Sida 3 av 5

Re: Diverse byggen med B & S motor

Postat: 16 februari 2011, 20:12:16
av 90kar08
Idag har jag experimenterat lite med varvräknare till motorn. Jag kopplade upp en LM2907:a
enligt bilden överst på sida 10 i databladet
men med lite större C1.
Sedan kalibrerade jag den med funktionsgenerator till att ge 5v ut vid 5000 varv/min (110Hz).
Som mätare har jag en 0-50µA mätare med 100K ohm i serie. När jag sedan kopplade in mig på jordsidan
av tändspolen och startade motorn så visar mätaren ca 1000 varv/min (10µA eller 1v) vilket är lite för mycket,
har för mig att jag mätt tomgången på den motorn till ca 600 varv/min tidigare.
När jag gasar går mätaren upp till ungefär 1200 varv/min och gasar jag mer så börjar den sjunka igen, ner mot 0.

Jag gissar att det är signalen som inte är tillräckligt bra uppe vid spolen utan att jag borde koppla in mig så nära
brytarna som möjligt.
Någon kanske har en bättre teori?

För övrigt tänkte jag ha varvräknaren som både hastighetsmätare och varvränare.
Jag har ju bara en växel så det är ju bara att räkna ut utväxlingen och göra en extra skala med hastigheter till mätaren.

Re: Diverse byggen med B & S motor

Postat: 18 februari 2011, 15:43:17
av Aaaaaaalm
Tjena!
Kan bidra med ett av mina byggen:
Bild
Bild
Lätt som fan men ändå stadig, går så det räcker med :)
4-taktare från kina som går billigt och relativt bra bottendrag.
På vintern har jag spikdäck på den, Riktigt kul :D

//Magnus

Re: Diverse byggen med B & S motor

Postat: 18 februari 2011, 17:49:53
av Electricguy
Heheheh, gullig sak! skulle vara kul att bygga nåt liknande. :D

Re: Diverse byggen med B & S motor

Postat: 18 februari 2011, 21:42:34
av Andy
Aaaaaaalm skrev:Tjena!
Kan bidra med ett av mina byggen:
Bild
Bild
Lätt som fan men ändå stadig, går så det räcker med :)
4-taktare från kina som går billigt och relativt bra bottendrag.
På vintern har jag spikdäck på den, Riktigt kul :D

//Magnus
Kul grej men direkt livsfarlig och felkonstruerad på flera sätt.
En tvåhjuling utan 60 – 70 % av bromsverkan på framhjulet är direkt livsfarlig.

Ett mindre problem är att den är olaglig. :)

Re: Diverse byggen med B & S motor

Postat: 18 februari 2011, 22:09:18
av Electricguy
Är lådbilarna och den andra DIY motorcyckeln laglig med rätt bromsar?

Re: Diverse byggen med B & S motor

Postat: 18 februari 2011, 22:16:33
av Andy
Knappast. :)

Men det handlade inte om moralkakor utan mer om självbevarelsedrift.
Det finns så många andra här som håller koll på lagen. :D

Re: Diverse byggen med B & S motor

Postat: 18 februari 2011, 22:20:25
av Walle
Typiskt EF :) (Skall inte säga att jag aldrig bidrar till negativiteten, men det är ändå typiskt EF)
Med det sagt, finns en poäng i att man gärna vill ha största delen av bromsverkan fram.

Att konstruktionen är olaglig ser jag inte som ett problem, snarare en bedrift ;)

Re: Diverse byggen med B & S motor

Postat: 18 februari 2011, 23:34:54
av Glenn
Å andra sidan bromsar säkert typ 90% av alla moppepojkar med bakbromsen till största del, det gjorde jag med på moppetiden.

Idag när man kör stor hoj är det ju inte att tänka på, snarare så använder man ju sällan bakbromsen.

Re: Diverse byggen med B & S motor

Postat: 19 februari 2011, 01:55:31
av Andy
Hoppas att du har fel Glenn, så korkade och obildade är väl inte 90% av ”moppepojkarna”? I så fall borde utbildning och körkort krävas för alla typer av fordon! Bromssträckan blir många gånger längre med bara bakbromsen.
Man läser fortfarande basic fysik i skolan, 90% blir väl inte kuggade där?

Re: Diverse byggen med B & S motor

Postat: 19 februari 2011, 06:50:25
av Cano
Tror nog Glenn har rätt. Kanske har blivit något bättre eftersom det är krav på förarbevis.

Andy-> Sådan fysik läser man inte i moppe åldern, den kommer i gymnasiet.

Re: Diverse byggen med B & S motor

Postat: 19 februari 2011, 07:45:18
av SeniorLemuren
Glenn skrev:Å andra sidan bromsar säkert typ 90% av alla moppepojkar med bakbromsen till största del, det gjorde jag med på moppetiden.

Idag när man kör stor hoj är det ju inte att tänka på, snarare så använder man ju sällan bakbromsen.
Brukar inte kommentera idiotiska inlägg, men nu får du väl skärpa dig lite. Bara för att just du inte du fattade vad frambromsen var till för så ska du väl inte dumförklara 90% av våra 15-åringar. Men du kanske tillhör den lilla grupp av tokstollar som "kör stor hoj" på ett sådant sätt att det går åt både frambroms, bakbroms och snorbroms och guds försyn för att få stopp på.

Re: Diverse byggen med B & S motor

Postat: 19 februari 2011, 08:12:23
av marr125
Jag skulle då ha byt framgaffel till någon stabilare :?
Fast den är fortfarande inte laglig för de, men du kan ju börga köra is racing :roll: :wink:

Re: Diverse byggen med B & S motor

Postat: 19 februari 2011, 08:58:32
av Paxmax
Sålänge man bara "transporterar" sig på cykel och moppe är det nog inte många som lär sig använda frambromsen korrekt. Blev själv förvånad över det usla fästet fram en eu-scooter har! Höll på att lägga ner den i första kurvan efter en bra raksträcka(har en livstid på MTB i bagaget). Det är först när man börjar pressa sig själv och ekipaget man lär sig vad som funkar. HELT KLART blir man trafiksäkrare om man lär sig använda frambromsen på en gång, men men, det är ju en viss inlärningskurva att lära sig lita på sin förmåga att bedömma fästet.

Re: Diverse byggen med B & S motor

Postat: 19 februari 2011, 10:06:38
av Andy
Cano skrev:Tror nog Glenn har rätt. Kanske har blivit något bättre eftersom det är krav på förarbevis.

Andy-> Sådan fysik läser man inte i moppe åldern, den kommer i gymnasiet.

Nä det gör man kanske inte, men när jag gick i skolan fick vi lära oss om krafter, gravitation, vinklar och friktion vilket (om man hängde med) gjorde att det var enkelt att inse vad det handlar om.

Det hjälper inte med förarbevis på moped, ett riktigt körkort med teori och praktikprov skulle sålla bort olämpliga förare och rädda många liv och spara mycket lidande.

Re: Diverse byggen med B & S motor

Postat: 19 februari 2011, 10:23:58
av SeniorLemuren
Mycket klokt formulerat.