Tangentbord "låg profil"

Berätta om dina pågående projekt.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Tangentbord

Inlägg av Gimbal »

N3M0 skrev: 16 juli 2023, 10:58:48 Snyggt! Vart får du tag på key capsen ifrån?
Det finns lite olika ställen, just dessa är en kombination av SA Goodspeed ( de vita alfanumeriska + svenska tecknen) och SA Carbon bones (de gråa) från drop.com. Man får pussla ihop lite olika "satser" ibland eftersom de svenska tecknen är ganska ovanliga, märkligt nog. Drop är ju i USA så det tillkommer en del pengar, det blir inte billigt...

Men vill man prova lite olika hattar så finns det en del hos maxgaming.se, i skiftande priser och kvaliteter.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Tangentbord "låg profil"

Inlägg av Gimbal »

Findecanor skrev: 16 juli 2023, 16:26:35 Nu fattar jag... Det är brytare i Cherry MX-storlek på den översta raden, för att få de tangenterna högre upp?
Exactamundo. Det blir en liten lagom kurva på det hela.
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Tangentbord "låg profil"

Inlägg av Findecanor »

Glenn skrev: 15 juli 2023, 00:15:36 själv föredrar jag nog att den inte gör det :)
Jag gillar olika stilar. Men jag tycker att om man går in för en stil på en grej så ska man försöka hålla sig till den stilen för komponenterna på den.

Jag skissar förresten på ett Amiga-inspirerat tangentbord, men mest på kul. Det är en sån grej jag gått och tänkt på länge men vet inte om det blir något av det.
Jag tänkte först göra ett mekaniskt ersättningstangentbord, men sedan jag börjat tänka på det har det kommit tre st andra såna att köpa, och ett till som "kommer snart".
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Tangentbord "låg profil"

Inlägg av Gimbal »

Det släpptes nyligen en ny keycapsprofil kallad MTNU som har lite retrostuk men med en betyligt lägre profil.
Så varför inte prova att göra ett ännu lägre tangentbord med de hattarna och Kailhs lågprofilswitchar. Det blir inte samma fina retrostuk, men det blir lägre.
Det visade sig dock att keycapsen fastnar i nedtryckt läge på switcharna.... :humm:

Men om man friserar switcharna lite med en vass avbitare så fungerar det fint. :vissla:

Ett designtest.
numpad low1.jpg
Kanske kan funka?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Tangentbord "låg profil"

Inlägg av Gimbal »

Med lite justeringar i design + färg och matt lack så blev det så här.
Dock himla svårt att få till färgen i bild, det ska vara lite mindre gult och mer brunt, på något vis. Sitter iofs vid en enkel skärm så färgerna är kanske ändå tokigare än vad jag tror.
MTNU numpad.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33839
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tangentbord "låg profil"

Inlägg av Glenn »

Det är fortfarande egen design på texten på knapparna, fast annat stuk på dom bara ? ..För dom finns väl inte md den fonten från fabrik ?
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Tangentbord "låg profil"

Inlägg av Gimbal »

Knapparna är köpta, men är en helt ny låg (eller hyffsat låg) -profil där de dessutom har tagit fram en egen font. Så ja, de finns att köpa. Kallas MTNU.
Är dock inte helt billiga, (annars skulle jag nog köpa en beige variant också.)
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 921
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Tangentbord "låg profil"

Inlägg av kodar-holger »

Det var väldigt mycket känsla av gamma facit maskin över dom där tangenterna. Nostalgin flödar.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Tangentbord "låg profil"

Inlägg av Gimbal »

Med lite solljus in genom fönstret så stämmer färgerna bättre, tror jag.
numpad mtnu2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar