Bygge av rörradio (FM)

Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5789
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av hcb »

rogerk8>Snygg kontring

Nja, det vet jag inte om jag skulle kalla det :)
Lösningen superx presenterade visar ju varför min (googlade, det var allt för länge sedan jag behövde kunna sådant utantill :oops: ) likhet faktiskt ser ut som den gör, medan jag bara påstår att det är på det viset.

Kul med dina experiment, förresten. Har du möjlighet att låna "Radiobyggboken"-serien eller "Kortvågshandboken" av John Schröder kommer du hitta en massa godbitar som nog skulle komma väl till pass i ditt experimenterande.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av superx »

rogerk8 skrev:Vi har alltså ett olinjärt element. Låt oss beskriva överföringsfunktionen hos detta element enligt:
\(i=e^{ku}\)
dvs typ en diod.
Om vi nu skickar in och summerar både
\(u_1(t)=U_1sin(w_1t)\)
och
\(u_2(t)=U_2sin(w_2t)\)

samt förenklar med U1=U2=U så får vi att

\(i(t)=e^{kU(sin(w_1t)+sin(w_2t))}==e^{kUsin(w_1t)}*e^{kUsin(w_2t)=(e^{kU})^{sin(w_1t)}*(e^{kU})^{sin(w_2t)}\)

och eftersom

\(e^{kU}\)

är en konstant kan vi leka med tanken att den även skulle råka vara 1 vilket ger

\(i(t)=sin(w_1t)*sin(w_2t)\)
Låt oss beskriva den olinjära funktionen med en Taylor-utvecking istället.
\(i=a_0 + a_1x + a_2x^2 + ...\)

I detta fall får vi alltså:
\(i=a_0 + a_1 kU(sin(w_1t)+sin(w_2t)) + a_2 k^2U^2(sin(w_1t)+sin(w_2t))^2 + ...\)
\(i=a_0 + a_1 kU(sin(w_1t)+sin(w_2t)) + a_2 k^2U^2(sin(w_1t)^2+sin(w_2t)^2 + 2sin(w_1t)sin(w_2t)) + ...\)
Och där på slutet kommer multiplikationen vi var ute efter. I det här läget inser man även att det finns lite andra termer att filtrera bort.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av metric »

Det är lämpligare att använda en kärna med järnpulver, den du länkat till är av ferrit.
den har högre al värde också så antalet varv blir färre.
Ladda hem och titta på detta program där kan du labba med olika material och se vilken
induktans du får.

http://www.dl5swb.de/html/mini_ring_core_calculator.htm
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

superx skrev:
rogerk8 skrev:Vi har alltså ett olinjärt element. Låt oss beskriva överföringsfunktionen hos detta element enligt:
\(i=e^{ku}\)
dvs typ en diod.
Om vi nu skickar in och summerar både
\(u_1(t)=U_1sin(w_1t)\)
och
\(u_2(t)=U_2sin(w_2t)\)

samt förenklar med U1=U2=U så får vi att

\(i(t)=e^{kU(sin(w_1t)+sin(w_2t))}==e^{kUsin(w_1t)}*e^{kUsin(w_2t)=(e^{kU})^{sin(w_1t)}*(e^{kU})^{sin(w_2t)}\)

och eftersom

\(e^{kU}\)

är en konstant kan vi leka med tanken att den även skulle råka vara 1 vilket ger

\(i(t)=sin(w_1t)*sin(w_2t)\)
Låt oss beskriva den olinjära funktionen med en Taylor-utvecking istället.
\(i=a_0 + a_1x + a_2x^2 + ...\)

I detta fall får vi alltså:
\(i=a_0 + a_1 kU(sin(w_1t)+sin(w_2t)) + a_2 k^2U^2(sin(w_1t)+sin(w_2t))^2 + ...\)
\(i=a_0 + a_1 kU(sin(w_1t)+sin(w_2t)) + a_2 k^2U^2(sin(w_1t)^2+sin(w_2t)^2 + 2sin(w_1t)sin(w_2t)) + ...\)
Och där på slutet kommer multiplikationen vi var ute efter. I det här läget inser man även att det finns lite andra termer att filtrera bort.
Oj, är det så enkelt att leka med Taylor :)

Jag har kommit på detta något krångliga bevis mha Maclaurin-utveckling (om man ska vara förnäm):

