Rack för 30st 19"-enheter.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
De första delarna har landat:
Det tog ett tag innan jag kom in i kartongen. MadModder hade använt en hel tejpfabrik..
Vad nu? Ett hemligt meddelande?
Så trevligt!
Precis vad jag behöver:
Det står "Kolpot 1MΩ" på den högra påsen. Tror att Elfa glömde resten av poten och bara skickade kolen...
Nja, det är brickor så att man inte får märke i apparaterna.
Mycket fina rackvinklar!
Nu återstår lite MDF och reglar. Sedan börjar själva byggandet.
Det har gått lite sakta, men det är ju varmt.
Det tog ett tag innan jag kom in i kartongen. MadModder hade använt en hel tejpfabrik..
Vad nu? Ett hemligt meddelande?
Så trevligt!
Precis vad jag behöver:
Det står "Kolpot 1MΩ" på den högra påsen. Tror att Elfa glömde resten av poten och bara skickade kolen...
Nja, det är brickor så att man inte får märke i apparaterna.
Mycket fina rackvinklar!
Nu återstår lite MDF och reglar. Sedan börjar själva byggandet.
Det har gått lite sakta, men det är ju varmt.
-
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Köpte reglar och skivor idag. 12mm MDF kostade strax över 500kr/m² så jag snålade och valde spånskiva istället.
Fick väldigt bra hjälp på FB Byggmaterial här i Oskarshamn. Först gick jag som vanligt runt och tittade på inspiration till projekt, men när det var en halvtimma till stängningsdags hittade jag en kille som lastade av brädor och frågade om han ville hjälpa mig. Ni vet, fredag eftermiddag... Var beredd på ett "Njae, kom igen på måndag", men det blev istället "Jadå, det kan jag göra". Så vi (mest han) letade upp de rakaste reglarna och sågade spånskivor. Efter en halvtimma var bilen packad och efter en BigMac var allt uppburet i köket.
Spånskiva är väl inte så spännande att titta på, men jag tog en bild ändå:
Lite reglar:
Eftersom jag skulle ha så många smådelar av reglarna (totalt 11st) så brydde jag mig inte om att få reglarna sågade till rätt längder. Det skulle ha kostat 275kr. Spånskivorna är däremot i rätt format.
Så nu vet ni vad jag ska roa mig med det närmaste dygnet. Mäta, såga, borra, limma, skruva och förstås: ta bilder.
Auf wienerschnitzel!
edit: Såhär ska det förresten bli:
4st reglar: 531mm långa.
6st reglar: 822mm långa.
2st reglar: 1194mm långa.
8st reglar: 372mm långa.
Sedan får jag se hur millimeter-exakt det blir, men det finns ju alltid spackel....
Tror att jag ska bygga en geringslåda när jag ändå håller på. Skulle ha köpt det, men det är så dags att komma på det nu...
Fick väldigt bra hjälp på FB Byggmaterial här i Oskarshamn. Först gick jag som vanligt runt och tittade på inspiration till projekt, men när det var en halvtimma till stängningsdags hittade jag en kille som lastade av brädor och frågade om han ville hjälpa mig. Ni vet, fredag eftermiddag... Var beredd på ett "Njae, kom igen på måndag", men det blev istället "Jadå, det kan jag göra". Så vi (mest han) letade upp de rakaste reglarna och sågade spånskivor. Efter en halvtimma var bilen packad och efter en BigMac var allt uppburet i köket.
Spånskiva är väl inte så spännande att titta på, men jag tog en bild ändå:
Lite reglar:
Eftersom jag skulle ha så många smådelar av reglarna (totalt 11st) så brydde jag mig inte om att få reglarna sågade till rätt längder. Det skulle ha kostat 275kr. Spånskivorna är däremot i rätt format.
Så nu vet ni vad jag ska roa mig med det närmaste dygnet. Mäta, såga, borra, limma, skruva och förstås: ta bilder.
Auf wienerschnitzel!
edit: Såhär ska det förresten bli:
4st reglar: 531mm långa.
6st reglar: 822mm långa.
2st reglar: 1194mm långa.
8st reglar: 372mm långa.
Sedan får jag se hur millimeter-exakt det blir, men det finns ju alltid spackel....
Tror att jag ska bygga en geringslåda när jag ändå håller på. Skulle ha köpt det, men det är så dags att komma på det nu...
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag har byggt ganska mycket, men har inte hunnit lägga upp så mycket bilder tidigare.
Här kommer iallafall några:
Plocklista.
På sidorna ska det sitta några saker som behöver ström, så jag fräste ut spår...
...och limmade sladdar.
Såhär såg det ut för ett dygn sedan:
Idag har lite fler reglar kommit på plats. Med lite tur hinner jag spackla i kväll.
Racket blir lite större än vad jag trodde. Allt ser så litet ut i SketchUp.
