Hjälp med Elfas MC-larm, Det larmar för länge tycker jag.
1. normal lägger man säkringen på +. Se till att allt har säkringen på samma pol för att minimera riskerna. Jag kan satsa stora pengar på att resten är säkrat mot +. och jordat mot -. (Gammla engelska sportbilar med Lukas system är tvärt om)
2. Använd din diodblinkare som intervalllswitch. byt ut en diod mot en transistor. och trigga ett relä eller FET-transitor med den. sen kopplar du tuta och lyse på relät/FET:n.
2. Använd din diodblinkare som intervalllswitch. byt ut en diod mot en transistor. och trigga ett relä eller FET-transitor med den. sen kopplar du tuta och lyse på relät/FET:n.
- NSR_Martin
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
Okej, hur vet jag vad det ska va för ampere på säkringen? Får mäta vad det drar o ta lite mer än det typ?? Elelr hur ska man göra?
Skulle man kunna göra... Tål den 12v då? den är gjord för 6-12v, då borde den väll palla mer ändå? så det kan väll inte va nån fara?
Så då kopplar jag basströmmen på grejen, sen går tutan/lyset genom emmitterströmmen? (heter det så?) Vad är en FET-transisotr? Länk till elfa?
Om man ska använda relä, hur skall odm kopplas? har aldrig använt nått relä! Hur funkar dom o vad har man dom till? och vilka kontakter finns på dom?
Tack för hjälpen...
Skulle man kunna göra... Tål den 12v då? den är gjord för 6-12v, då borde den väll palla mer ändå? så det kan väll inte va nån fara?
Så då kopplar jag basströmmen på grejen, sen går tutan/lyset genom emmitterströmmen? (heter det så?) Vad är en FET-transisotr? Länk till elfa?
Om man ska använda relä, hur skall odm kopplas? har aldrig använt nått relä! Hur funkar dom o vad har man dom till? och vilka kontakter finns på dom?
Tack för hjälpen...
Mät eller räkna och sen lägger du till lite till, och sen tar du närmaste starkare standard säkring.NSR_Martin skrev:Okej, hur vet jag vad det ska va för ampere på säkringen? Får mäta vad det drar o ta lite mer än det typ?? Elelr hur ska man göra?
Om du menar larmet så är den nog byggd för de spänningar som finns på cykeln. Om du menar blink grejen så beror det på resistorernas storlek. Men står det 6-12V så hänger den nog med på cykeln den med.NSR_Martin skrev: Skulle man kunna göra... Tål den 12v då? den är gjord för 6-12v, då borde den väll palla mer ändå? så det kan väll inte va nån fara?
Du kan ta en N-kanals FET och koppla gate till blink transistorns colector. sen koppplar du source till 12V (säkring mellan) och drain till belastningen.NSR_Martin skrev: Så då kopplar jag basströmmen på grejen, sen går tutan/lyset genom emmitterströmmen? (heter det så?) Vad är en FET-transisotr? Länk till elfa?
Den här funkar nog bra. http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/24 ... _71_146_55
Ett relä är en elektromagnetiskt styrd strömbrytare. Men en liten ström på elektromagneten kan man dra en stor ström genom brytar delen. Om man kopplar in ett relä till halvledar kretsar ska man tänka på att lägga en motriktad diod parralellt med spolen, för att inte spännigns spikar ska bränna övriga kretsar.NSR_Martin skrev: Om man ska använda relä, hur skall odm kopplas? har aldrig använt nått relä! Hur funkar dom o vad har man dom till? och vilka kontakter finns på dom?
[EDIT] ser man inte felen innan man trycker är det bara att ändra, efter ett par gånger funkar det
- NSR_Martin
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
Okej, bra med säkringen o den biten... tack för hjälpen...
Men sen rör det till sig i huvvet.
Transistorsnacket fattar jag inte mkt på, vet inte vad som menas med dom orden osv...
Sen fattar jag det mesta med relädelen...
Men hur ser kontakterna ut? Är det fyra st?
Typ såhär:
1--------2
3--------4
Så om man leder ström genom 1 till 2, så sluter 3-4, så strömmen kan gå igenom där? ISF vet jag hur jag ska koppla det, annars får du gärna förklara... (känns som jag börjar bli jobbig snart, frågar en massa nybörjarfrågor hela tiden... Men jag lär mig mkt! Tack för hjälpen!)
