Musrobot!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Musrobot!

Inlägg av JimmyAndersson »

: : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : M u s R o b o t : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : :
Bild


Hittills har en datormus varit en passiv stackare.
Tyckte det var dags att den fick lite eget liv.
:)




Raskt över till bilderna:


Började med att rensa bort allt onödigt:
Bild



Sedan bygga och montera H-bryggorna:
Bild



Första motorn är tillfälligt monterad. Det börjar redan bli lite trångt:
Bild




Motorn kommer från en diskettstation. Den är inte så jättestark, men musen kommer inte väga särskillt mycket så det verkar gå bra. Motorn och H-bryggorna diskuterades förresten i den här tråden. Där finns även schemat för H-bryggorna. (Det går alltså åt 2st H-bryggor för att driva den första motorn.)


Tekko gav mig den ovärdeliga upplysningen om att dessa motorer inte har någon egen "lagring". Den sitter istället i diskettstation-chassit.


Därför blir det en del kapning med Dremel-kopian.
En bild innan kapningen:
Bild




En robot utan "hjärna" är som en Jimmy utan RedBull. Här pratades det därför robotprogrammering.


En bild på styrelektroniken så här långt:
Bild


Senare kommer även roboten få IR-syn för att upptäcka hinder framför sig.



Tja, det är så långt jag kommit nu.
Nästa steg blir att kapa och montera motorns lager.
Senast redigerad av JimmyAndersson 20 mars 2006, 16:21:34, redigerad totalt 2 gånger.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

:lol: Detta kommer att se helkul ut :tumupp:
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

:D *klappar händerna* :D
Jäkligt kul idé. Skrattar högt när jag tänker på hur folk skulle reagera om du lade den där på deras musmatta och startade den med någon radiostyrning eller nåt. Fasen vad kul det skulle vara att se! :D

EDIT: Kanonbra att du länkar till scheman och sånt! Superfint för oss nybörjare. Tror jag skall kika närmare på H-bryggan! :P
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

:lol: Ha Ha :lol:
Fan vad originellt, det här blir roligt att följa :tumupp:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30023
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

skoj. :)
Har du tänkt på att när du driver kulan så den "lyfts" från drivaxelarna sett, så kommer den lyftas upp från bordet, eller iaf gå sämre än åt andra hållet?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul att ni gillar idén! :)

MadModder: Jodå, men jag lånar lite av mekaniken från musen för att fixa det. Ett hjul med en fjäder som trycker kulan bakåt mot motorn och ett likadant hjul med fjäder som trycker ner kulan. Om jag inte tänkt alldeles tokigt så kommer det gå.

Motoraxlarna är "skruvade". Det gör att de får bättre grepp om kulan, men samtidigt kan det eventuellt vrida kulan lite snett. Om det visar sig att det blir så, så får jag fixa någon mjuk isolering till axeln.


Det första motorlagret/motorfästet är förresten klart:

BildBild
Kameran var lite ofokuserad... :roll:

edit: Det här med skruven som sitter där... ehm, jo.. det fattas en liten del, men det är så lite. Den sitter bra ändå. :)
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor
Inlägg: 542
Blev medlem: 4 september 2004, 15:03:35
Ort: GBG

Inlägg av Greve Hamilton »

Haha, rolig idé! :D

Ska bli roligt att följa detta projekt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det hjulet med fjäder har aldrig en rörelse som går ortogonalt mot hjulet. det komer du att få om du sätter ett hjul på toppen. Det blir nog inte helt bra.

EDIT:stavning
Senast redigerad av danei 20 mars 2006, 18:20:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

HeHe intressant projekt! :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

danei:
"Ortogonalt"? Vad var det för fel på "Vinkelrät" ? :) Du brukar ju vara en förespråkare av lättförståelig svenska. I detta fall finns det ju dessutom ett samband mellan hjulen.

Nåja, jag vet vad du menar. Om det visar sig att det inte fungerar så får jag hitta på en annan lösning. Det mesta brukar lösa sig när man väl börjat bygga.


Nu i början har jag koncentrerat mig på en motor. Första delmålet kommer vara att få roboten att upptäcka hinder och då backa 10cm och sedan stanna.



Att-göra-lista för tillfället:

1) Montera motorn med lager.
2) Fixa kretskort till PIC-kretsen (PIC18F1320). Eftersom programmet hela tiden byggs på så behöver jag även en ICSP-kontakt.
3) Bygga IR-delen på labbplatta.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23628
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Du tappar väl inte bort den lilla lilla kulan som finns i slutet av axeln som sedan sitter an mot det lilla kullagret? :) På vissa axlar är den fastsatt men på vissa är den helt lös och dom är ju knappa mm stora. Tappade en sådan för många år sedan i en heltäckningsmatta.. :roll:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har tappat den två gånger nu. :oops:
Först ner på parkettgolvet. Hittade den, men när jag plockade upp den så tappade jag den i en ask med motstånd. Där ligger den (förhoppningsvis) fortfarande. :D
Heltäckningsmatta vore rena djungeln för en sån här liten kula..

(Har en reserv-kula från en likadan diskettstation om det skulle gå illa.)


Tack för påminnelsen! Hade faktiskt glömt bort att sätta tillbaka den. :lol:


edit: Ifall någon undrar så är alltså "kulan" en *liten* metallkula till motor-lagret. Inte den stora till musen alltså. :)
Senast redigerad av JimmyAndersson 21 mars 2006, 12:39:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Haha, jisses.
Vore ju guld om du lyckas få den även fungera som vanlig mus, så "offren" inte misstänker något till en början. Dessutom kan man använda den som en "force feedback-mus", fast... den mjukvaran finns kanske inte i så många spel ... ännu ... :roll:
bubbe
Inlägg: 95
Blev medlem: 30 augusti 2005, 19:41:44

Inlägg av bubbe »

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Xyzzy: Kul idé!

bubbe: Tyvärr verkade de stora bilderna inte fungera, men den såg rolig ut, minst sagt. Min blir nog lite mer "anonym" visserligen. Synd att man inte har katt.. :D
Skriv svar