Hmm har du snott min ide för att dra kablar...
snyggt... 30 st 19" låter i mina öron mycket... Själv har man bara 1... funderar på att bygga in den i en liknande men mindre låda. inklusive en lite micro atx dator som man kan fjärrstyra...
Få kolla hur det blir för dig och se om man skall norpa en idé från dig
snyggt... 30 st 19" låter i mina öron mycket... Själv har man bara 1... funderar på att bygga in den i en liknande men mindre låda. inklusive en lite micro atx dator som man kan fjärrstyra...
Få kolla hur det blir för dig och se om man skall norpa en idé från dig
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Hoppsan, du var nästan två år före mig med den kabel-lösningen.
Jag var inte säker på hur pass bra spacklet skulle fästa på sladdarna, men efter att ha sett dina bilder så tror jag att det kommer fungera bra.
Väldigt snygga högtalare förresten!
Nu ska jag fylla på energiförrådet med en pizza, sedan väntar sågning av de sista reglarna. 8st 372mm och 4st 531mm. Det blir nog inte så jättekul att såga allt det för hand.
Sedan blir det lite att slipa och spackla, men om jag inte fastnar för länge på forumet så kan jag lägga första lagret målarfärg i morgon.
edit: Såg att jag hade 8st hjul (30.6819 från ClasOhlson.) På sajten står det att de klarar 25kg. Troligen kommer racket väga närmare 40kg när allt är monterat. Kan jag fortfarande använda dessa hjul om jag sätter ett i varje hörn och två i mitten (ett under varje mittstolpe) ?
Jag var inte säker på hur pass bra spacklet skulle fästa på sladdarna, men efter att ha sett dina bilder så tror jag att det kommer fungera bra.
Väldigt snygga högtalare förresten!
Nu ska jag fylla på energiförrådet med en pizza, sedan väntar sågning av de sista reglarna. 8st 372mm och 4st 531mm. Det blir nog inte så jättekul att såga allt det för hand.
Sedan blir det lite att slipa och spackla, men om jag inte fastnar för länge på forumet så kan jag lägga första lagret målarfärg i morgon.
edit: Såg att jag hade 8st hjul (30.6819 från ClasOhlson.) På sajten står det att de klarar 25kg. Troligen kommer racket väga närmare 40kg när allt är monterat. Kan jag fortfarande använda dessa hjul om jag sätter ett i varje hörn och två i mitten (ett under varje mittstolpe) ?
Mina sladdar är fästa i botten med latexfog innan jag spacklade... Var rädd att de skulle orma sig och jävlas (:)) innan spacklet stelnade.
Använde 2k spackel vilket kanske är lite mer lämpligt när man skall spackla lite varierande material. (biltemas finspackel i detta fallet)
Jo de både låter bra och ser helt ok ut (om jag nu får säga det själv)... dock är jag som du noterade 2 år sen med lacken .
Använde 2k spackel vilket kanske är lite mer lämpligt när man skall spackla lite varierande material. (biltemas finspackel i detta fallet)
Jo de både låter bra och ser helt ok ut (om jag nu får säga det själv)... dock är jag som du noterade 2 år sen med lacken .
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Hur har du lyckats hålla dig från att lacka? Spackla och måla är nästan det roligaste. Innan det ser jag mina byggen som skelett. Det absolut roligaste tycker jag är när man monterar de delar som gör att man får den första bilden av hur resultatet kommer bli. I det här fallet var det den översta skivan (locket).
Hmm.. jag ska nog spackla på en testbit först, så jag slipper gräva upp spacklet ifall det blir fel. Har bara vanligt snickerispackel hemma för tillfället.
För att få sladdarna att hålla sig lugna under tiden spacklet torkar så tänkte jag fästa dem med tejp eller smältlim.
Hmm.. jag ska nog spackla på en testbit först, så jag slipper gräva upp spacklet ifall det blir fel. Har bara vanligt snickerispackel hemma för tillfället.
För att få sladdarna att hålla sig lugna under tiden spacklet torkar så tänkte jag fästa dem med tejp eller smältlim.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det var länge sedan jag uppdaterade projektet med bilder.
Men det har sin förklaring. Projektet är inne i ett stadie där jag inte vill avslöja för mycket i förväg.
Men lite kan jag visa:
Slipning av spackel...
Photoshop-skiss på ett chassi:
Två potar och 7st vippomkopplare.
Nu ska jag etsa några kretskort.
Projektet har alltså inte avstannat. Jag jobbar på det varje dag. Jag har tagit mycket fler bilder, men de kommer när det börjar bli klart....
Men det har sin förklaring. Projektet är inne i ett stadie där jag inte vill avslöja för mycket i förväg.
Men lite kan jag visa:
Slipning av spackel...
Photoshop-skiss på ett chassi:
Två potar och 7st vippomkopplare.
Nu ska jag etsa några kretskort.
Projektet har alltså inte avstannat. Jag jobbar på det varje dag. Jag har tagit mycket fler bilder, men de kommer när det börjar bli klart....