Är en STM32 bra att använda som USB I/O-modul?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45422
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Är en STM32 bra att använda som USB I/O-modul?

Inlägg av TomasL »

Snälla nå, du läser ju inte vad jag skriver, vi har tagit patent på en reglermetod, om man sen använder PI(D) Fuzzylogic eller annat för att implementera den är ointressant.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Är en STM32 bra att använda som USB I/O-modul?

Inlägg av Al_Bundy »

Jo jag läser. Jag tycker bara det är intressant att någon ens brukar göra det med tanke på hur många som skriver gratisrapporter om tusentals olika reglermetoder för olika system. Inte ens dem tar patent på sina rapporter.

Jag kan förstå om man tar patent på en färdig produkt, men just en metod inom reglerteknik förstår jag inte.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45422
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Är en STM32 bra att använda som USB I/O-modul?

Inlägg av TomasL »

Därför att den är unik och effektiv, och ingen har funderat i de banorna tidigare.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Är en STM32 bra att använda som USB I/O-modul?

Inlägg av lillahuset »

Det finns så många konstiga patent. Jag har en bekant som gillar patent och för tillfället jobbar med ett patent för i mitt tycke en helt onödig finess för toaletter.
En kompis är delaktig i flera patent som så vitt jag vet bara har genererat kostnader.

Slutligen kan man väl försöka dra lärdom av fallet Håkan Lantz och vad som händer när de stora pojkarna inte vill betala.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Är en STM32 bra att använda som USB I/O-modul?

Inlägg av Al_Bundy »

TomasL skrev:Därför att den är unik och effektiv, och ingen har funderat i de banorna tidigare.
Skulle du visa upp ditt patent så är det säkert folk innan som har tillämpat det du har redan gjort. Patent är dyrt och det är svårt att lyckas med det.
Oftast är det stora företag som tar patent, medan dem som forskar i det, jobbar bara åt patentet.

Jag tror fortfarande att det är en hittepå algoritm och inget revolutionerande. Något som är revolutionerande är subspaceanalysen. Där har du något att bita i. :)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17279
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Är en STM32 bra att använda som USB I/O-modul?

Inlägg av AndLi »

Det fanns inte så många patent registrerade på Enrad AB, faktiskt bara ett(?)...

https://was.prv.se/spd/pdf/Lu-kWiB-_yHW ... 964.C2.pdf

Och precis som Thomas säger är det ju inte algoritmer de patenterat utan vilka insignaler algoritmerna använder (tyckte jag i alla fall efter ha ögnat igenom det)
Mr Andersson
Inlägg: 1397
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Är en STM32 bra att använda som USB I/O-modul?

Inlägg av Mr Andersson »

Al_Bundy skrev:Skulle du visa upp ditt patent så är det säkert folk innan som har tillämpat det du har redan gjort.
Man får inte patent för känd teknik om man inte heter Apple.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45422
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Är en STM32 bra att använda som USB I/O-modul?

Inlägg av TomasL »

AndLi skrev:Det fanns inte så många patent registrerade på Enrad AB, faktiskt bara ett(?)...

https://was.prv.se/spd/pdf/Lu-kWiB-_yHW ... 964.C2.pdf

Och precis som Thomas säger är det ju inte algoritmer de patenterat utan vilka insignaler algoritmerna använder (tyckte jag i alla fall efter ha ögnat igenom det)
Ungefär.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45422
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Är en STM32 bra att använda som USB I/O-modul?

Inlägg av TomasL »

Al_Bundy skrev:
TomasL skrev:Därför att den är unik och effektiv, och ingen har funderat i de banorna tidigare.
Skulle du visa upp ditt patent så är det säkert folk innan som har tillämpat det du har redan gjort. Patent är dyrt och det är svårt att lyckas med det.
Oftast är det stora företag som tar patent, medan dem som forskar i det, jobbar bara åt patentet.

Jag tror fortfarande att det är en hittepå algoritm och inget revolutionerande. Något som är revolutionerande är subspaceanalysen. Där har du något att bita i. :)
Patent är alltid offentliga, det är liksom mening med dem. så det är bara att söka ock läsa.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Är en STM32 bra att använda som USB I/O-modul?

Inlägg av Al_Bundy »

En fråga till er kunniga. Om jag vill ha ett SSR relä pulsera och jag vill inte använda en for-loop till detta. Jag vill minimera tiden så mycket som det går för jag ska göra följande:

1. Läs analoga värden (tre stycken)
2. Skicka dessa tre analoga värden via UART.
3. Ta emot tre olika värden som är av heltal.
4. Uppdatera tre stycken PWM frekvenser som pulserar tre SSR relä.
Gå till steg 1.

Just steg 4. Vad är minst prestandakrävande om man vill pulsera PWM i långa sekunder?
1. 555 timer med SPI styrd digital potentiometer.
2. FreeRTOS trådar som pulserar tre digitala utgångar.
3. Ställa ned PWM frekvensen på en analog utgång så att dessa har en cykeltid mellan 0 till 10 sekunder.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45422
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Är en STM32 bra att använda som USB I/O-modul?

Inlägg av TomasL »

Tja, använder du en uC så är det ju bara att skicka procent-värdet till den, och låta C-programmet i din uC hantera resten
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26199
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Är en STM32 bra att använda som USB I/O-modul?

Inlägg av Icecap »

Men snälla - att göra den PWM-funktion med en timer-interupt tillhör ju basal programmering. I övrigt har den beskrivits ett antal gångar så det är väl bara att leta lite.

Men som det geni du är med linjär och kvadratisk programmering borde det vara som att stjäla godis från barn för dig - eller hittar du ingen klippa-och-klistra exempel?
Mr Andersson
Inlägg: 1397
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Är en STM32 bra att använda som USB I/O-modul?

Inlägg av Mr Andersson »

Al_Bundy skrev:Vad är minst prestandakrävande om man vill pulsera PWM i långa sekunder?
Får man fråga exakt vad du pysslar med om du måste ta hänsyn till tidsdilatation?
För oss vanliga dödliga finns det inga långa eller korta sekunder, bara sekunder. Men med dina omnipotenta kunskaper är jag inte förvånad att du fått kontrakt åt någon rymdmyndighet.
svanted
Inlägg: 5093
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Är en STM32 bra att använda som USB I/O-modul?

Inlägg av svanted »

3. Ställa ned PWM frekvensen på en analog utgång så att dessa har en cykeltid mellan 0 till 10 sekunder.
:oops:
är PWM frekvensen 0 - 0.1 Hz,
det vill inte jag kalla PWM...

vill du minimera tiden för att utföra uppgifter som rör 0.1Hz "PWM"
2. Skicka dessa tre analoga värden via UART.
är det dessa data du skriver om i en tidigare tråd där du får med en massa nollor vid avläsningen?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17279
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Är en STM32 bra att använda som USB I/O-modul?

Inlägg av AndLi »

Rotar du runt lite djupare i ditt favotool(cube) från st så är jag rätt säkert på att det finns exempel på pwm där.

Ditt exempel borde gå att implementera med en tom while(1) i Main och låta interupt och dma ta hand om det hela.

Men det kräver lite av dig som programmerare...
Men extern hårdvara är defenetivt inte nödvändigt..
Och ett rtos äter ju mest klockcykler...
Skriv svar