Ledix -en gigantisk LED matris

Berätta om dina pågående projekt.
Mcz

Inlägg av Mcz »

Mycket mycket imponerande! :D

Ska det bli en kommersiell produkt så småningom, eller gör du projektet bara som privatperson?

MVH Martin
Chorus

Inlägg av Chorus »

Bild på min lösning:
http://firefly.ibk.se/~chorus/pixlar/eos%20001.jpg

Styrs också via ethernet, upp till c:a 700 moduler per slinga. Min skärm kommer bara bli 6 moduler dock :)
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Elector: Vad jag vet så finns det en viss teknik som används i vissa ledskärmar för att öka den virtuella upplösningen, kanske är det den du är inne på ? I detta fall sitter det då dubbelt så många röda dioder än gröna och blåa. Sen delas de gröna och blåa dioderna mellan de röda dioderna i olika kombinationer för att kunna visa flera pixlar än vad hårdvaran har genom multiplexing.

Mcz: Tanken är att bygga ett system åt mig själv eller rättare sagt åt mitt företag. Har inga direkta planer på att försöka sälja några moduler som det är nu. Däremot strävar jag efter att systemt håller samma klass som ett kommersiellt system då det kommer användas professionellt.

Chorus: Är det en modul på bilden ? Ser ut som 4x8 pixlar, vad har du för pitch mellan pixlarna ? Är detta fortsättningen på ditt dansgolvsprojekt som fanns i en tråd här eller är det ett nytt projekt. Lite nyfiken på hur du löst styrningen dvs från bildkälla ut till leddrivarna. Är tanken att en dator skickar ut data till modulerna över ethernet och kör du uC eller FPGA på modulerna ?
discomike

Inlägg av discomike »

vanlig subpixelrending som för LCD (cleartype) blir nog svårt då de olika färgerna här sitter så tätt ihop + ett stort pitch till nästa pixel, även om man bara tänder 1 eller 2 subpixlar istället för alla 3 kommer de uppfattas som ljuset kom från samma ställe,
Chorus

Inlägg av Chorus »

Maze: Japp, det är en modul på 4x8, det kommer bli totalt 6 moduler (12x16).

Dansgolvsprojektet gav jag upp tills vidare, så jag tänkte att jag lika gärna kan bygga en liten LED-skärm när jag ändå har allt som behövs :)

Japp, tanken är att skicka frames från en dator via ethernet. Jag använder en AT91SAM7X256 som tar emot UDP-frames via ethernet, och kontinuerligt (nästan iaf ;)) skickar frames till skärmen i 24Mbit via SPI-porten och en LVDS-transceiver. Färgdjupet är 36 bitar, och jag bör komma upp i c:a 50 fps, just nu ligger jag på runt 30 fps.

Förhoppningsvis har jag allt klart ganska snart, just nu letar jag efter någon som kan borra 192 hål för pixlarna i en metallplatta billigt :) Tanken är att lysdioderna inte ska lödas, dom träs i genompläterade hål i korten. (och hålls på plats av metallplattan)

Pitch är 13mm, om allt fungerar bra byter jag eventuellt till större kort. Eftersom dioderna sitter på ett eget kort utan komponenter är det ganska lätt gjort.

Jag har inte räknat så noga på vad det kommer ha kostat totalt, men MAX6974 är ganska billiga, c:a $13 st. Dom driver 4x4 pixlar. Varje driverkort (4x8 pixlar) består av 2 st MAX6974, 1 st MAX1658, 4 transistorer samt lite kondingar och resistorer.
Chorus

Inlägg av Chorus »

Maze: För att förtydliga: Det sitter ingen uC på driverkorten, jag har en AT91SAM7 som matar alla driver-kort (teoretiskt upp till 910 driverkort - 29000 pixlar)
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Sorry för lite OT... men vad har du använt för utvecklingsmiljö till din At91sam7 chorus?
whynot

Inlägg av whynot »

En modul är det ett kort med 16x3 led?
Chorus

Inlägg av Chorus »

RasmusB: Olimex SAM7-EX256
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Chorus: Trevligt, har ett likadant. :) Fast jag tänkte mer på själva programmeringsmiljön, kör du med yagarto-toolchain eller något annat?
Chorus

Inlägg av Chorus »

RasmusB: Aha, jag kör WinARM och använder WJED som editor
BJ

Inlägg av BJ »

Hur har du gjort med transistorerna (eller vad det är)?
Jag antar att det är kylning till dom som man ser på den tredje bilden på första sidan här.
Jag har en massa frågor. :)

Är hålen för att leda ner värmen i ett plan? Hela i så fall, eller en liten bit?
Hur mycket kyler det med extra koppar under, om man jämför med bara kretskortet?
Om det bara är en del av ett plan - är det kretskortet som får leda värme resten av biten då?
Att "gavlarna" inte sitter ihop helt med den översta lödön, är det för att det ska vara lättare att löda, så att det inte kyler för mycket då?
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Det är spänningsregulatorer som sitter där. Viorna är till för att koppla ihop planen både elektriskt och termiskt. Har ett splittat matningsplan i ett av de inre lagren som då även används för att avleda värme. Antar att samma area med koppar kyler bättre än vad samma area utan koppar gör. Är ju trots allt rätt stor skillnad i värmeledning mellan koppar och glasfiber. Själva designen att inte gavlarna sitter ihop med mitten har jag sett på andra kort. Anledningen till att jag gjorde så själv var att jag tyckte det var snyggt. Sen blir det nog lite enklare att löda kretsarna om man nu handlöder dessa.
BJ

Inlägg av BJ »

Okej. :)
Jag har inte tänkt på att man kan leda värmen inne i kretskortet, men det borde ju fungera.
Visst blev det fint. Och det blir nog lite lättare att löda, för då kyls den ju inte direkt på sidorna där.
whynot

Inlägg av whynot »

Maze skrev: Meduza, Chorus: Målet är att material för en modul ska hamna under 2500 kr för en serie på 50 moduler. För prototypmodulerna har det däremot blivit det dubbla då det blir rätt stora mängdrabatter på mönsterkort och lysdioder i lite större antal.
Priset är det för en aluprofil med 16x3 dioder?
Frågat förr men inte fått något svar.
Skriv svar