…Jag är dock inte 100 på vad som var orsaken, möjligen nån kontaktor som hängt sig eller kan det vara så att Y/D -kontaktorerna låg inne samtidigt och kortslöt?
Återigen tack för alla svar det hjälpte mig massa! /VM
Jag resistansmätte över kontaktorerna och alla kontakter ledde igenom. Noterade att tidreläet till Y/D-kopplingen var ställd på 0, så vred upp den till samma värde som den andra elmotorn på 0,5s (2 likadana motorer på samma system).
Nu snurrar motorn fint, spänning där det ska vara osv…Jag är dock inte 100 på vad som var orsaken, möjligen nån kontaktor som hängt sig eller kan det vara så att Y/D -kontaktorerna låg inne samtidigt och kortslöt?
Återigen tack för alla svar det hjälpte mig massa! /VM