Se nskrev du detta...
Men sen rör det till sig i huvvet.
Transistorsnacket fattar jag inte mkt på, vet inte vad som menas med dom orden osv...
Sen fattar jag det mesta med relädelen...
Men hur ser kontakterna ut? Är det fyra st?
Typ såhär:
1--------2
3--------4
Så om man leder ström genom 1 till 2, så sluter 3-4, så strömmen kan gå igenom där? ISF vet jag hur jag ska koppla det, annars får du gärna förklara... (känns som jag börjar bli jobbig snart, frågar en massa nybörjarfrågor hela tiden... Men jag lär mig mkt! Tack för hjälpen!)
Se nskrev du detta...
Har du lust att förklara ltie utförligare? Om du vill va ritkigt snäll får du gärna förklara på simpel svenska så jag förstår varför jag ska ha den där, men jag fattade det som att relät bildar konstiga strömmar som kan skada det andra? Förstår inte ritkigt....Om man kopplar in ett relä till halvledar kretsar ska man tänka på att lägga en motriktad diod parralellt med spolen, för att inte spännigns spikar ska bränna övriga kretsar.
Ja relät funkar så. Det brukar vara en skiss på som visar vilka ben som är till vad.
När man bryter strömen till en sploe, (ex reläspolen) försöker det att fortsätta driva på strömen. om den inte har någon stans att ta vägen (dioden) så kan det bli så stora spännings spikar att det dödar andra delar i konstruktionen.
En N-kanals FET-transistor leder mellan två ben om man jordar det tredje. Spänningen innan transistorn kan användas för att styra FET-transistorn.
När man bryter strömen till en sploe, (ex reläspolen) försöker det att fortsätta driva på strömen. om den inte har någon stans att ta vägen (dioden) så kan det bli så stora spännings spikar att det dödar andra delar i konstruktionen.
En N-kanals FET-transistor leder mellan två ben om man jordar det tredje. Spänningen innan transistorn kan användas för att styra FET-transistorn.
- NSR_Martin
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
Okej...
Men det där med dioden...
Ska den ligga "åt fel håll"?
Alltså, + kommer ovanifrån, sen delar den på sig i två vägar, på ena kopplar man relät, och andra så kopplar man relät, så att den "pekar uppåt", o sen går vägarna ihop igen, under... Har jag förtstått det rätt?
Gahh, jobbigt o förklara sånt här, ska kolla upp om jag kan göra ett kopplingschema istället... Förstår du hur jag menart kan du ju säga om jag förstått rätt iaf...
Tack för hjälpen än så länge!
Men det där med dioden...
Ska den ligga "åt fel håll"?
Alltså, + kommer ovanifrån, sen delar den på sig i två vägar, på ena kopplar man relät, och andra så kopplar man relät, så att den "pekar uppåt", o sen går vägarna ihop igen, under... Har jag förtstått det rätt?
Gahh, jobbigt o förklara sånt här, ska kolla upp om jag kan göra ett kopplingschema istället... Förstår du hur jag menart kan du ju säga om jag förstått rätt iaf...
Tack för hjälpen än så länge!
- NSR_Martin
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
- NSR_Martin
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
Tar upp tråden nu igen eftersom jag fick en liten tanke i huvvet...
Vad skyddar säkringen för? Vad kan hända om man inte har den?? Vad kan gå fel med larmet?
Vad händer med batteriet o elsystemet i hojen om det skulel hända nått med larmet??
Sen en till fråga, kanske inte är så lätt för er o svara på, men hur tror ni det ser ut med säkringar nu? En till allt elelr några stycken?
Vad skyddar säkringen för? Vad kan hända om man inte har den?? Vad kan gå fel med larmet?
Vad händer med batteriet o elsystemet i hojen om det skulel hända nått med larmet??
Sen en till fråga, kanske inte är så lätt för er o svara på, men hur tror ni det ser ut med säkringar nu? En till allt elelr några stycken?
Säkringen är för att minimera skadan om det skulle gå fel. Skulle ju vara synd om bågen brinner upp för att det blir kortslutning någon stans.
Om du har en separat säkring på larmet och det blir kortis i det. så går säkringen och inget mer händer. Utan säkring kar det bli större skador.
