RFID-passersystem.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Hehe, jo det där var väl också en definition..
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Telefonkort fungerar (fungerade?) i alla fall på detta sätt. Jag har en kompis som roade sig med att konstruera ett påfyllningsbart telefonkort.

Det finns ju ingen anledning att använda en dyr, komplicerad högsäkerhetslösning när det gäller en så pass ekonomiskt obetydlig implementation som busskort.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17325
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

GSM,GPRS 3G eller privat radiodatanät?

Det är ju inte så att du behöver uppdatera alla bussarna blixtsnabbt, risken att kalle ska hoppa på buss 1 i norra delen, och 10 sek senare använda samma kort i södra delarna är ju rätt små.

Men nu är vi långt från RFID :)
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

sebastiannielsen skrev:Nej, du får ju inte sakerna gratis... Du stjäl ju pengar från den som äger kortet. Altså betalar du med någon annans pengar.

Men om ett kortläsare förlitar sig på data som finns på kortet och du lägger till saker, så får du ju grejerna gratis (ingen som betalar för dom)
Ingeting är gratis.
I detta fall är det bussbolaget som får betala, och i slutänden går det ut över resenärerna i form av höjda biljettpriser.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

AndLi: Jo en bit ifrån nu :) Men som Snegelnwerfersen säger: Varför lägga ner så mycket pengar när det handlar om några kronor per resa..
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26221
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jepp! Som jag alltid säger: ska man bli tjuv ska det vara rejäla summor! Inget småstrunt!

Jag ger Sebastian rätt i att man inte ska lägga i "värden" i saker som är allmänt tillgängeliga, någon kommer att ändra!

Här tänkar jag osökt på bankernas "Cash"-chip på bankkortet där värdet blev lagt just på chippet. Jag undrar om det inte var någon som lekte lite med det.....

Nåväl. Bussernas kort: det är nog ganska enkelt att ha ett system som, när busserna kommer in till en central (busstorget?) kommunicerar med radio och uppdaterar en simpel databas med "har-betalt ID numre" till bussen samt "ID har kört" från bussen. Det skulle jag kunna knåpa ihop på ett par dagar (fast kryptering behöver lite mer tid).

Det är lite som att en RFID-nyckel (i det som denna tråd handlar om) förläggs/stjäls/kommer bort. Borttagningen av den nyckels ID från /"tillåten tillgång" listan utförs först när någon väljer bort den vid att trycka på knappor liksom nya ID kan manipuleras på valfritt sätt.

Ingen info. är lagrat på kortet förutom ID-koden.
sebastiannielsen
Inlägg: 3663
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

men kan någon svara på vad CDN är för konstig valuta... www.xe.com s utökade lista över alla världens valutor hittar inte CDN... Har plöjt igenom allt.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Hmm jag tror inte riktigt på det där :) Möjligen att det skulle fungera i en stad. Men på landsbygden? Där bussarna kanske är ute i flera timmar utan att passera något busstorg i någon form?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17325
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

sebastiannielsen skrev:men kan någon svara på vad CDN är för konstig valuta... www.xe.com s utökade lista över alla världens valutor hittar inte CDN... Har plöjt igenom allt.
Jag gissar på Kongos.... Fast nått säger mig kanadensiska dollar ... fast de borde heta CAD... Fast Kongo verkar ha XAF...

Hmm va hände med regeln att valutaförkortningen ska vara de två första tecknena enligt iso 3166-1 och första bokstaven i valutans lokala namn?

Edit: om en massa valutatjafs
Senast redigerad av AndLi 14 juni 2005, 14:56:52, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Canadian Dollar?
sebastiannielsen
Inlägg: 3663
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Jag tror dom kör på SMS eller något som sedan gör en koll med databas om det finns pengar kvar på ett 100-kort och sen stämplar restbeloppet på kortet med svart färg. För det sitter en stor kontaktpacke (har sett en buss som hade en sådan grön stämpelautomat urkopplad) på själva stolpen med kanske 40 pinnar, där måste det föras över en hel del data i alla fall.

För om jag köper en utökning så måste jag lämna ett kort till chauffören samt mitt terminskort, som sedan på något sätt skickar utökningen till databasen.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

jack skrev:Jag tvivlar mycket starkt på att alla bussar är kopplade till någon slags central databas.. Känns inte rimligt helt enkelt. Någon får gärna säga emot mig.

I stockholm är det så. Så varför skulle inte eran lilla håla kunna göra likadant?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Om det nu bara vore en liten håla så.. Men just att det är så utspritt och så många linjer.. Mitt kort har ett ganska stort täckningsområde, typ halva Västmanland.. Jag tycker det verkar ganska konstigt att samtliga bussar inom detta område skulle kunna synka sin (påstådda) databas inom rimlig tid.

Bara jag som tycker att det verkar skumt?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Det vore intressant att gå till botten med det här. Om nu en central databas används, så måste ju den accessas i realtid med minimal fördröjning.
Det duger ju inte att resenären får vänta i 2-3 sekunder innan kortet är verifierat, eller att centraldatabasen inte kan nås p.g.a. av dålig radiotäckning eller liknande.

En variant vore ju iofs. att varje fordon har en lokal databas som synkas mot den centrala databasen med regelbundna intervaller.

Hmm.. det måste ju gå att googla fram information om hur det hela egentligen fungerar. Det måste ju finnas ett gäng med företag som tillverkar sådana här system.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Jo det vore kul att få veta sanningen!

Min, högst okvalificerade, gissning är iallafall att all information sparas i kortet.
Skriv svar