JFET-förstärkare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: FET förstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad är SMPS?

Eftersom jag ville undvika mecket med trafo+brygga+elyt (och låda) så tog jag vad jag hade tillgång till.

MVH/Roger
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3856
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: FET förstärkare

Inlägg av cosmox »

Kul projekt Roger!

Vart köpte du bobbinen till trafon?

EDIT: SMPS = Switch Mode Power Supply
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: FET förstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack!

Svebry.se
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: FET förstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag uppdaterat schemat på FET-förstärkaren.

Detta är vad jag kommer bygga (förstegsmässigt är det redan byggt).

Eventuellt kommer jag behöva byta Rs till 0,47 Ohm för att pricka in 2X3A och därmed Klass A (@2 Ohm/Trissa).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: FET förstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag gjort TO220:or av mina LU1014D.

Dessa fantastiska Power JFETs är unika på flera sätt. Kapseln är alltså av typen IPAK som nån vettvilling tycks kommit på. Eftersom den inte har nåt skruvhål måste kylflänsen typ lödas på vilket antyder ytmontering samtidigt som benen är raka vilket antyder hålmontering :D

Nåväl, jag har nu i alla fall lött på lite kopparplåtsbitar som gör det möjligt att skruva fast dom i kylflänsen.

Eftersom kopparbiten inte är riktigt plan kommer jag använda kiselfett (i stället för silikongummi) vid monteringen.

Bifogar bild.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 10105
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: FET förstärkare

Inlägg av MiaM »

Händigt :)

En gissning är att kapseln kanske är tänkt att lödas, t.ex. i kanten av ett kort, men sedan klämmas fast mot kylflänsen?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: FET förstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack :)

Jag har f.ö bestämt mig för dessa snygga(?) kylflänsar.

Kommer preliminärt bli tre per kanal då jag även behöver reglera motorstyrningens utspänning linjärt pga dess rippel.

Men kanske jag köper ett par, vad hette det nu, SMPSs istället.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: FET förstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har förresten precis bestämt mig för att köpa två av dessa SMPSs istället.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &q=6997471

Kostar bara 211:-/st och gör så att jag slipper mecket med ombyggnaden av mina SMD's.

Dessutom tycker jag det är lite coolt när man faktiskt ser elektroniken :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32945
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: FET förstärkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vaddå motorstyrning?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: FET förstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag påbörjat bygget av den andra kanalens drivsteg.

Jag är tvungen att stoppa här för jag saknar komponenter :(

Jag tänkte först bara bygga en kanal men har tänkt om dels för att jag är ganska säker på att det kommer bli rätt bra (hur bra återstår att höra) dels blir det tråkigt att dema i mono :D

Bifogar bild.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: FET förstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag byggt klart den andra kanalen.

Fick lite obalans i push-pull bias och bytte ena trissan samt noterade låg Vds (>4,2V, dock). Checkade då mina optimala lastlinjer och kom fram till att de ju var bestämda för Ub=15V (och inte 12V). 12V kom nog in senare i bilden där min vision var att dessa skulle kunna användas i bil.

Jag vet just nu inte hur jag ska göra men har kommit på en mycket enkel lösning där jag använder min motorstyrning och reglerar linjärt bort ripplet. Denna lösning är mycket enklare än den tidigare då jag plötsligt kom på att allt jag behöver göra är att bygga en emitter-följare med en resistiv spänningsdelare som är bara något lägre än minsta rippel-nivå (DC-mässigt).

Bifogar bild.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: FET förstärkare

Inlägg av Electricguy »

Skulle det inte vara lämpligt att isolera kortet under kretsen, nu när du av någon anledning bygger allt hängande i luften?
Jag tänker ifall det hela får sig en smäll någon gång och trycks ner så pass att det kortsluter mot kortet..
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: FET förstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag byggt en rippel-stabiliserad variant av tillgänglig motorstyrning.

Jag stabiliserar alltså utspänningen från motorstyrningen med hjälp av en linjär regulator som bara utnyttjar ett gäng Darlington-kopplade transistorer som emitterföljare efter att inspänningen sänkts typ 10% mha en simpel resistiv spänningsdelare.

Själva rippel-filtreringen ges dock av tidskonstanten RC som dämpar hela -36dB vid 100Hz.

Jag är osäker på Rt då den bestämmer taket för inkommande rippel. Troligtvis behöver jag sänka den något för att komma under ripplet vid godtycklig last men det ger sig i morgon då jag avser testa monsterbygget ;)

Bifogar bilder.

MVH/Roger
PS
Det är lite fascinerande att man faktiskt kan pressa ut mer ström än "maximalt" så länge som spänningen ut är lägre än inspänningen. Switchade styrningar fungerar ju effektmässigt som transformatorer dvs Put är ganska nära Pin.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: FET förstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag snyggat till agget som alltså ger 12V/6A med endast 10mVpp/100Hz rippel (står fel i ritningen).

Dock tycker jag ripplet är för mycket så jag har bestämt mig för att införa separata filter i drivsteget.

Dess tidskonstanter är noga valda map dom preliminära data jag mätt upp hos optimal BF245A (dvs my=50, rp=12k).

Enligt konstens alla regler (se http://elektronikforumet.com/wiki/index ... e-Splitter) är sedan dämpningen satt.

Jag har dock inte kunnat bygga klart filtrena då jag saknar ett par 1mF-kondingar.

Bifogar bild på byggena samt aktuellt schema över agget.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: FET förstärkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag lägger ner motorstyrningsvarianten då jag kom på att när hela systemet ger 12V ger motorstyrningen 16V oswitchat (av nån konstig anledning dock troligtvis pga 10mF på utgången) ut samtidigt som matningen in till motorstyrningen då är 21V (med 7Vpp rippel). Detta betyder typ (24Vrms-16V)*6A dvs nära 50W effektförlust hos motorstyrningen som knappast är någon kylfläns...

Jag gjorde således bedömningen att detta inte ens är lönt att testa och har nu köpt och fått levererat ett par väldigt billiga switchade nätagg på 12V/6,3A (69-974-71)

Bifogar bild.

MVH/Roger
PS
En lycklig slump är att monteringshålen är dom 4mm som mitt tjog med nyinköpta självhäftande plastdistanser klarar :)

Kanske jag använder motorstyrningsvarianten till min transistortestare (KTT, annan tråd) som ju inte behöver leverera så hög ström kontinuerligt. Eller också köper jag ytterligare en SMPS :)

Gillar förresten märket på dessa fina SMPS; Mean Well :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar