Tystare datorer! *Klart*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag funderade lite på det i början av projektet, men jag skulle ändå behöva en fläkt för att kyla den varma sidan av peltiern. En sådan fläkt skulle behöva kyla mer än min nuvarande lösning och även då även föra mer oväsen.

Men det vore som sagt kul med minusgrader i datorn. :D
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Då är det bara att köpa en jätte stor frys och flytta serverna in i den. Undrar om hårddisken skulle bli stel :roll: :)
Användarvisningsbild
Turbosharp
Inlägg: 142
Blev medlem: 16 mars 2006, 22:04:06

Inlägg av Turbosharp »

haha ja, bra idé ;)
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Såg att du ska använda en 555a, personligen hatar jag att använda denna, den är oerhört kännslig. På PWM kortet jag byggde till roboten så var det katastrof. Så jag körde med tre inverterare, kondig, pot och en resistor. mkt mkt lättre och bättre tycker jag.

EDIT: har en bild på kretsen. Den kan ni inte missa på första bladet till vänster :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag märkte att det blev lite jobbigt med en 555 som PWM. Frekvensen varierade trots att den inte borde det. Men som jag skrev: "Under labbstadiet använder jag en 555-koppling" och det var alltså bara för att kunna labba utan att behöva ändra i koden hela tiden. Nu har jag plockat bort 555'an och kör bara med en PIC.

Varianten med inverterare gillar jag mycket. När jag började med elektronik så gjorde jag alltid så. Sedan upptäckte jag OP-förstärkarna och då körde jag ett tag med 2st: En OP som gjorde en triangelvåg och en som fungerade som schmitt-trigger. Det blev en mycket stabil PWM-signal.

Har tänkt göra klart projektet idag ...om jag lyckas slita mig från forumet snart. :)

edit: Trevligt schema. Jo, det måste nog vara de enklaste PWM-uppkopplingen. Inverterare och NAND är underskattade komponenter.
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Jag läste det du sa för ett tag sedan och hade det bara i bakhuvet, och så ploppa det fram nu :)

Eftersom man har överflöd utav sådana kretsar så tar man vad man har :D

Jodå, men lite otydligt är det... Fasen vad tid det tar att göra så stort schema, allt ska ju labbas fram också. Då undrar man hur fan moderkorts tillverkarna gör :evil:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jo, det är en hel del jobb med att göra stora scheman. Det brukar alltid bli en hög med papper och filer till mina projekt. Tittar man på dem någon månad senare så undrar man nästan hur man orkade. Men det är ju kul också förstås. Trevligt när man ser hela vägen från idé till färdig konstruktion.


Liten uppdatering på projektet:
Min fläktstyrning är klar!

Idag funderade jag ett tag på om jag skulle lära mig virka eller nåt iställlet. Allt strejkade, men tillslut fick jag det att fungera som jag ville. Passade på att göra så att jag kan programmera om PIC-kretsen utan att behöva öppna datorn och plocka ut kretsen. Eventuellt fixar jag så att man kan läsa av status för fläktkylningen i Windows.

Nu ska jag bara kapsla in kretskorten och fixa till sladdarna till fläktarna.
I morgon kommer bilder på slutresultatet på hela dator-modden med ljudisolering mm. Sedan är detta delprojekt avslutat och då fortsätter projektet med att fixa klart resten av labbplatsen. Detta är helt klart det största elektronik-relaterade projekt jag har gjort. "Extreme Labplats Makeover" :)
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Bilder, film in action? måste vara det :D
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2079
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Angående fästa grafik på plasten. Varför inte skriva ut med färglaser på vanligt papper, laminera med genomskinlig plast och sen limma. Asså sån där laminatmaskin som man har på kontor m.m.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

gunne: Mycket bra idé!

Adis: Du har övertalat mig så det blir en film senare.
Nu ska jag åka och besikta bilen. :oops:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Några bilder:


Lågbudget-variant på dämpning av oljud från nätdelen:
Bild


Omgjord fläkt. Plockade bort allt onödigt som kan minska luftflödet:
Bild


Byggde ett fäste till fläkten i fronten.
Det tog ett tag eftersom det var så trångt, men det var det värt. (Pust)
Bild


En liten fästplatta för kretskorten:
Bild


Sladdar till fläktar och lysdioder är framdragna och väntar på inkoppling:
Bild
(Det saknas ett litet kretskort på bilden.) Flatkablarna är till ett ljudkort.



Imorgon kommer de sista bilderna och en liten film. :)
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Jag gillar kylningen på GPU! 8)
Seven11
Inlägg: 547
Blev medlem: 13 maj 2004, 23:43:33

Inlägg av Seven11 »

skulle det inte funka med att sätta apparatfötter från conrad (art nr. 523609) som håller i fläkten och därmed dämpar ljudet? eller vad tror du...

eventuellt skulle det ju funka att hålla i diskettstation, hårddisk och cd-rom också.

Har själv funderat en hel del på att sänka ljudet i datorn så det vore väldigt kul att höra vad alla tycker och tror om dessa.
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Det där med fläkten verkar ju bra...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Seven11:
Jodå, de borde fungera. Ser ut som de gummi-tappar som brukar användas istället för skruvar när man vill dämpa ljudet.

Jag använder den varianten på diskettstationen. Sedan monterade jag den i en 5.25"-plats. Jag lovar: Den är helt tyst! I vanliga fall brukar man ju höra t.ex när disketten börjar bli sliten, men nu måste man sätta fingret mot enheten för att känna hur mycket den jobbar. Om någon undrar varför jag lade ner sådant jobb på diskettstationen så kan jag berätta att det var för 7-8 år sedan. Nu använder man ju inte disketter så ofta, men den fungerar fortfarande och sitter i servern som nu också är ordentligt mycket tystare.


Tanken med det här projeket var att inte köpa några färdiga tysta fläktar eller dyra dämpmattor. "Been there, done that" ni vet. :) Fläktarna kom från gamla nätdelar och grafikkort. Som dämpmattor använde jag helt vanliga gula tvättsvampar som man brukar använda till bilen. Riktigt lågbudget, men det fungerar bra. Eftersom chassit är så stort så hade "riktiga" dämpmattor kostat över 300kr. Nu kom jag undan med 29kr. :)


Jag sköljde förstås ur schampot och sprayade med antistatspray. Det gäller ändå att vara försiktig vid montering så att man inte förstör någon krets! När de väl sitter på plats så är de jordade mot chassit.
Skriv svar