Analog, men digitalstyrd, mixer

Berätta om dina pågående projekt.
jon_kanon
Inlägg: 323
Blev medlem: 27 oktober 2005, 14:47:39
Ort: Göteborg

Inlägg av jon_kanon »

Då min tid för större hobbyprojekt är ....hmmm begränsad tror jag att mitt deltagande inte kommer att bli jättestort. Men eftersom det verkar vara ett kul och ambitiöst projekt så vill jag förståss vara med så mycket det går.

Lite tankar om input-modulen:
Feta bord brukar ha gate + kompressor + eq på ingången. Funderat på det, eller ingår någon av dem i PE17?
Du pratade lite om "unlimited" routning. Borde det inte vara en bra kompromiss att ha en fast punkt för brytare och sedan ha den feta routingen till "innanför" inputmodulerna?
Man skulle också kunna tänka sig ett par fasta valbara "ordningar" bland delarna på inputmodulen.
Jag tror att en trissa som sköter 48V av/på skulle fungera.
Området vid de fyra dioderna (som jag gissar är till för att inte döda opampen om svinget skulle överstiga matningen) skulle också kunna användas för att gen en hint om ingången är på väg att klippa

Lite tankar om MIDI:
Har du tänkt köra NRPN (= 14 bit) för att styra 10-bit DA som styr VCA?
För att får acceptabla realtidsegenskaper skulle jag kunna tänka mig att man skrotar det traditionella länklagret i MIDI (31.25kHz) och kör ett eget länklager internt som är snabbt, +1Mb
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Chille:
Seg? Så här dags? Jajjamensan. :D
Elektronik-delen av hjärnan har däremot vaknat..

Jag är gärna delaktig i detta projekt. Har inte skrivit så jättemycket ännu, men det kommer. Nu till exempel: :)


Range-switchen:
Byter man ut alla kondensatorer vid omkopplarna mot *en* och kanske byter frekvens-potentiometern till en större så kan man styra hela frekvensspektrumet utan range-omkopplare. (I schemat är varje range-omkopplare uppdelad i två omkopplare med varsin grupp kondensatorer. Därför får man nog byta båda kondensator-grupperna så de bara har varsin kondensator.)

+48V-delen:
Det brukar räcka att bara switcha av/på +48V. Däremot hänger jag inte riktigt med på varför det är +15V och -15V på ingångarna (i mitten av schemat.)

Fick en liten idé till det här med phantom-matningen:
Man ska inte switcha av/på +48V när mikrofonen är inkopplad. Det vore praktiskt om det fanns en funktion som gjorde att man inte kunde stänga av/på +48V när mikrofonen är inkopplad. Vet inte exakt hur man skulle lösa det i praktiken. Det kanske finns XLR-kontakter med en liten brytare som det gör på vissa tele-jack? Då vore det lätt att fixa.



Jon_kanon:

Det här med ditt midi-förslag:
NRPN är en riktigt bra idé. Jag kör så på en mixer och det blir riktigt trevlig upplösning. Stor skillnad mot att köra "som vanligt". MIDI-standarden är ju över 20 år gammal, men detta är ett bra sätt att utnyttja MIDI't på bästa sätt.
Att köra ett eget länklager tror jag däremot kan ställa till det för långsammare styr-enheter. Däremot har jag sett grejjer som använder två MIDI-portar samtidigt för lite snabbare överföringar.
Visserligen kan man kanske köra som vanligt (med en MIDI-port och normal hastighet men med NRPN) och uppdatera MIDI-delen senare i projektet om det visar sig att det är väldigt mycket info som skickas.
jon_kanon
Inlägg: 323
Blev medlem: 27 oktober 2005, 14:47:39
Ort: Göteborg

Inlägg av jon_kanon »

+48V-delen:
Det brukar räcka att bara switcha av/på +48V. Däremot hänger jag inte riktigt med på varför det är +15V och -15V på ingångarna (i mitten av schemat.)
Jag gjorde en gissning på +-15V på ingångarna i mitt förra inlägg
Området vid de fyra dioderna (som jag gissar är till för att inte döda opampen om svinget skulle överstiga matningen) skulle också kunna användas för att gen en hint om ingången är på väg att klippa
JimmyAndersson:
För att klara många moduler måste man nog ha hög bandbredd in. Ett taskigt scenario med NRPN: (StatusByteCC DataByteController DataByteMSB DataByteController DataByteLSB) = 5byte. Varje bit tar 320uS. En startbit, en stopbit (på traditionell MIDI) -> 10bit/byte * 5 byte *320uS/byte = 15mS För EN ändring av ETT värde. Vem accepterar 15mS delay i sitt ljudkort för musik?

Med detta vill jag trycka på vikten av att ha hög bandbredd in i apparaten redan från början. Givetvis kan man inte löra en VCA i MHz, men det ska man inte göra heller. Man ska köra flera samtidigt utan att riskera att mätta databussen. Och självklart får man buffra data för att ta ned hastigheten till mindre snabba enheter, t.ex. en lokal uC på en Input-modul.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

MIDI-snacket kan ni ju lägga ner direkt 8-) Kommer inte vara MIDI internt i själva mixern, troligtvis blir det något annat seriellt och även dubbelriktat på 100kHz+ med protokoll anpassat för just de funktionerna som behvös. Däremot kommer det ju finnas ett styrkort som styr modulerna och tar emot MIDI, men det blir ju inte av förän jag/vi har en eller flera fungerande moduler.

jon_kanon:
Begränsad tid eller inte... är vi några som går ihop och hjälps åt så behöver man inte lägga ner all sin fritid, så all hjälp är självklart av intresse. PE17 är enbart en 5 bands parametrisk eq, tänkte att det skulle finnas på samtliga input-kanaler. Kompressor, limiter och gate tänkte jag däremot skippa tills vidare. Tänkte man skulle göra så att man hade en separat input-modul med de funktionerna, så man inte måste ha det på alla kanaler. För på en retur från en effekt så till exempel så kanske det är lite överflödigt med comp+gate :)

Det jag är skraj för när det gäller phantommatningen är att man drar ner på ljudkvaliten om komponenterna är där men inte används. Dessutom så kanske kondingarna ligger och är uppladdade även efter man stängt av den.

Angående range-switchen så tror jag på JimmyAndersson's förslag. ELFA's optokopplare med fotoresistor går ju från 1k5 till 4M eller något sånt, det är ju perfekt... om man bortset från att 1k5 nog är på tok för högt för att kunna komma ner i de lägsta frekfenserna. Man kanske skulle bygga ihop ett band ur filtret och labba lite för att se hur det beter sig. För det är ju svårt att sitta och gissa sig till hur man ska göra när man inte har några formler att räkna på.

När det gäller routingen på inputmodulerna så kommer det nog sitta antingen några relän eller switchar så man kan välja lite olika alternativ. Till exempel så undrar jag om man inte skulle ha en hårdvarubypass på EQ'n och även låta användaren bestämma om insert ska ligga före eller efter EQ?

En gate vill man ju ha innan medans en kompressor borde ju rimligtvis ligga efter EQ'n?

Det jag kommit fram till efter nån timmas caddande är att det blir svårt att få in 4st 5 bands EQ på en inputmodul, om den ska vara 160x100mm. Dock säger jag inte att det är omöjligt, kör man dubbelsidigt och får tag i optokopplare/digitala potar i rätt storlek ska det nog kunna funka.


Kortfattat status:
Preamp blir en THAT1510?
VCA blir en THAT2180?
EQ blir en Rane PE17?

* Switchar, typ 2x1 och 1x2, måste letas upp.
* Pyttesmå billiga relän måste letas upp.
* Optokopplare med fotoresistor, VDR eller digitala potar måste letas upp.
* Måste ta reda på hur man switchar av/på phantomspänningen och ändå alltid har högsta möjliga ljudkvalite.
* Ta reda på lite info om hur noga det är att man route:ar korten rätt, på InnovaSON-korten är det till exempel en egen spänningsregulator för varje kanal, och inte för varje kort. Ska vi ha det?

Är på jobbet nu så jag ska kika på lite InnovaSON-kort och se hur de är gjorda rent praktiskt.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Många audiogrejer har lokala regulatorer för +/-12-15v och kanske 22v förreglerad spänning som matar dessa.

Om analoga switchar behövs så rekommenderar jag Maxim DG202, finns på Farnell. Inte billig men mycket bra, jag tror Vishay gör en version. köper man25st så betalar man nog ca 10-20 kr st beroende på kapsel och tillverkare. De finns i ytmonterat format och drivs med +/-15v

Om man vill styra analoga signaler och audio enkelt så finns en komponent som heter "Vactrol", http://users.rcn.com/oakridge.ma.ultran ... ctrol.html.
Det är helt enkelt en audio-optokopplare. good stuff. kostar från 20:-/st tror jag.

