Amatörradiorepetrar i Skåne

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Frankenmod
Inlägg: 21
Blev medlem: 10 juli 2021, 16:00:22

Amatörradiorepetrar i Skåne

Inlägg av Frankenmod »

Jag lyckas inte hitta några amatörradiorepetrar i Skåne(70cm/2m), det är helt tyst på samtliga frekvenser. Några av klubbarna verkar ha lagt ner, vad hände med Vitaby-repetern? Den var ju länkad via en repeter utanför Malmö som användes flitigt för tio år sedan.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Amatörradiorepetrar i Skåne

Inlägg av Marta »

Det hände 12.5kHz kanalavstånd och subton för öppning. Allt bara sveptes bort och tvärdog.

Det finns i varje fall en på Söderåsen 145.650MHz, 79.7Hz subton
https://www.sk7dd.se/wp/?page_id=2361

Lyssna efter den kl. 10.00 så är där troligen trafik. (Skåneringen)
Användarvisningsbild
RD
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 mars 2005, 16:39:39
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Amatörradiorepetrar i Skåne

Inlägg av RD »

SSA har en repeaterkarta som iaf uppdaterats helt ok tidigare.
Går att filtrera på band, moder osv
https://www.ssa.se/vushf/repeatrar-fyrar/

SM7 är rätt aktiva på DMR. Så om du har tillgång till DMR-radio kan det vara värt att ta en koll på t.ex. aprs.fi
På den kartan syns bara de repeatrar som faktiskt är qrv.

/Magnus
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Amatörradiorepetrar i Skåne

Inlägg av Mickecarlsson »

Appen Repeaterbook listar ett antal.
E9E8E7CA-1E1F-44B4-9349-6350F5EBC154.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6120
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Amatörradiorepetrar i Skåne

Inlägg av Biker »

Finns några radionördar som driver ett dmr nät oxå , Samband Malmö

Kanske screenshoåttarna blev röriga

Ihoplänkade repeaters med i dmr med anrop på timeslot 1 o samtal på 2
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Frankenmod
Inlägg: 21
Blev medlem: 10 juli 2021, 16:00:22

Re: Amatörradiorepetrar i Skåne

Inlägg av Frankenmod »

Det verkar som att alla har gått över till DMR... Vad händer med alla gamla VHF/UHF apparater nu?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Amatörradiorepetrar i Skåne

Inlägg av Marta »

Tja, eftersom de saknar subton så är de obrukbara == skrot.

Visst skulle det vara möjligt att bygga till en tongenerator, men ingen gör det. Dessutom är ofta frekvenssteget på synteses 5kHz, det passade både Europa's 25kHz och USA's 30kHz kanaldelning. Det passar inte den nya 12.5kHz delningen. Lägg därtill att mottagarfiltret är för brett och modulationen också.

DMR är också hyfsat trögt, nu när nyhetens behag har lagt sig är där ofta ganska tyst på de svenska talgrupperna.

Nu finns det även encoderprogramvara för AMBE2+ och med det en app för både PC och Android. För lite bättre ljud och OK programliicens finns det USB-pinnar med AMBE-chip från DVSI för datorn hemma. Det är enklaste sättet att komma igång med DMR och fungerar överallt där det finns internet.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Amatörradiorepetrar i Skåne

Inlägg av Mickecarlsson »

Finns några radionördar som driver ett dmr nät oxå , Samband Malmö
Det är inga repeatrar för radioamatörer. De ligger på 460 MHz, amatörbandet ligger på 432-438 MHz.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6120
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Amatörradiorepetrar i Skåne

Inlägg av Biker »

Ja jag sa ju radionördar som driver ett nät , vanligt landmobilt nät med medlemmar.

Finns en del i landet på 70,160 och 400 bandena.

Typ radioklubbar med repeater
davidi
Inlägg: 577
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Amatörradiorepetrar i Skåne

Inlägg av davidi »

Nu är jag en lite halvt avsomnad radioamatör, men jag håller mig någorlunda ajour med vad som händer. Det här med DMR (och D-star också för all del), vad är grejen egentligen? Jag är i högsta grad intresserad av digital överföring, men här används det ju bara för att koda vanlig telefoni. Finns det någon som helst fördel jämfört med framförallt FM?
Frankenmod
Inlägg: 21
Blev medlem: 10 juli 2021, 16:00:22

Re: Amatörradiorepetrar i Skåne

Inlägg av Frankenmod »

Det skrevs en del på SSA om att VHF/UHF banden inte längre användes i så stor utsträckning, men när man pratar DMR går väl det åtminstone delvis över internet?
davidi
Inlägg: 577
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Amatörradiorepetrar i Skåne

Inlägg av davidi »

Är inte det rätt trist? Amatörradio har många dimensioner - tävlingar, jaga lokatorrutor, bygga egna grejor, etc etc - och jag ser tjusningen i det mesta, men ett amatörradiogränssnitt till kommunikation över Internet? En del av charmen med amatörradio är just att det _inte_ är Internet. Någon med en avvikande uppfattning får gärna övertyga mig om varför denna aspekt av DMR är så bra.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Amatörradiorepetrar i Skåne

Inlägg av Klickmans »

Intressant, detta har jag helt missat efter ett par år utan att ha haft radion på.
Tröttnade på den dåliga radiodiciplinen (Vitaby) och stängde av möged redan då.
Kanske tur ändå att jag sålde av det mesta här och började lyssna på kortvågen.

Radio är Radio, :( kanske snart ett analogt minne blott?

Digitalt är säkert bättre, men det betyder tydligen döden för nästan allt analogt.

Min egen resa började på AM och fina Radio Luxenburg.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Amatörradiorepetrar i Skåne

Inlägg av nifelheim »

Jag har DMR handapparater apparater som jag kör på 444 MHz SRBR kanalerna med kryptering , inget internet inblandat.

Amatörradio har väl alltid omfattat massor med olika böjelser som inte alltid är så lätt att förstå storheten i :-)

Att länka ihop repeatrar har väl gjorts i "alla tider", jmf gamla Dalalänken eller Jane systemet i Stockholm.
Idag har det blivit enkelt för alla att göra det med internet, även om det ibland innebär att den egna repeatern bara täcker kvarteret.

När jag var liten fanns det väl en formulering i definitionen på amatörradio att meddelandena skulle
vara allt för oviktiga för att förmedlas över andra kommunikationsvägar.
Det säger väl allt :-)
davidi
Inlägg: 577
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Amatörradiorepetrar i Skåne

Inlägg av davidi »

Kryptering är ändå inte aktuellt för amatörradio, så den aspekten är ointressant. Dalalänken är ju åtminstone radio hela vägen, den är inte beroende av något annat. Den är ett bra exempel på något man gör "bara för att man kan". Att länka ihop DMR-repeatrar direkt med varandra, utan annan mellanliggande kommunikationslänk, hade varit mycket intressantare. Man kan köra över fler noder utan att ljudkvaliteten försämras, visserligen med en ökad latens som följd, men det funkar och det är radio hela vägen. Att länka över Internet är ingen konst, så varför inte helt enkelt ringa ett Skype-samtal istället?

Som sagt så har amatörradio många inriktningar. En del intresserar mig, men inte alla, men jag kan åtminstone förstå varför andra är passionerade av något även om jag själv saknar intresset. Men DMR över Internet har jag svårt att se varför någon ser någon tjusning i.
Skriv svar