iSendIR / Samköpsprojekt #1

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: iSendIR / Samköpsprojekt #1

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har undrat i några dagar, men inte velat tjata eftersom mina pengar kom in sent. :)
Men nu vet man hur det ligger till.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1352
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: iSendIR / Samköpsprojekt #1

Inlägg av stenD »

Det är lugnt för min del, "lilla petra" har kommit hem till pappsen så jag har monterat tillbaka zaxel och håller på att koppla in datorn till henne (skulle bara kolla om nått hänt på EF innan jag slår av strömmen)
Så jag har ju lite att pyssla med några veckor framöver :D

"lilla petra" kommer härifrån http://www.team-haase.de/pages/al_beschreibung.html
nifelheim
Den första
Inlägg: 2339
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: iSendIR / Samköpsprojekt #1

Inlägg av nifelheim »

sex veckor, det borde bli i mitten på november :-)

http://interactive-matter.org/2009/06/d ... akepcbcom/
Användarvisningsbild
jesper
Inlägg: 722
Blev medlem: 12 juni 2006, 16:04:08
Ort: Laem Mae Phim, Thailand

Re: iSendIR / Samköpsprojekt #1

Inlägg av jesper »

Jo, det är ju bara det att jag inte får några svar ALLS på mina emails. Killen på AVRFreaks, som på något sätt känner killen som driver MakePCB får inga svar heller.
Alla som haft någon form av kontakt med MakePCB har haft det under sommaren 2009. Sen dess, inget.

Om inte jag får bekräftelse på att jag rent faktiskt kommer att få några kort inom några dar, är det bara att anse pengarna som bortkastade, och beställa nya någon annanstans.
Har redan pratat med en annan leverantör, som är lite dyrare, men beställer där under veckan, om inget speciellt händer.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: iSendIR / Samköpsprojekt #1

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag kanske missförstår dig, men har ingen hört något från MakePCB efter sommaren 2009?
(Förutom orderbekräftelsen du fick.)
Användarvisningsbild
jesper
Inlägg: 722
Blev medlem: 12 juni 2006, 16:04:08
Ort: Laem Mae Phim, Thailand

Re: iSendIR / Samköpsprojekt #1

Inlägg av jesper »

Om "ingen" har hört något vet jag inte. Men det verkar som att alla som haft någon kontakt med dem och gjort kort där och som rekommenderat dem, gjorde detta förra sommaren.
Orderbekräftelsen är automatisk, så den säger inget.

Jag har dock lite glada nyheter - jag har (via kollen på AVRFreaks) fått kontakt med ägaren, som ursäktar och ska titta på saken. Han ursäkter sig med:
* mycket att göra
* ingen att göra det
* för mycket spammail
Därmed tar det mycket tid att få fram korten, men de ska komma fram någongång.

Hursomhelst är det, trots priserna, sista gången jag beställer kort där. Senaste veckan har jag kollat upp ett antal alternativa producenter. En av dessa kommer jag testbeställa lite andra kort från.

Jag har lite planer på att ta tag i Wiki'n och uppdatera sidorna runt kretskortframställning. Även lägga in en lista på tillverkare samt deras options och priser. Och naturligtvis ska det vara ett fält för personliga erfarenheter från de som anlitat dem.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: iSendIR / Samköpsprojekt #1

Inlägg av JimmyAndersson »

Det vore lite kul att veta om det händer något med detta......


"de ska komma fram någongång."

Fick du reda på ungefär vilken månad/år? :)
Finns det möjlighet för dig att ångra beställningen av korten?
Vi har ju ändå lagt totalt ca 10kkr på detta, så det vore kul om man får något för pengarna,
eller åtminstone får en lägesrapport om var den här ordern ligger i prioritet.....
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1793
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: iSendIR / Samköpsprojekt #1

Inlägg av toffie »

BatchPCB om det inte testats kan jag själv rekommendera, visst det kanske kan ta lite tid.. men med tanke på tiden
det tagit från MakePCB så skulle vi redan sitta med färdiga kort nu ;)

BatchPCB tar ca. 1 månad max, för mig tog det 2,5 vecka.
Användarvisningsbild
jesper
Inlägg: 722
Blev medlem: 12 juni 2006, 16:04:08
Ort: Laem Mae Phim, Thailand

Re: iSendIR / Samköpsprojekt #1

Inlägg av jesper »

Här är nästa kapitel i den sorgliga historia.

Efter en del snack med kontakten från AVRFreaks och Niels på MakePCB kom det fram att de inte ens hade påbörjat korten. Det hade blivit något "missförstånd" med betalningen. Han lovade då att de skulle producera i veckan och skicka med FedEx eller annan expressservice. Det var 23 November.
Inget hände.

Så efter ytterligare ett par fruktlösa försök att få kontakt med Niels gav jag upp och beställde på 5 dagars hos PCBWing då jag ändå skulle beställa lite andra kort.
Alla dessa kort är nu i produktion och FedEx'as nu på Fredag eller Måndag.