Har man för få säkringar blir dom onödigt stora och det krävs ett större fel för att de ska lösa ut. Är det för många blir det onödigt komplext. Nu skulle jag tro att det är ett par stycken. Ex. borde lyset ligga separt efter som det är en så stor last.
Om du har en separat säkring på larmet och det blir kortis i det. så går säkringen och inget mer händer. Utan säkring kar det bli större skador.
Har man för få säkringar blir dom onödigt stora och det krävs ett större fel för att de ska lösa ut. Är det för många blir det onödigt komplext. Nu skulle jag tro att det är ett par stycken. Ex. borde lyset ligga separt efter som det är en så stor last.
- NSR_Martin
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
Okej, tack för hjälpen danei! Du är räddaren i nöden, hehe!
Så säkring har man för att skydda mot kortis helt enkelt? Och med säkring kan iprincip ingenting hända med lyset elelr batteriet? (talar om säkring till larmet nu...)
Men det där larmet kan ju nite dra så mkt eller? Kan 200mA v ara rimligt? ISF, vad ska jag ha för säkring? en på 250mA eller? Eller kan jag ha en på 1 ampere med?
Hmm, varför ska man ha "så lite som möjligt" ?? Är det kortslutning så är det, eller? Eller kan det bli några slags småfel?
Och sen i framtiden, om säkringen går, vad ska man göra då? bara sätta i en ny o se om det funkar eller ska man se om man hittar några fel eller så?
Danei, du borde få en hedersmedalj för all hjälp du gett mig! Hoppas du vill fortsätta med det! Du är till stor hjälp... (hmm... detdär kan man kalla fjäsk... hmm...)
Så säkring har man för att skydda mot kortis helt enkelt? Och med säkring kan iprincip ingenting hända med lyset elelr batteriet? (talar om säkring till larmet nu...)
Men det där larmet kan ju nite dra så mkt eller? Kan 200mA v ara rimligt? ISF, vad ska jag ha för säkring? en på 250mA eller? Eller kan jag ha en på 1 ampere med?
Hmm, varför ska man ha "så lite som möjligt" ?? Är det kortslutning så är det, eller? Eller kan det bli några slags småfel?
Och sen i framtiden, om säkringen går, vad ska man göra då? bara sätta i en ny o se om det funkar eller ska man se om man hittar några fel eller så?
Danei, du borde få en hedersmedalj för all hjälp du gett mig! Hoppas du vill fortsätta med det! Du är till stor hjälp... (hmm... detdär kan man kalla fjäsk... hmm...)
Det är ju en avägning vilken storlek man vill ha. Ju minder desto snabbare löser den ut. vilket liter till färre föjdskador. Men risken för att den löserut i onödan ökar. och virseversa.
Felsökning är ju ett kapittel för sig. Jag brukar titta lite snabbt om det ser helt ut, gör det det sätter jag dit en ny säkring och testar. Går den sönder får man gräva tills man hittar felet. Mäta sig fram på något sätt.
Felsökning är ju ett kapittel för sig. Jag brukar titta lite snabbt om det ser helt ut, gör det det sätter jag dit en ny säkring och testar. Går den sönder får man gräva tills man hittar felet. Mäta sig fram på något sätt.
- NSR_Martin
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
- NSR_Martin
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
okej, gött!
Då är det bara att invänta julen! Hoppas jag får larmet nu, hehe...
Har önskat mig det plus en multimeter o massa komponenter o ett kopplingsbord, lödstativ, lödkolv, tennsug, lödkolvsställ o lödtenn med... Bra julklappar, hehe
EDIT: Har du tråkit o inget o göra får du gärna dra nått exempel på VAD som skulle kunna gå fel i tex mc-larmet som gör att säkringen lösser ut... skulle va schsyst om du gjorde det, men du kanske har bättre saker för dig!
Då är det bara att invänta julen! Hoppas jag får larmet nu, hehe...
Har önskat mig det plus en multimeter o massa komponenter o ett kopplingsbord, lödstativ, lödkolv, tennsug, lödkolvsställ o lödtenn med... Bra julklappar, hehe
EDIT: Har du tråkit o inget o göra får du gärna dra nått exempel på VAD som skulle kunna gå fel i tex mc-larmet som gör att säkringen lösser ut... skulle va schsyst om du gjorde det, men du kanske har bättre saker för dig!