Bygge av rörslutsteg

superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av superx »

Det blir jättesnyggt! Kul att det finns en jätteratt på förstärkaren. En del skulle kunna tro att det var en volymkontroll, men icke, det är brumutsläckning till glödspänningen! Rörnörderi minst sagt. :tumupp:

2mm kopparplåt förresten. Det låter dyrt.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av Tekko »

Du kanske borde tvätta bort alla fingeravtryck och kladda på nån skyddande lack på kopparn så den inte korroderar å blir ful med tiden.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av Spisblinkaren »

hassefikonkasse skrev:Jag tycker du skall vara nöjd för det blev läckert! :bravo: Mät upp hur liten diameter du behöver på ratten för att dölja skadorna och skaffa två sådana. Om du postar diameter och fäste här så kan jag kolla i gömmorna. Skulle svarteloxerade skruvar förhöja upplevelsen isf crome?
Tack så jättemycket! Och tack för ditt erbjudande. Fast jag tycker det blev rätt bra med dom stora rattarna även om jag inte riktigt gillar att de skymmer det lilla drivröret så mycket.

Nästa gång, om det nu blir nån nästa gång, kommer jag dock använda mina oslitna nya ringnycklar :)

Jag kallar förresten mina stora krysspårskruvar för "träskruvarna" och dom kommer genomsyra alla mina förstärkarbyggen :)

MVH/Roger
PS
Ursäkta mitt sena svar. Nåt strul med notifieringen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av Spisblinkaren »

superx skrev:Det blir jättesnyggt! Kul att det finns en jätteratt på förstärkaren. En del skulle kunna tro att det var en volymkontroll, men icke, det är brumutsläckning till glödspänningen! Rörnörderi minst sagt. :tumupp:

2mm kopparplåt förresten. Det låter dyrt.
Tack superx! Visst är det nördigt? :D Men jag tror jag kommer ta bort dom när jag fått testat principen IRL. Alternativt kommer jag gå ner kraftigt i rattstorlek för det är lite synd att drivröret skyms så mycket. Samtidigt är stora rattar (av alla de sorter ;)) roligt!

Jag fick betala 1100:- spänn för dessa båda färdigpunchade och bockade plåtar. Inte jättedyrt men det lär inte bli billigare med 2mm...

MVH/Roger
PS
Ursäkta mitt sena svar. Nåt strul med notifieringen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av Spisblinkaren »

Tekko skrev:Du kanske borde tvätta bort alla fingeravtryck och kladda på nån skyddande lack på kopparn så den inte korroderar å blir ful med tiden.
Tack för ditt trevliga påpekande men kopparn är redan lackad. Två gånger tom.

MVH/Roger
PS
Ursäkta det sena svaret. Nåt strul med notifieringen.
Senast redigerad av Spisblinkaren 8 augusti 2014, 00:10:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av Spisblinkaren »

Här har ni förresten gällande schema.

Jag har nu bara avsyning av lödningar och inkopplingar kvar att göra men jag vägrar att bara vända dom uppochner för då kommer typ 8kg vila på KT88:orna vars styrtappar kan gå sönder.

Så jag är på väg att bygga en bygel som jag kan skruva fast underifrån och som gör att jag kan vända på hela härligheten, avsyna, smygstarta, felsöka samt mäta utan problem.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av überfuzz »

roger helt rätt varje förstärkare behöver en torrdocka. Inom vissa falanger av förstärkarbyggarskrået hävdar man att det bästa sättet att starta en ny förstärkare är att smyga upp josen. Anledningen är att bland annat kondensatorer kan paja. Själv ser jag det som ett tillfälle att sålla agnarna från axet. :vissla:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej uberfuzz!

Tack för ditt beröm!

För mina Williamson valde jag tyvärr SS (1N4007) som likriktare. Detta fick emellertid spänningen att kortvarit (typ 10s) bli strax över 500V.

(Glättnings)lytarna jag då (och nu) använder är emellertid specade till 450V.

Jag har haft min Williamson i snart 15 år.

Jag har reparerat den tre gånger.

Vi två av dessa tillfällen försvann helt enkelt kapacitansen. Kan du begripa?

Vid ett tillfälle hade min onödigt klena galler-kabel till slutrören gått av vid lödningen. Också av nån skum anledning ty vilka vibrationer?