Skickade sen mail till Niels på MakePCB med cc: till AvrFreaks kontakten och sa jag ville ha tillbaka pengarna för korten som aldrig kom fram.
Då hörde han av sig och beklagade mycket och sa att korten var på väg. Han skulle återkomma med ett trackingnummer, men det har inte hänt.
Jag är tveksam, men han verkar göra vad han kan, problemen uppstår tydligen i Kina. Någon återbetalning kan det tydligen bli, dock inte allt. Vi får se. Om inte annat kommer det finns lite extra kort.

Så, om allt går väl och sändnigen inte åker på jultrafikbekymmer, ska det med lite tur finnas kort här nästa vecka.
Jag hinner nog inte skicka ut dem innan jul och om jag gjorde det, skulle ni inte hinna få dem, men ni är välkomna förbi och hämta upp kort o komponentpaket (som redan är packade o klara).
Paket som inte är hämtade, skickar jag ut 27/12.

Lådorna är här, men inte klara (iSendIR, de andra är ok) , de måste sågas över på mitten. Om det är någon här i trakterna som kan hjälpa med detta, skulle det bli mycket uppskattat!
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1793
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: iSendIR / Samköpsprojekt #1

Inlägg av toffie »

Bara så du vet, jag väntar ju givetvis på kortet :D, men ingen brådska för mig.
Sen för att det blivit fel här så ska du inte tro att jag tappat förtroende för dig för framtida samköp eller så, fel kan det alltid bli.

Kan man lösa det så är det givetvis bra, kan man inte så får man väl också acceptera det och förstå att du gjort ditt bästa :)
Åtminstone för det andra samköpsprojektet som jag är med på som är lite billigare än vad detta samköpsprojekt är.

För min del om blir det någon återbetalning, som innefattar projekt 2, så får du gärna behålla det du får tillbaka!
Bara för allt besvär du haft! ;)

Slutligen, som jag sa så har jag inte bråttom, men klart är du inne "i stan" som är en bit från dig :lol: så kan man ju
ta det så, så du slipper frakten :) Som jag förmodligen betalt för.. :roll: men ändå :lol:
Ska nog ta och besöka sängen, det bara snurrar i huvudet :P
Användarvisningsbild
jesper
Inlägg: 722
Blev medlem: 12 juni 2006, 16:04:08
Ort: Laem Mae Phim, Thailand

Re: iSendIR / Samköpsprojekt #1

Inlägg av jesper »

Tja, någon egentligen återbäring blir det ju inte eftersom jag fick beställa nya kort som var dubbelt så dyra.
Men, kommer ursprungskorten någongång fram, så kommer det ju finns extra kort om någon nya vill bygga (eller andra som vill ha mer ;-).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: iSendIR / Samköpsprojekt #1

Inlägg av JimmyAndersson »

Kanonbra, Jesper! :tumupp: :tumupp:


Toffie:
"Sen för att det blivit fel här så ska du inte tro att jag tappat förtroende för dig för framtida samköp eller så, fel kan det alltid bli."

Håller med. Jag har inte haft så jättemycket kontakt med Jesper,
men fick väldigt bra intryck omedelbart vid första kontakten och det har då rakt inte ändrats.
Det här är ju inte Jespers fel, utan sömngångarna på MakePCB. (Eller hette de FakePCB ? :D )


Måste säga att jag är tveksam till det kommer dyka upp något från MakePCB.
Först går det inte att få tag i dem, men när Jesper vill ha pengarna tillbaka så svarar de minsann.
"Det är redan skickat" är en praktisk fras som brukar användas när någon inte vill betala tillbaka.
I ett sånt läge kan man fortsätta fråga efter "trackingnummer, eller pengarna tillbaka omedelbums" gång på gång.
Men det gäller att orka med det också. Oftast är man trött på strulpellar vid det stadiet.


Hur som helst så verkar det ju lösa sig ändå. :tumupp:
Det här ska bli en spännande pryl att utforska! :)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: iSendIR / Samköpsprojekt #1

Inlägg av hanzibal »

jesper skrev:Tja, någon egentligen återbäring blir det ju inte eftersom jag fick beställa nya kort som var dubbelt så dyra.
Men, kommer ursprungskorten någongång fram, så kommer det ju finns extra kort om någon nya vill bygga (eller andra som vill ha mer ;-).
Roligt att detta är på gång igen!

Jesper: Du får säga till om du vill ha extra-betalning för dina merkostnader, det är ju inte ditt fel att MakePCB inte levererade.
Användarvisningsbild
jesper
Inlägg: 722
Blev medlem: 12 juni 2006, 16:04:08
Ort: Laem Mae Phim, Thailand

Re: iSendIR / Samköpsprojekt #1

Inlägg av jesper »

Idag kom jultomten med ett oväntat paket. :bravo:

Just det - korten från MakePCB har anlänt.
Och de ser bra ut, även om det verkar som de pillat lite på lödmasken.

Om någon känner att de måste få kort o komponenter att pilla med under julhelgen, är ni välkomna att komma hämta kort här i Vallentuna. Ring dock först. 0708-180920.
Annars kommer jag försöka skicka ut paket Onsdag eller Torsdag nästa vecka, hinner tyvärr inte innan.

I alla fall, God Jul o Gott Nytt År!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: iSendIR / Samköpsprojekt #1

Inlägg av JimmyAndersson »

Det där var en överraskning, minst sagt! :shock: :D
Skriv svar