Aktuella säljställen för 3D-tråd [samlingstråd]

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2672
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Aktuella säljställen för 3D-tråd [samlingstråd]

Inlägg av hawkan »

Nä har inte det problemet, aldrig skulle jag säga. Jag har skrivaren i tvättstugan där det är kallt och relativt fuktigt, så då får väl jag rekommendera kallt och fuktigt.
Gimbal
Inlägg: 7980
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Aktuella säljställen för 3D-tråd [samlingstråd]

Inlägg av Gimbal »

jihe skrev: 11 maj 2024, 20:51:28 Jag har alltid haft problem med att Clas Ohlsons tråd gått av i skrivaren när jag inte använder den. Tidigare med Reprappro och Ender 3 var det inget jätteproblem, men nu när jag har en Bambu-mini med slangar är det ett elände när den går av inne i slangen. Så jag har kastat alla mina Classe-rullar och kommer aldrig att köpa en igen. Är det ingen annan som har problem med det?
Hade det problemet för många år sedan och söker man på det så är den allmänna förklaringen att PLA'n blivit fuktig och behöver torkas. Men jag vet inte, de gick bara av inne i slangen och där borde det väl inte vara fuktigast?
jihe
Inlägg: 2416
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Aktuella säljställen för 3D-tråd [samlingstråd]

Inlägg av jihe »

Jag har låg luftfuktighet inne, och kanske lite varmare än genomsnittet, så det kan kanske ha med det att göra. Men det händer för mig bara med Clas Ohlsons plast. Eller ja, det hände också med en trekilosrulle no-name-pla jag köpte för tio år sen, men den var generellt så spröd att det räckte att titta på fel sätt på den så gick den av.

När de gick av i slangen A1-minin var det i regel rätt nära extrudern, kanske 100 mm från. Så det kanske är en kombination av värme som stiger upp under utskrifter och att slangarna rör sig när man skriver ut. Man borde nog ta som rutin att rulla tillbaka tråden lite längre in i slangen än skrivaren själv gör när man byter tråd.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 549
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Aktuella säljställen för 3D-tråd [samlingstråd]

Inlägg av Repaterion »

Har också råkat ut för detta med tråd som brister men det var 3D jake och hänt en gång bara.
mitt i rullen.

Den rullen hänger i skrivaren hela tiden, bor i timrad stuga så torrt på vinterhalvåret är det definitivt!
Inte ovanligt runt Rh 25%.

Annars brukar jag försöka att ställa ner filamentet i min torkbox, en IKEA plastlåda, med 50mm kiselsyra i botten.


Hawkan.
Jag pratade om 1kg, inte storpackar...
Jag använder inte så stora mängder därför är 3kg ointressant för mig.
Garanterar att det går att hitta någon skit från Kina för 1/3 av ditt pris med.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 259
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Aktuella säljställen för 3D-tråd [samlingstråd]

Inlägg av farbrorvattenmelon »

PLA verkar i allmänhet inte gilla att lämnas inuti (ptfe?) slangar till skrivaren, blir sprött och det sprider sig även en bit utanför slangen. Jag tror det läcker mjukgörare eller liknande som påverkar filamentet.
Skriv svar