En CNC-maskin till!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

mmm Ok.
Har du fräst några nya grejor?.
Provat andra program?.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Hur pass bra funkar kabelkedjorna? Om man skulle hitta någon för säg 300:-/m, skulle det vara värt det? (Jämför med buntbanden :))

Och tack för stök-bilden förresten :) Känns bättre nu! *smile*

Arvid
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30082
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Man kan ju faktiskt använda en sånhär duschslang i metall. Det finns även liknande metallslangar i olika storlekar avsedda för just kabelskydd, och det är mycket billigare än släpkedjor. Nackdelen är ju att de inte bara kan böja sig på ena ledden. Det skulle man ju iofs kunna avhjälpa till hälften med en cykelkedja :D
Å andra sidan kan man ju ta en spiralslang i plast, och montera en cykelkedja på den... :lol:
Kanske inte lika snyggt som en riktig släpkedja, som bara kan böja sig åt ett enda håll.
Gnu
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 maj 2003, 15:13:17
Ort: Stückholm

Inlägg av Gnu »

Idén med Cykelkejda är ju väldigt bra. Man kanske kan trä en tygstrumpa över allt så blir det stiligt.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Jag är nästan hundra på att det finns något liknande, eller fanns, till lego.

har en bild framför mig, legolåda hos mormor och morfar, där i en massa liknande saker.

Kan vara värt att kolla upp.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30082
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo, de små legokedjorna avsedda som larvfötter (de är 3 pluppar breda ;) )funkar som en släpkedja om man använder dem åt fel håll. Nackdelen är att de inte tål så mycket innan de går sönder :(
DupeS
Inlägg: 90
Blev medlem: 30 september 2003, 18:27:39
Ort: Linköping

Inlägg av DupeS »

Hejsan

Jag har med stort intresse tittat på era byggen och har börjat samla lite prylar för att förhoppningsvis kunna bygga en egen CNC en vacker dag :wink:

Har nu en fråga till er vad ni tycker om denna motor:
Motor

Skulle man kunna använda sig av denna?
tycker inte att den ser helt olik ut en del som jag har sett på nätet.

Den var ganska billig iaf

Den ligger på 850W och så undrar jag om adapter hylsorna går att få tag i andra storlekar, de på bilden är 8 och 6mm stora.

/Micke
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Det där är alltså motorn till själva fräsverktyget?

Den bilden säger inte så mycket iaf, en bättre översiktsbild skulle behövas, gärna med alla betäckningarna.

Sen ska du nog skapa en egen tråd...

Edit: Fuck, såg inte att det kom mer bilder under. :oops:

Men fortfarande ingen info om den...
Gnu
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 maj 2003, 15:13:17
Ort: Stückholm

Inlägg av Gnu »

Ser ut som en lite äldre AEG. Fast dom brukar ju vara dyra.
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 juli 2004, 19:19:53

Inlägg av Lindqvist »

Fagge skrev:Har du fräst några nya grejor?.
Provat andra program?.
Måste erkänna att det inte blir lika mycket gjort nu när semestern är slut. Håller dock på att konfigurerar en gammal laptop för att kunna köra fräsen med lite "modernare" program där man kan se fräsens framfart i 3D. Tänker mest på Mach2 och CNCPlayer.

Skall ner till verkstaden imorgon och programera/fräsa lite nya prylar. Vi får se hur det blir.
arvidb skrev:Hur pass bra funkar kabelkedjorna? Om man skulle hitta någon för säg 300:-/m, skulle det vara värt det?
Fördelen med kabelkedja är att kablarna ligger lite lösare i höljet och slipper att böjas "lokalt", dvs böjning och utmattning blir utspritt på hela kabeln. Med buntbanden så blir vissa delar av kabeln utsatt för mer utmattning. 300kr/m inkl moms skulle kunna vara intressant, har du något på gång?

Under tiden så kommer jag att byta ut buntbanden mot spiralslang som MadModder nämner.
DupeS skrev:Jag har med stort intresse tittat på era byggen och har börjat samla lite prylar för att förhoppningsvis kunna bygga en egen CNC en vacker dag.

Den ligger på 850W och så undrar jag om adapter hylsorna går att få tag i andra storlekar, de på bilden är 8 och 6mm stora.
Roligt att se att vi på forumet lyckas inspirera fler att komma igång med ett CNC-bygge. :tumupp:

Som jag kan se av bilderna på fräsmotorn så påminner den om en Bosch GGS27.

EDIT: Kan mycket väl vara en AEG som Gnu nämner.

Jag har den längre versionen (Bosch GGS 27LC) och den har spännhylsor som är identiska med dom som du visar på sista bilden. Sidan 2 i bruksanvisningen från sidan som jag länkade till, visar dom dimensioner på spännhylsor som man kan köpa från närmasta Bosch-återförsäljare. Där finns också en enkel skiss på hylsorna.

Jag skulle kunna posta en bild på mina spännhylsor imorgon kväll.
Gnu
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 maj 2003, 15:13:17
Ort: Stückholm

Inlägg av Gnu »

Kabelkedjor borde väl finnas o köpa på ebay?
Om nån kan lista ut vad det heter på tyska eller engelska så kanske man kan göra en sambeställning?
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Jag tror motorn blir bra. Den liknar den som sitter på biltemas professionella handöverfräs.

Jag har tänkt att köpa en sådan och använda, det är lu lagom med kräm i motorn.

Bild

Detta är rättså billigt tycker jag, 349:-

Men får kolla så att det inte är glapp i spindeln och så.

Var har du köpt din???
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 juli 2004, 19:19:53

Inlägg av Lindqvist »

Översättningen av kabelkedja till engelska är enkel, Cable Chain. Min tyska är dock lite sämre, men kan det heta Leitungen Ketten?

Om man kan hitta en säljare i tyskland så borde det gå ihop sig. Jag tänker på att frakten annars kan bli dyr i förhållande till varans pris. Begagnade kabelkedjor borde man inte bhöva betala så mycket för.

Spännhylsor till en Bosch GGS 27LC, låsmutterna har gängstorleken M15x1.
Bild
Lallas
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 november 2003, 18:46:51
Ort: Malmö

Inlägg av Lallas »

Robert Nielsen skrev:Jag tror motorn blir bra. Den liknar den som sitter på biltemas professionella handöverfräs.
Jag tror jag frågat detta innan, men borde man inte kunna ta motorn från en vinkelslip (utan vinkeln då)? Borde vara kullagrad både fram och bak, och det finns många tämligen billiga att köpa.
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 juli 2004, 19:19:53

Inlägg av Lindqvist »

Jag funderade också ett tag på att modda en vinkelslip, men kom fram till att det skulle bli för krångligt att få till en bra lösning med ett chuckfäste.

Annars är idén god, finns en uppsjö med billiga och kraftiga vinkelslipar.
Robert Nielsen skrev:Jag tror motorn blir bra. Den liknar den som sitter på biltemas professionella handöverfräs.

>klipp!

Detta är rättså billigt tycker jag, 349:-
Men får kolla så att det inte är glapp i spindeln och så
349kr är ett klipp om den duger till en CNC-maskin. Kan vara värt och byta ut kullagren i den om det skulle behövas. Ett annat frågetecken är om lindningar/kol klarar av kontinuerlig drift. En komplicerad körning kan ta timmtals innan det är klart.

Jag undersökte lite till med det där om kabelkedjor och eBay. Varumärket Igus verkar vara sökordet man skall använda. Med det får man en handfull träffar på eBay.com och en träff på eBay.de.

Kabelkedja heter f.ö. energiekette in Deutsch!
Skriv svar