Säg att vi har

\(f(g(t))=e^{g(t)}\)

där

\(g(t)=kUsin(wt)\)

Vi vill nu undersöka f för små variationer i g (och inte t) varför vi deriverar map g och får

\(f`(t)=e^{g(t)}=f(t)\)

Maclaurinutveckling säger

\(f(t)=f(0)+f`(0)x+1/2f``(0)x^2+...\)

Tar vi bara tar med dom två första termerna och anpassar till våran situation fås

\(f(t)=f(0)+f`(0)g(t)\)

dvs (observera att det är g som är noll här egentligen)

\(f(t)=1+1*kUsin(wt)\)

Och för små g kan alltså våra "problemprodukter" approximeras med

\(i_1(t)=1+kUsin(w_1t)\)

\(i_2(t)=1+kUsin(w_2t)\)

Som uppenbarligen multipliceras med varandra vilket ger

\(i_1(t)*i_2(t)=1+kUsin(w_1t)+kUsin(w_2t)+(kU)^2sin(w_1t)sin(w_2t)\)

Här är ettan lite skum men i övrigt ser man att grundtonerna (naturligtvis) finns kvar med sina amplituder. Dessutom ser man en verklig multiplikation av amplituderna i kvadrat.

Nu torde detta vara bevisat både framlänges och baklänges. Tack för alla tips och råd! Nästa kapitel hade jag tänkt skulle handla om varför en Hartley-oscillator svänger överhuvudtaget. Gjorde en Laplace-analys av kretsen men det sa mig inget. Måste på nåt sätt förstå medkopplingen ihop med transistorparametrar.

MVH/
PS
Konstigt. Tex gillar inte prim-tecken...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

metric skrev:Det är lämpligare att använda en kärna med järnpulver, den du länkat till är av ferrit.
den har högre al värde också så antalet varv blir färre.
Ladda hem och titta på detta program där kan du labba med olika material och se vilken
induktans du får.

http://www.dl5swb.de/html/mini_ring_core_calculator.htm
Tack ska du ha metric!

Jag är lite beroende av att kunna köpa kärnorna på ELFA. Annars känner jag också mer för järnkärnor. ELFA hade tidigare sådana men dom har tyvärr utgått.

Ett problem med min ferrit är att AL-värdet sjunker drastiskt vid 100MHz. Dock är den induktans man behöver där uppe väldigt liten. Så jag tror mao att mitt val duger.

MVH/Roger
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av metric »

Dom har gott om ringkärnor sök på amidon.
tex
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 0&q=amidon
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack metric, men varför är järnpulver bättre än ferrit?
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av superx »

rogerk8 skrev:Oj, är det så enkelt att leka med Taylor :)
Ja, om man inte bryr sig om vad konstanterna blir så är det ju lätt. Jag började skriva ut derivator också, men tröttnade när jag, precis som du, märkte att prim-tecknet inte funkade i TeX.

Med hjälp av Taylor/McLaurin-utvecklingen kan man som vi ser nu analysera hur lämplig en viss olinjär funktion är för att använda som en mixer. I mitt exempel skulle ju \(a_2\) kunna bli noll (t.ex. för) \(f(x)=x^3\) och då funkar det ju inte! Exponentialfunktionen utvecklas till \(f(x)=1+x+x^2/2+...\) vilket funkar.

\(f(x)=log(1+x)=x-x^2/2+x^3/3+...\) borde också funka.

Kul med lite matte!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Håller med dig! Det är dessutom löjligt roligt med Tex :D

Apropå ettan...

Hade jag varit lite smartare så hade jag kunnat definiera f(t) mer allmänt dvs:

\(f(t)=Ae^{g(t)}\)

och då fått med A lite överallt i Macklaurinutvecklingen. Speciellt hade ettan blivit A.

Märkligt vad likt detta är den mycket smidiga beskrivningen av en sinussignal dvs:

\(f(t)=Be^{jwt}\)

Jag klarar dock inte riktigt av att se sambandet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Har börjat fundera på kvot-detektorn.

Är det verkligen nödvändigt att den är i resonans? Jag menar, den är ju redan MF-filtrerad.

Om det, mot förmodan, går att hoppa över resonanskretsen i kvot-detektorn så slipper man dessutom trimma MF-filtrena på två ställen. Q-värdet och därmed bandbredden kan jag ju sätta redan i första filtret.

