lond skrev:Borde inte dragkraften bli 170kg + vikten av fordonet och föraren?
Inte vikten på fordon och förare, men plus den bromskraft som friktionen mot marken ger upphov till. Dock är friktionen väldigt låg. Så snart man övervunnit den statiska friktionen och fått fart på ekipaget så går det väldigt lätt. Skulle tippa att den dynamiska friktionen inte är mer än 100N (10kg).
Medan motorn går så rycker maskinen hela tiden fram och tillbaks, så den statiska friktionen går nog att räkna bort.
Under provkörningarna mätte vi även med lastcell, och loggade till en dator. Dock fick vi med ett visst brus. Lite svårt att veta var ifrån det härstammar, men det bör gå att filtrera bort. Försöker man från graferna att ta ut något medelvärde så överensstämmer de rätt bra med det vågen visar (-20 kg).
Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor
Postat: 22 januari 2013, 00:31:28
av lond
Nästa projekt?
/// Marcus
Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor
Postat: 30 januari 2013, 15:10:27
av nlinus
Nja jag vet inte... Känns som att vi retat grannarna tillräckligt redan.
Men kör han utan hörselproppar. Rent av korkat faktiskt. Även vår yttepyttelilla puffra låter väldigt mycket.
Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor
Postat: 13 februari 2013, 00:12:44
av LaRdA
Nu har vi gjort den sista provstarten innan vi åket mot Orsa, känna lite konstigt att vara klar och lastad 2 dagar innan avfärd.
Är det några här som planerar att komma till Orsa till helgen?
Film från dagens test:
Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor
Postat: 13 februari 2013, 00:44:48
av Johanb
Har jag varit dit och tittat på en stillastående skoter två gånger tidigare så lär jag inte missa den här gången när det ser riktigt lovande ut
Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor
Postat: 13 februari 2013, 06:49:11
av anders_bzn
Det är för långt från Skåne. Det vore riktigt mäktigt att se detta live.
Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor
Postat: 13 februari 2013, 07:27:03
av Nerre
Ni borde kanske ta inspiration av militären och ta fram lite handsignaler för kommunikation under startförsöken? Jag gjorde lumpen som "sexa" (tjänstenummer 06 alltså) på robotbåt och stod alltså på halvdäck (akterdäck) vid förtöjning och losskastning. Några meter från tre dånande gasturbiner. Vi hade alltså hörselkåpor så det var handsignaler från däcksbefälet som gällde när for skulle förtöja och kasta loss (däcksbefälet hade headset med strupmikrofon för att kommunicera med bryggan).
(Vi hade dessutom för det mesta skyddsmask på grund av avgaserna som blåste in, det var nog därför det var strupmik som gällde för däcksbefälet.)