Att bygga egna high-end mixersystem inte är en billig hobby, det är nog ingen bra ide att snåla på komponentkvlité!
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jo men det jag menar är att man ska ha en spänningsregulator per kanal och inte bara en per kort (dvs en per 4 kanaler).

Får kolla på de där analoga switcharna. Vore ju fint om man kunde skippa relän, även de kostar ju säkert en 20-lapp. +/- 15 lär det väl bli på korten så det blir perfekt.

Jo det är Vactrol's optokopplare som jag har kollat på. Dock är nackdelen att de jag kikat på inte går ner till 0Ohm, eller åminstånde relativt nära. Vart hittar man de komponenterna för 20:-? ELFA tar 100:- + moms och det tycker jag är alldeles för mycket då det behövs typ 60st per inputmodul för att styra EQ'n fullt ut :(

Billig hobby är det inte, men att lägga ut 10kkr per kanal är väl lite saftigt, så man får försöka hitta hyffsat billiga komponenter. Att lägga ut en tusenlapp per kanal får man väl räkna med.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Chille:
Perfekt att du listade det som behöver kollas. Ska se vad jag kan komma på.

"En gate vill man ju ha innan medans en kompressor borde ju rimligtvis ligga efter EQ'n?"

Jepp, åtminstone i 99% av fallen. :)

Analoga swichar vore bra.
Men jag kan ändå tipsa om små bra relä med märket "Clare". De jag har använt heter DSS41A05. De är ungefär lika stora som en 14-pinnars IC-krets, men det finns mindre. De har minimalt med störningar och är tysta och bra. Elfa har dem och några andra som är nästan likadana.


Det vore inte dumt att ha en spänningsregulator per kanal. Bra sätt att öka prestandan.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Om man köper 100 st från allied (http://www.alliedelec.com) så kostar dom 2.2$/st. Jag köpte 10 av varje av VTL5C3 & VTL5C3/2 via en kille i frankrike som arrangerade samköp. Jag ska ha dom till synthgrejer.
chille skrev:Jo men det jag menar är att man ska ha en spänningsregulator per kanal och inte bara en per kort (dvs en per 4 kanaler).

Får kolla på de där analoga switcharna. Vore ju fint om man kunde skippa relän, även de kostar ju säkert en 20-lapp. +/- 15 lär det väl bli på korten så det blir perfekt.

Jo det är Vactrol's optokopplare som jag har kollat på. Dock är nackdelen att de jag kikat på inte går ner till 0Ohm, eller åminstånde relativt nära. Vart hittar man de komponenterna för 20:-? ELFA tar 100:- + moms och det tycker jag är alldeles för mycket då det behövs typ 60st per inputmodul för att styra EQ'n fullt ut :(

Billig hobby är det inte, men att lägga ut 10kkr per kanal är väl lite saftigt, så man får försöka hitta hyffsat billiga komponenter. Att lägga ut en tusenlapp per kanal får man väl räkna med.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Håller på undersöka en inputmodul till ett InnovaSON-bort. På det kortet sitter det en SSM2017 som i sin tur är ersatt av SSM2019, vilket i sin tur är kompatibel med THAT1510, vilket är den vi ska ha. Kort sagt, de har samma preamp som oss, fast en aning sämre :)

Nu till sak, den styrs ju på samma sätt som våran. Dvs en resistor som styr gain. Det är därför det är intressant hur de lyckats lösa den digitala styrningen av gain.

På kortet sitter det:
SSM2017 (preamp)
NE5532AP (opamp)
ADG408BN (analog mux, 8in 1 ut)
DG271BCJ (analog switch, 4st i en krets)

I mux:en har de kopplar in en drös resistorer och det verkar även vara det i den analoga switchen, så det ser ju ut som om istället för att ha en digital resistor så har de switchar som styr vilka resistorer som ska vara inkopplade. Ganska smart om det nu funkar.

Om det nu fungerar bra kanske man skulle kunna styra andra saker på samma sätt, nackdelen är ju att det blir många komponenter för en enkel grej.

EDIT:
Hittade lite roliga länkar som är till nytta.

En bra DIY-mixer som man kan sno många bra ideer från :)
http://homerecording.com/bbs/showthread ... ge=1&pp=25
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester
Inlägg: 1158
Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
Ort: Lite här och lite där!

Inlägg av funkis »

Vactroler?

Där bör man tänka efter före, två gånger, de är fasligt olinjära i responsen,
de är slöa, seg responstid, och du torde få problem med distortions parametern. Plus att dom är dyra!

En billig VCA är SSM2164. fast That VCA erna har bättre spec.