Nej, jag måste nog läsa på mer om det här :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Här kommer en desperat analys av Hartley.

\(I_2=I_0-I_1\)

\(Vgs=-sL_1I_1\)

\(Uc=-sL_1I_1+sL_2I_2==1/sC*I_1\)

\(1/sC*I_1=-sL_1I_1+sL_2(I_0-I_1)\)

\(Io=g_mVgs=-g_msL_1I_1\)

\(1/sC*I_1=-sL_1I_1-sL_2I_1(g_msL_1+1)\)

eller

\(1/sC+sL_1+sL_2(g_msL_1+1)=0\)

eller

\(1+s^2C(L_1+L_2)+s^3CL_2L_1g_m=0\)

Och detta sa ju mycket :D

Förutom att man kan skönja

\(w_0^2=\frac{1}{C(L_1+L_2)}\)

Som om ni inte visste det redan :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Om en järnpulverkärna är specad till att fungera mellan 50MHz och 200MHz fungerar den inte alls vid 1MHz då?
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1945
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av YD1150 »

Helt kass är den knappast men du får i så fall linda på en "himla massa varv" på kärnan
för att få en någorlunda stor induktans. Linda en toroid med 1000varv (överdriver lite :wink: ) för hand är inte så kul :D
Frekvensområdet är angett där Q-värdet blir som bäst. Det blir inget skarpt hopp
om du går utanför frekvensområdet. Kärnor avsedda för 10kHz fungerar däremot inget vidare på 100MHz.

Det här värdet får du titta efter: Permeability = 10
Är det värdet högt så krävs det färre varv för en given induktans.
Ferritkärnor har mycket högre permeabilitet än järnpulver.

Toroider "läcker" inte ut så mycket magnetfält som kan störa andra kretsar, du kan placera spolar
närmare varandra utan att det stör. Slipper självsvängningar...

Av Amidons järnpulverkärnor så passar T50-2 bra för 5MHz, T50-6 fungerar bra på 14 & 28-29,7MHz ( har testat själv ).
För 1,8MHz så fungerar T68-2 bättre än T50-2 (blir många varv att linda på en T50-2)

http://www.amidoncorp.com/t50-6/
http://www.amidoncorp.com/t50-2/
http://www.amidoncorp.com/t68-2/
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för ditt svar YD1150!

Såg nämligen nån Amidon-kärna som ELFA hade som var specad 50MHz-200MHz. Eftersom jag tänkt börja med att bygga klart min "placebo-radio" iom en kvot-detektor (6,7MHz) så vill jag att när jag eventuellt köper tio kärnor så ska de kunna fungera vid skarpt bygge (100MHz) också.

Vilken häftig AF-förstärkare det hade varit om jag kopplade in min iPod till ena oscillatorn och frekvensmodulerar den samt plockar ut signalen supeheterodynmixad, MF-filtrerad, kvot-detekterad och klar :D

Jag avser forska mer i både tillgängliga järnkärnor och hur kvot-detektorn fungerar. Gillar förresten kvot-detektorn mest pga at FS-detektorn ändå behöver en extra spole och kan man linda den på en och samma kärna är ju det en fördel. Dessutom snackas det nåt om att kvot-detektorn är AM-okänslig.

Nyfiken på att veta hur en kvot-detektor fungerar. Provat Wikipedia (som jag plankat schemat ifrån) men fattar nada :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av Spisblinkaren »

Har nu hittat den här järnpulver-kärnan: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... +j%C3%A4rn

Data:
AL: 2,2nH*N^2 (32varv@2u2)
f: 50MHz-200MHz (förmodligen ännu sämre AL vid 7MHz...)
d: 13mm
D: 20mm
h: 6mm

Jag gillar storleken.

Låt oss spekulera i bråkdelarna av Henry (typ 2u2 har jag nu):

Om vi säger att kapacitansdioden står på 12pf (20pF max) och vi har 18pF parallellt för runt 25MHz så blir det (totala kapacitansen, 30pF, är nu hanterbar storleksmässigt) 1/16-del för L om LO (fosc) ska kunna svänga med runt 100MHz, eller hur?

Så 2u2/16=138nH=>8 varv. Sen ska det dock svänga också. REM L/C...

Om vi leker med min "placebo-radio" och MF=6,7MHz så behöver jag alltjämt 2u2H och därmed 32 varv för kvot-detektorn.

MVH/Roger
Skriv svar