På den tiden då jag byggde mina Williamson kände jag inte till http://www.lundahl.se/ -tricket med rör-helvågslikriktning mha endast en lindning (och två SS-dioder). Ett mycket finurligt trick tycker jag då jag ju då får min kära mjukstart och dessutom utan överspänningar.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32945
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vad gäller elekrolyter i nätdelar är grundregeln att pålagd spänning på kondensatoorn ska inte överstiga 85-90% av märkspänningen. Har du 450V-kondingar ska du alltså inte ha mer än 400V spänning på den. Ska du filtrera 450V ska kondingen ha en märkspänning på 500V.
Det här är allmänna "regler" som gäller och är/var "lag" på Ericssons kraftdivision.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av Spisblinkaren »

Borde inte risken för överslag vara större än att dom torkar ut om man ligger nära märkspänningen?

Vad är uttorkningen jag upplevt för mekanism?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32945
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av HUGGBÄVERN »

I en elektrolytkondensator består den ena polen av en aluminiumfolie och den andra av en elektrolyt. Isoleringen är ett oxidskikt på alufolien. Skiktets tjocklek avgör spänningståligheten, och typiskt för kondingar som legat länger har oxidskiktet minskat och måste byggas upp igen genom att sakta höja spänningen över kondenstaorn. Detta kallas formering.
När kondensatorn torkar ut försvinner elektrolyten och kapacitansen minskar och förmågan att filtrera minskar. Detta behöver inte alls ha att göra med kondenstaorns förmåga att stå emot höga spänningar.
Däremot är ju, som nämnt, oxidskiktets tjocklek avhängigt om kondingen ska klara höga spänning. Hur skiktet ser ut beror på ett otal faktorer, bland annat på hur oxiden är sintrad och präglad. Ligger man gränsen är det mycket lätt att få genombrott och jag kan tänka mig att du får en strömrusning som som leder till total kollaps. därför har man "regel" som säger att man ska ligga på max 85-90% av märkspänningen eftersom man märkt att tendensen till genombrott och kollaps är så mycket större.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack soundbrigade för den förklaringen!

Jag jobbar med elektronik (reparatör mest) men ändå kan jag tydligen ingenting :D

Dock har jag hört talas om formering men aldrig förstått att det innebär det du så tacksamt förklarade.

MVH/Roger
PS
Jag gissar att pluspolen består av elektrolytfuktat papper?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag äntligen fått byggt mig ett par riggar som gör det möjligt att felsöka och mäta på förstärkaren under drift.

Kunde ju inte gärna låta typ 10kg vila på slutrören :D

MVH/Roger
PS
Jag har klätt riggarna invändigt med asfaltsmatta som jag råkade köpa till mina högtalare men sen inte behövde.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu, mina damer och herrar, har jag äntligen fått felsökt och kopplat upp mina rörslutsteg modell Knoppson (KPA).

Jag hade kopplat lite fel vad beträffar brum-potten.

Jag var även ett tag orolig över att jag missat fasen och fasvänt alltihop men det visade sig att jag bara kopplat proben fel :D

Dock visade mitt slitna och glappiga gamla skåp ett klipp av negativt sving på utgången.

Mätte efter första röret och kunde hitta det även där (dock positivt där).

Klippet inträdde dock mycket tidigare än bias så jag förstog att det inte var galler-klipp.

Den klipper tom åt andra hållet (dvs när ingångsröret skall strypas) vilket gör mig fullständigt konfys :D

Nåväl, jag har nu kopplat ihop dessa KPA med mina KLS och det låter suveränt (även på rätt hög volym trots att mätningarna visade problem redan vid knappt en Watt).

Rörförstärkare regerar även om en kollega köpte en löjligt liten 2X50W Klass D förstärkare på eBay för bara 60 spänn :D

Och jag sa lite uppgivet, vad är det för sport :D

MVH/Roger
PS
Det retar mig att jag inte kan ta några seriösa mörker-bilder med min kamera (Nikon CoolPix S6150). Den ljusförstärker på nåt korkat sätt. För ni ska se hur vackra förstärkarna är i mörkret ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 10092
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygge av rörslutsteg

Inlägg av MiaM »

Fototips:
Kolla om du kan ställa ISO-känsligheten manuellt. I så fall, ställ den tillräckligt lågt och ta kort med kameran på stativ eller liknande, gärna med tidsfördröjning så att vibrationen från avtryckarknappen hinner upphöra innan bilden tas.
Skriv svar