sömnklocka

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Jag har funderat lite kring en pryl..........en lampa som skall börja lysa låt säga ..en halvtimme innan man måste gå upp. Kroppens hormoner styrs av ljuset så att kroppen lämnar "sleep mode" :) vid starkt ljus....om man är 2 i en säng så skulle man kanske ha riktat ljus så att inte BÅDA väcks upp?...i stället för ljud...nja ljud kan ju användas som "reserv" i fall man MÅSTE komma upp vid en viss tid.

Edit: Tänkte också att man kunde öka ljusstyrkan SAKTA så man slipper å bli bländad.
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Kanonidé! Det där skulle absolut fungera - iallafall på mig, jag har supersvårt att komma upp på morgonen - men när jag sover borta eller glömmer dra för rullgardinen kan det hända att jag vaknar av mig själv vid fyra på morgonen för att det börjat ljusna.
Webexse
Inlägg: 33
Blev medlem: 24 januari 2005, 22:26:04
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Webexse »

benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Det verkar kul, ska göra lite tester:)

Dock funkar den inte, för min del, på sommaren. Den klockan lär ju va bäst under höst/vinter.

/B
Webexse
Inlägg: 33
Blev medlem: 24 januari 2005, 22:26:04
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Webexse »

Ja, hos mig har vi midnattsol på sommaren...
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Hur går det?:) gjort någras tester?

I en tråd här "automatisk dimmer" så pratas det m just det, att dimma upp ljuset stegvis, hänger ju ihop med "bodyclock" :)

Jag ska testa att dimma upp ljuset, känns så trist att kliva upp nu mera...
borde få slagga minst 5 timmar till:)

/B
egnarf
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 mars 2005, 13:52:56

Inlägg av egnarf »

Detta lär vara fel förslag för detta forumet men..
Ni som är trötta och vaknar av väckarklockan kan ju försöka att lägga er i RÄTT tid. (obs, det betyder inte tidigare).

Lägg er vid samma tid varje natt, och vaknar ni av klockan och är pisströtta så testa att lägga er en halvtimme senare (eller tidigare).

Jag personligen vaknar ALLTID innan klockan ifall jag lagt mig "rätt" och är någorlunda utvilad.
Människors sömnrytm är förvånansvärt stabil ifall man inte "hjälper" den med trasiga sömnvanor och koffein i drivor =)

Men för att återgå till topic:
Bygg din egen EEG: http://openeeg.sf.net =)

Eller så kan man notera att kroppens temperatur varierar beroende på om man ska vara vaken eller inte. När man ska gå och lägga sig så börjar den sjunka, och när man ska vakna så börjar den stiga. Så bygg en enkel termometer och pricka in er dygnsrytm =)
Användarvisningsbild
zwanzig
Inlägg: 50
Blev medlem: 23 november 2004, 19:32:03

Inlägg av zwanzig »

jag undrar just hur man skulle placera den termometern...
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Bygg en termometer me radiosändare....sen kan du placera den vart du vill, på nått skyddat ställe :lol:


Själv ska jag lägga mig nu...kanske inte "rätt" tid men ...:)
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

egnarf: Visst är rutiner viktigt för sömnen...å så...men vissa har svårare än andra att komma upp på morgonen.....man har gjort experiment med människor med olika sömnbehov...de fick bo isolerat utan tillgång till dagsljus...för att testa männinskors "bodyclock"....å vissa hade 23timmarsdygn medans andra hade 25 timmarsdygn "inbyggt" i kroppen så att säga. Människor med inbyggt 23timmarsdygn är morgonpigga...medans de med 25-timmarsdygn är morgontrötta. Dett visade sig också att morgonpigga* människor behöver mindre ljus för att vakna.

Ur-säkta :wink: för OT..men jag ville med detta inlägg motivera mitt förslag i mitt tidigare inlägg.

EDIT: Tillägg*
Webexse
Inlägg: 33
Blev medlem: 24 januari 2005, 22:26:04
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Webexse »

Jag tycker inte att din kommentar var OT, den var snarare väldigt relevant.

Iaf, jag har tänkt sätta upp en testrigg med en vanlig rörelsedetektor i kombination med ett vanligt kopplingsur och nånting som ska gå igång när jag rör mig.

Jag återkommer med testresultat när jag fått hem grejerna.
Skriv svar