En CNC-maskin till!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Då blir det något annat. Kan man inte bygga ett bord i MDF typ o sätta allt på? Eller tänker jag fel. Heter det linjärlager det som den glider på? Jag tror jag ska göra en enkel ritning att visa, kanske ni kan säga att det inte går direkt eller förklara bättre hur man kan göra.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Såhär? (bild på misslyckat projekt) :lol:

Bild

/Johan
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

....mmmmmmm.....

:eh:...är flaskorna i backarna tomma?
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

typ så fast lite mindre. Om det går.
Användarvisningsbild
Luff
Inlägg: 46
Blev medlem: 20 oktober 2003, 12:32:58

Inlägg av Luff »

Är det bara en motor per Linistep-controller?
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2489
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Jepp enbart en motor.
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Jag har funderat på att börja tänka lite på konstruktionen av en liten fräs. En fråga som jag tänkt länge på är. Den satsen som lindqvist länkade till med stegmotorer o styrning, Belganet tror jag det hette. Om man vill använda deras sats för CNC maskiner ska man köpa 2st för 340 o 1st för 390, för 3 manualer behöver man ju inte. Eller kan man göra det smidigare? För man behöver la ett kort till varje motor?

Jag tror jag ska börja måla på en konstruktion nu, kan posta bilder här senare när jag börjat lite.


http://www.bde.se/bsart/bb002n.htm
Gnu
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 maj 2003, 15:13:17
Ort: Stückholm

Inlägg av Gnu »

Jag köpte 2st för 340 o 1st för 390, och den manualen har räckt hittills :P
Jag köpte senare tre styckna uppgraderingspaket för att öka styrkan.
Kan varmt rekommendera satserna och Nils-Åke eller vad han heter är allltid behjälplig.
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Okej, ja då blir det nog de motorerna. Kan man köra med gängadstång eller vad ska man använda? Och hur får man drivningen på den stången?
Gnu
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 maj 2003, 15:13:17
Ort: Stückholm

Inlägg av Gnu »

du kan söka efter liknande "ballscrew", eller "acme lead":
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 22534&rd=1

acme är en liten enklare och billigare variant som passar perfekt om man inte behöver så extrem precition. Kallas för trappetsskruv och finns o köpa hos bl.a Wiberg i Solna.
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 juli 2004, 19:19:53

Inlägg av Lindqvist »

Jag hara bara en liten uppdatering att komma med. Det är en serie bilder från ett par veckor sedan som visar hur maskinen ser ut nu. Allt detaljarbete är i princip klart, det är bara lite smådetaljer kvar att fixa.

En närbild på Z-axeln och med ändläges- och homekontakter. Fick tillverka lite nya fästen för dom. Här ser man också att linjärlagret är i klenaste laget för att kunna köra i aluminium. Men det får bli ett framtida projekt att förstärka alla axlar.
Bild

En översiktsbild på undersidan. Över alla kopplingsplintar har jag satt ett lock som skall skydda det från spånor. Det är inte riktigt tätt, men det återstår och se hur mycket smuts som letar sig ner dit.
Bild

Framsidan med nödstopp och resetknapp. Resetknappen använder man för att starta och när en ändlägeskontakt har slagit ifrån maskinen. För att kunna köra ut den i säkert läge igen så måste den knappen hållas intryckt till man är där.
Bild

Z-axeln färdigmonterad.
Bild

Och så var det någon som efterlyste lite stökigare bilder! (arvidb?)
Bild
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Hmm, på första bilden så ser det ut som om du har någon smidig plast grej som, samlar ihopa kablarna?!.
Var kan man köpa sånna skenor?.
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 juli 2004, 19:19:53

Inlägg av Lindqvist »

Kabelkedjan som sitter på maskinen är av fabrikat Igus, och modellen är den "billigaste" Easy Chain Cable. Kedjorna finns i en uppsjö av olika storlekar och modeller.

Jag har letat en hel del efter ställen som säljer sånt, för det saknas bitar på min fräs. Tyvärr är det dyrt.

RS Online och OEM Automatic är ett par som har det i sverige.

Hos OEM Automatik hittar du det under Energikedjor del1-5 i den högra spalten.

Hos RS Online finns det underAll Products | Electrical | Conduit/Trunking | Cable Chain.
Det är lite svårt att hitta på RS Online, men sök annars på Cable Chain så får du upp alternativ.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Oj oj, grovt räknat 500:-/m Glöm de :cry:
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 juli 2004, 19:19:53

Inlägg av Lindqvist »

Ja, det är väldigt dyrt för lite enkla plastbitar som man knäpper ihop. Om en leksakstillverkare hade sålt det skulle det nog inte kostat många tior.

Därför kör jag med löst åtdragna buntband för tillfället, där det saknas kedja...
Skriv svar