Projekt: Radiostyrd bil med motorsågsmotor (el. liknande).

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
metanolic
Inlägg: 154
Blev medlem: 7 december 2004, 19:29:42
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

Olle E. skrev:Kul att du använder dig av Zündapp, förresten! Har själv en CS50 som jag ska försöka få fart på...
har en moddad CS50 med DT125MX-motor ;)
hade inte fått på den riktiga framskärmen på bilderna..
http://negerboll.com/images/DSC01430.JPG
http://negerboll.com/images/DSC01432.JPG

har ju gått åt några originalmotorer under dom 9 åren jag har haft den så jag tänkte få användning för dom.. hoppas 13hk-cyllen fortfarande går att använda.. när jag skulle testa den sist så rasade motorn innan jag ens fick igång den :lol:

växellådan ska kapas bort så man bara får vevhuset kvar, sedan ska en centrifugalkoppling användas.. men men, det är som sagt ett senare projekt som fortfarande ligger på planeringsstadiet..
Användarvisningsbild
metanolic
Inlägg: 154
Blev medlem: 7 december 2004, 19:29:42
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

jag får väl hålla tråden vid liv tills ni andra kommer igång :lol:

byggt om drivningen till mellanaxeln igen.. nu är det som det var från början..
funkar bättre..
Bild

film: http://media.putfile.com/rc-bilsmotorn_5
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7038
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Härligt ljud på motorn, kommer det en film när du kör allt via radio också?
Användarvisningsbild
metanolic
Inlägg: 154
Blev medlem: 7 december 2004, 19:29:42
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

tyvärr gick inte motorn riktigt förut så den ska låta rejsigare egentligen :(
alla framsteg kommer att fotas och/eller filmas ;)
Olle E.
Inlägg: 331
Blev medlem: 10 maj 2005, 11:41:03
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Nu har jag faktiskt fått lite ny mental drivkraft i detta projekt igen, då jag fått tag på lite trevliga grejer jag skulle kunna använda, samt en hel drös med idéer. Om jag skulle få för mig att fortsätta på projektet just nu, skulle jag helt enkelt skippa stötdämpning, och bygga den mer som en radiostyrd go-cart. Detta då stötdämpning skulle bli så mycket svårare och dyrare att göra...

Med de nya idéerna följer ju också lite funderingar, och en av dessa är styrningen. Jag har funderat på att skita i vanligt servo och istället bygga något eget, till exempel baserat på en gammal batteridriven skruvdragare, då jag har en liggandes hemma. Vridmomentet man kan få ur en sådan är ju mer än tillräcklig för att styra ett ganska lätt fordon. Hur skulle jag kunna gå till väga?

Hur skulle förresten en centrifugalkoppling fungera tillsammans med en växellåda?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23696
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Vitsen med centrifugalkoppling är väl just det att man inte behöver en växellåda.
Olle E.
Inlägg: 331
Blev medlem: 10 maj 2005, 11:41:03
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Ja, det vet jag, men jag tänkte att det kanske kan bli lite trist att bara ha en växel, så att säga... Som någon sa tidigare skulle ju en variator lösa flera problem, men då jag inte har något att plocka en sådan ifrån kan det bli lite svårt. Skulle väl vara om jag hittar något på skroten. Annars skulle det kanske vara trevligt om någon har en variator att sälja billigt?
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5339
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

centrifugalkoppling och variatorn är samma sak... asså inte mekanskt o så men det blir samma resultat av det
typ
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Olle:Den storleken du vill ha på variatorn gör det svårt då jag antar att en skotervariator blir allt för stor. Det jag kan tänka mig är en variator till en EU-moppe eller en miniskoter (typ Kitty Cat). Kolla med skoterskrotar om man har en nedrans tur så kan det ju finnas! Annars har du ju motorsågsslungkoppling.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5339
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

tro mig... du behöver inte fler växlar!!! Det klaras sig som det är, lovar. Du kan stryra farten ändå. Och det kommer snabbt som fan! Det kan jag lova mig.

En variator är egentligen bara till mer problem för dig. Eftersom du ska ha en rem som går mellan två olika variabla hjul. Ja du vet hur en variator fungerar....

Du kan ju ändå koppla på en växelåda på en centrifugalkoppling.

Men det lästtaste är ju bara att svesta på ett kugge på motorn, efter centrifugalkopplingen och såklart. Och sen en liten cykelkedja till bakhjulen!!

Skulle jag gjort iaf om jag var du...
Men ok, upp till dig såklart
J10
Inlägg: 531
Blev medlem: 6 december 2004, 15:25:30

Inlägg av J10 »

fi fan vad avundsjuk man blir... :)

idag såg jag ett reklamblad från ÖB, där säljer dom röjsågar för 675kr
25cc bensinmotor och med inbyggd slirkoppling antar jag

kan ju vara värt att kika på iaf :)
(ÖB i umeå)
Olle E.
Inlägg: 331
Blev medlem: 10 maj 2005, 11:41:03
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

citizendildo-> Det låter ju alldeles utmärkt! Då slipper jag det problemet!

Inte någon som har förslag på styrningen?
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5339
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

hehe kolla på en gocart... använda samma princip. det är det enklaste om man jämför. dessutom brukar man lätt kunna fixa så de går med servo med.)
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Kan inte se någon film på den där länken :(
Men det ser skit nice ut! sur ut att kunna slå runt ett var eller fler. Har själv en RC och vet hur djävulskt kul att köra
Användarvisningsbild
Turbosharp
Inlägg: 142
Blev medlem: 16 mars 2006, 22:04:06

Inlägg av Turbosharp »

nej tyvärr inte jag heller =/

hur går det med bygget??
Skriv svar