Du behövde en mux sa du, kör med Zarlink MT8809, MT8812
dessa kan du köpa billigt i 10-50 packe, fins flera leverantörer.
Men frågan är hur överhörningen är vid 15-20Khz!?

Och 5532 är en MYCKET prisvärd audio OP, svår att knäcka pris
prestanda mässigt mot nyare design.

/funkis (fd 32 kanals mixer byggare).
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Det slog mig precis hur InnovaSON-korten fungerar.

De har en switch som styrs digitalt där man styr gain mellan olika fasta värden, typ 4st. Efter preampen sitter ju OP:n som förstärker/dämpar signalen från preampen. OP:n styrs i din tur av den analoga mux:en med 8 ingångar.

Frågan är hur bra 5532 är jämfört med OPA604 (heter den va?) som jag funderade på att köra. 5532 känns för billig för att kunna vara lika bra :S

funkis:
Det här ska ju bli ett highend-bygge, så det blir nog THAT2180 framför SSM2164, till exempel. Vill ju inte kompromissa på ljudkvaliten :)

Att vactrolerna är sega gör ju inget, för det är väl ändå inte så många mS det handlar om? Sen att de är olinjära är också strunt samma, vill inte ha en linjär ändå. Dessutom kommer det ju ligga nån lookup-table och en DAC så då kan man ju kompensera där. Men att det kan bli problem med distrotion skrämmer mig. Menar du att den kommer svaja upp och ner i resistans även fast man försöker hålla en konstant ström genom lysdioden?


Såg att det finns speciella kretsar för att styra gain på opamp:ar digitalt. När det gäller EQ och liknande kanske det skulle funka med en sån. Tydligen skulle det vara VÄLDIGT bra precision i de kretsarna.


När helgen är över ska jag börja sammanställa all info vi samlat ihop på någon hemsida. Börjar bli rätt mycket nu och det blir så rörigt att gräva runt i den här tråden varje gång. Den lär ju växa och bli rätt stor ganska så snart.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul att du haft möjlighet att kika på InnovaSON-korten!

Vore bra att veta hur distorsionen i vactrolerna uppför sig. Det finns ju bra och dålig distorsion. Den bra sorten finns naturligt i mixerbord och preampar. I de fallen brukar det snygga till hårda "digitala ljud".

Gain-kretsarna blev jag väldigt nyfiken på. Någon länk eller info så man kan kika lite?

Det känns som att just den här delen behöver lösas ganska så snart. Det är ju många delar som är beroende av en resistans-styrning...


Jag ska förresten plocka isär en mickförstärkare och se hur de gjort med +48V-delen.



Hm, jag undrar hur många projekt som jag håller på med samtidigt nu. Tror det är 6-7st. :D
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Ungefär såhär ser InnovaSON-korten ut
Bild

Jag gillar inte riktigt den lösningen, men den är egentligen ganska praktiskt och tyvärr så blir det nog sådär vi får göra.

Gain-kretsarna vet jag inte på rak arm vad de heter och jag är på jobbet nu :/ Ska kika lite sen för jag tror jag vet ungefär vart de fanns. Återkommer lite senare idag. Egentligen skulle man ju kunna ha en sån gain-krets istället för en analog mux med resistorer, som i schemat :)

Ska se om jag kan fixa fram en VCA att labba lite med nån gång nästa vecka. Det vore perfekt. Då hinner man sampla lite kretsar också :)

EDIT: Glömde säga en sak, en fördel med att switcha in och ut resistorer med en digital switch är ju att man kan välja att inte koppla in något alls, på så vis kan man ju nå maximal gain vilket är -6dB, vore ju guld... :)
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester
Inlägg: 1158
Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
Ort: Lite här och lite där!

Inlägg av funkis »

Ska du bygga super highend så är inte THat heller tillräckligt!
Frågan är, hur mycket skall det få kosta i slutändan!

Om man börjar titta närmare på designen av 5532 så ser man snart
att det är en anmärkningsvärt bra design även fast den är gammal.

Börja med att kolla in lite här!
http://www.dself.dsl.pipex.com/ampins/webbop/opamp.htm

Kolla bara in distoritions kurvan under 600ohm last, svårt att knäcka.

Vactroler är fasligt temp känsliga.

/funkis
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Nu är grejen den att det ska väl inte bli någon superduperhighendmördarmaskin, men den sa ju vara så bra som möjligt för pengarna.

Frågan är om man ska köra 5532 eller någon annan. 5532 är ju ändå rätt billig jämfört med till exempel OPA604. Och om den nu låter så bra så...
Skriv svar