har ju gått åt några originalmotorer under dom 9 åren jag har haft den så jag tänkte få användning för dom.. hoppas 13hk-cyllen fortfarande går att använda.. när jag skulle testa den sist så rasade motorn innan jag ens fick igång den
växellådan ska kapas bort så man bara får vevhuset kvar, sedan ska en centrifugalkoppling användas.. men men, det är som sagt ett senare projekt som fortfarande ligger på planeringsstadiet..
Nu har jag faktiskt fått lite ny mental drivkraft i detta projekt igen, då jag fått tag på lite trevliga grejer jag skulle kunna använda, samt en hel drös med idéer. Om jag skulle få för mig att fortsätta på projektet just nu, skulle jag helt enkelt skippa stötdämpning, och bygga den mer som en radiostyrd go-cart. Detta då stötdämpning skulle bli så mycket svårare och dyrare att göra...
Med de nya idéerna följer ju också lite funderingar, och en av dessa är styrningen. Jag har funderat på att skita i vanligt servo och istället bygga något eget, till exempel baserat på en gammal batteridriven skruvdragare, då jag har en liggandes hemma. Vridmomentet man kan få ur en sådan är ju mer än tillräcklig för att styra ett ganska lätt fordon. Hur skulle jag kunna gå till väga?
Hur skulle förresten en centrifugalkoppling fungera tillsammans med en växellåda?
Ja, det vet jag, men jag tänkte att det kanske kan bli lite trist att bara ha en växel, så att säga... Som någon sa tidigare skulle ju en variator lösa flera problem, men då jag inte har något att plocka en sådan ifrån kan det bli lite svårt. Skulle väl vara om jag hittar något på skroten. Annars skulle det kanske vara trevligt om någon har en variator att sälja billigt?
Olle:Den storleken du vill ha på variatorn gör det svårt då jag antar att en skotervariator blir allt för stor. Det jag kan tänka mig är en variator till en EU-moppe eller en miniskoter (typ Kitty Cat). Kolla med skoterskrotar om man har en nedrans tur så kan det ju finnas! Annars har du ju motorsågsslungkoppling.
tro mig... du behöver inte fler växlar!!! Det klaras sig som det är, lovar. Du kan stryra farten ändå. Och det kommer snabbt som fan! Det kan jag lova mig.
En variator är egentligen bara till mer problem för dig. Eftersom du ska ha en rem som går mellan två olika variabla hjul. Ja du vet hur en variator fungerar....
Du kan ju ändå koppla på en växelåda på en centrifugalkoppling.
Men det lästtaste är ju bara att svesta på ett kugge på motorn, efter centrifugalkopplingen och såklart. Och sen en liten cykelkedja till bakhjulen!!
Skulle jag gjort iaf om jag var du...
Men ok, upp till dig såklart
Kan inte se någon film på den där länken
Men det ser skit nice ut! sur ut att kunna slå runt ett var eller fler. Har själv en RC och vet hur djävulskt kul att köra